Zastava Bosne i Hercegovine | Zastava Crne Gore
Email Print

NACRT ZAKONA O ZAŠTITI POTROŠAČA: Usvajanjem novog zakona, koje je planirano u drugom kvartalu 2021. godine, očekuje se da će alternativno rešavanje potrošačkih sporova dovesti do efikasnije zaštite prava potrošača uz korist i za trgovce


2020. godina postavila je izazove i za sektor zaštite potrošača, ali je Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija, u skladu sa svojim nadležnostima, s udruženjima potrošača funkcionisalo i u ovoj specifičnoj situaciji, kaže Višnja Rakić, pomoćnik ministra trgovine za zaštitu potrošača. Kako objašnjava, za vreme vanrednog stanja bilo je određenih odstupanja u broju prigovora u odnosu na prethodne godine, pa je tako u periodu od 15. marta do 6. maja 2020. godine bilo ukupno 1.960 prigovora u odnosu na 3.760 prigovora u istom periodu prošle godine. Razlog je što su građani trošili najviše na najosnovnije potrebe – hranu i odeću.

Zabeležen je i rast kupovine ovih proizvoda preko interneta. Trend rasta onlajn trgovine i ovakav obrazac potrošačkog ponašanja, ne u tolikom obimu i tom brzinom, predviđa i Strategija zaštite potrošača za period 2019–2024. godine ("Sl. glasnik RS", br. 93/2019) koja se u petogodišnjem planu fokusira na aktivnosti koje se tiču razvoja zaštite potrošača u okviru elektronske trgovine – kaže ona.

Pored toga, ovaj strateški dokument, dodaje, poseban akcenat stavlja na zakonska rešenja kojima se očekuje jačanje vansudske zaštite potrošača u narednom periodu. Rakić objašnjava da se usvajanjem novog zakona o zaštiti potrošača, koji se planira u drugom kvartalu 2021. godine, očekuje da će alternativno rešavanje potrošačkih sporova dovesti do efikasnije zaštite prava potrošača uz korist i za trgovce. Novina je da će vansudska zaštita, uz posredovanje tela za vansudsko rešavanje sporova koje evidentira resorno ministarstvo, biti obavezna za trgovce, što je veliki iskorak. Posle usvajanja zakona slede aktivnosti podizanje svesti javnosti o prednostima vansudskog rešavanja sporova, obuka tela za vansudsko rešavanje sporova u skladu s najboljom praksom EU i dodeljivanje finansijskih sredstava za rad ovih tela, što predstavlja još jednu novinu.

Veruje se da će jačanje vansudskog rešavanja spora pozitivno uticati i na rad udruženja za zaštitu potrošača koji u sistemu zaštite zastupaju interese potrošača i rešavaju potrošačke prigovore. Višegodišnji partnerski odnos koje ova nevladina udruženja imaju s resornim ministarstvom nastaviće se i u narednom periodu, a jedan od najznačajnijih daljih koraka jesu kontinuirano finansiranje njihovog rada i predstavljanje interesa potrošača u Nacionalnom savetu za zaštitu potrošača čije formiranje je u toku - kaže Višnja Rakić iz Ministarstva trgovine. Ona ističe da je namera da se u narednom periodu razmene iskustva s različitih aspekata zaštite – poljoprivrede, energetike, telekomunikacija i trgovine, zdravlja i zaštite životne sredine uz pomoć nevladinog sektora i akademske zajednice, time što bi članovi izabrani iz ovih sektora dali adekvatne odgovore na sve nastupajuće izazove. Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija je, pored stalnih aktivnosti koje sprovodi, od kojih je najvažnija zaštita kolektivnog interesa potrošača, predvidelo i niz aktivnosti za čije sprovođenje očekuje pomoć Evropske unije. Naime, planirano je sprovođenje projekta koji će biti finansiran IPA 2018. fondovima "Jačanje zaštite potrošača u Srbiji kao odgovor na nove tržišne izazove", čiji se početak realizacije očekuje u maju 2021. godine.

Izvor: Vebsajt Politika, J. Antelj - I. Albunović, 04.01.2021.
Naslov: Redakcija