Zastava Bosne i Hercegovine

NACRT ZAKONA O RADNOJ PRAKSI: Izveštaj o sprovedenoj javnoj raspravi


Javna rasprava o Nacrtu zakona o radnoj praksi sprovedena je u periodu od 17. avgusta do 18. septembra 2023. godine, a tekst Nacrta zakona bio je postavljen na internet stranici Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja i na portalu eKonsultacije. U toku javne rasprave primedbe, predloge i sugestije, zainteresovana lica dostavljala su pisanim putem.

U toku javne rasprave primedbe, predloge i sugestije u pisanoj/elektronskoj formi dostavili su: Beogradski centar za ljudska prava (BCLjP), UNICEF, Američka privredna komora (APK), Savet stranih investitora (SSI), Unija poslodavaca Srbije (UPS), NIS a.d, i NALED.

Po okončanju javne rasprave Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja sačinilo je pregled predloga na Nacrt zakona dostavljenih u toku javne rasprave koji je razmatran na sastanku Radne grupe za radne prakse održanom dana 29.09.2023. godine. Na sastanku Radne grupe, pored ostalih članova, učešće su uzeli i imenovani predstavnici reprezentativnih sindikata (SSSS i UGS “Nezavisnost”) i udruženja poslodavaca (UPO).

Predlozi i sugestije sa javne rasprave nakon konsultativnog procesa u okviru Radne grupe razvrstani su na sledeći način:

• Prihvaćeni i usaglašeni predlozi učesnika javne rasprave i ugrađeni u tekst Nacrta zakona, i to:

• Član 2. dopunjen je novim stavom tako da je u stavu 2. istog člana propisano da praktikant može da obavlja radnu praksu u nižem nivou kvalifikacije u toku prvih devet meseci od završetka školovanja, izuzetno, i to na osnovu sopstvenog opredeljenja. Ovim se prihvata predlog SSI da se u članu 11. briše stav 12, a istovremeno se ne remeti sistem dualnog obrazovanja.

• Član 4. dopunjen je novim stavom tako da je u stavu 5. istog člana propisano da troškove pregleda za lica mlađa od 18 godina koja su na evidenciji nezaposlenih kod Republičke organizacije nadležne za poslove zapošljavanja snosi ta organizacija. Ovim se prihvata predlog UPS.

• Član 8. preformulisan je tako da se ugovor o radnoj praksi može zaključiti i u elektronskom obliku, u skladu sa zakonom kojim se uređuje elektronski dokument i kvalifikovani elektronski potpis. Ovim se prihvataju predlozi NALED i SSI.

• Član 9. stav 1. tačka 1) i 2) dopunjeni su i precizirani elementi ugovora o radnoj praksi na predlog UPS i NALED.

• Član 10. dopunjen je novim stavom 2. tako da se izuzetno ugovor o radnoj praksi može da zaključi na period do devet meseci, kao mera aktivne politike zapošljavanja, na predlog predstavnika Vlade u Radnoj grupi.

• Član 11. dopunjen je novim stavom tako da je u stavu 2. istog člana propisano da se stav 1. ovog člana primenjuje i na poslodavca – preduzetnika koji nema zaposlene a ispunjava uslove za mentora, čime se omogućava obavljanje radne prakse i u zanatskim radnjama. Ovim se prihvata predlog UPS.

• Član 14. stav 1. preformulisan je tako da se mentor određuje za jednog ili više praktikanata aktom poslodavca, u skladu sa zakonom. Ovim se prihvataju predlozi NIS-a a,d., UPS i SSI.

• Nacrt zakona dopunjen je upućujućom odredbom u vezi sa pravom na dostojanstvene uslove rada (član 15), na predlog UNICEF.

• Član 15. (novi član 16) preformulisan je tako da poslodavac nema obavezu objavljivanja oglasa za obavljanje radne prakse već bi trebalo da na prigodan način objavi potrebu za praktikantima uključujući i informacije o uslovima za obavljanje radne prakse a naročito o visini naknade za obavljanje radne prakse i zdravstvenom osiguranju. Ovim se vrši usklađivanje sa Zakonom o radu kojim nije propisana obaveza oglašavanja slobodnih poslova kod poslodavca i prihvata predlog UPS, NIS, NALED. Istovremeno se obezbeđuje primena Preporuke EU o kvalitetnom okviru za sprovođenje radnih praksi (član 14) o transparentnosti uslova obavljanja radnih praksi.

• Član 21. brisan je na predlog UPS, NALED i SSI, iz razloga što je obaveza obaveštavanja o slobodnim poslovima za zasnivanje radnog odnosa nije predmet uređivanja ovog zakona.

• Član 23. stav 3. tačka 2) je dopunjena tako da poslodavac može da otkaže ugovor o radnoj praksi ako praktikant nakon dobijanja smernica ne ostvaruje ciljeve radne prakse, odnosno ne razvija veštine u skladu sa planom obavljanja radne prakse. Ovim se prihvata predlog SSI.

• Član 26. stav 3. je brisan na predlog UPS, jer nije u saglasnosti sa stavom 2. tačka 5) istog člana.

• Član 28. preciziran je pojam predstavnika zaposlenih, a stav 1. preformulisan je tako da, pri određivanju zanimanja i pripremi plana obavljanja radne prakse poslodavac može da obavi konsultacije sa sindikatom odnosno sa izabranim predstavnikom zaposlenih. Ovim se prihvataju predlozi NIS, NALED, SSI UPS.

• U članu 30. visina novčanih kazni za prekršajnu odgovornost smanjena je na predlog UPS.

Predlozi učesnika javne rasprave koji nisu prihvaćeni i oko kojih nije postignut konsenzus članova Radne grupe i to:

• Član 4. u vezi sa godinama života praktikanata (BCLjP, UPS i UNICEF), iz razloga što su predlozi kontradiktorni, te je ocenjeno da je rešenje u Nacrtu zakona najadekvatnije svrsi i ciljevima ovog zakona.

• Član 7. u vezi sa ukidanjem godišnjeg odmora praktikantima ili zamenom termina (UPS i SSI), jer predložena rešenja nisu u skladu sa međunarodnim standardima EU i MOR.

• Član 10. u vezi sa trajanjem i brojem ugovora o radnoj praksi između istog poslodavca i praktikanta (UPS, SSI, NALED i APK), jer su zakonska rešenja najadekvatnija svrsi i ciljevima ovog zakona i sprečavaju eventualnu zloupotrebu radne prakse.

• Član 11. st. 8. i 10. u vezi sa rokom za narednu praksu i dokaz o praksi kod drugog poslodavca (UPS, NIS, SSI i NALED), jer su zakonska rešenja najadekvatnija svrsi i ciljevima ovog zakona i motivišu poslodavce da prime u radni odnos lica koja su kod njih obavila radnu praksu.

• Član 14. stav 2. u vezi sa proširenjem određivanja mentora kod poslodavčevog povezanog lica (SSI), jer nije u skladu sa obavezama i odgovornostima mentora prema poslodavcu i praktikantu.

• Član 18. (novi član 19) u vezi sa promenom propisanih termina i dopunom prava na ograničeno radno vreme maloletnih lica članom 87. Zakona o radu (NIS, SSI, UPS). Predlozi nisu prihvaćeni iz razloga što termini u Nacrtu zakona su u skladu sa Zakonom o radu i međunarodnim standardima a dopuna je suvišna jer ovaj član sadrži upućujuću odredbu (stav 4) na sve odredbe Zakona o radu kojima se propisuje posebna zaštita maloletnih lica.

• Član 18. (novi član 19) u vezi sa promenom propisanih termina i dopunom prava na ograničeno radno vreme maloletnih lica članom 87. Zakona o radu (NIS, SSI, UPS). Predlozi nisu prihvaćeni iz razloga što termini u Nacrtu zakona su u skladu sa Zakonom o radu i međunarodnim standardima a dopuna je suvišna jer ovaj član sadrži upućujuću odredbu (stav 4) na sve odredbe Zakona o radu kojima se propisuje posebna zaštita maloletnih lica.

• Član 19. (sadašnji član 20) u vezi sa utvrđivanjem i visinom naknade (SSI, UPS, NIS i BCLjP), iz razloga što su predlozi različiti i značajno umanjuju iznos novčane naknade za obavljenu radnu praksu. Predloge poslodavaca nisu podržali predstavnici sindikata na Radnoj grupi i izneli su svoj stav da naknada ne sme biti niža od minimalne zarade.

• Član 23. u vezi sa dopunom odredbama o disciplinskoj odgovornosti praktikanta iz Zakona o radu (NALED), jer nije primereno da se samo u ovoj oblasti vrši izjednačavanje sa radnim odnosom niti je kao takvo primenljivo.

• Obrazac 1. Plan obavljanja radne prakse – brisati šifru zanimanja mentora (SSI) iz razloga što je zanimanje i šifra mentora bitan element za obavljanje kvalitetne radne prakse.


Izvor: Vebsajt eKonsultacije, 05.10.2023.
Naslov: Redakcija