Zastava Bosne i Hercegovine | Zastava Crne Gore
Email Print

(NE)ZAKONITOST NAPLATE PREMIJE OSIGURANJA STAMBENOG KREDITA KOD NKOSK OD STRANE BANAKA: Udruženja bankarskih klijenata smatraju da je premiju osiguranja trebalo da plati banka, ne da je prevali na klijente. Banke tvrde da su klijenti znali sve uslove


Polemika između bankara i klijenata u vezi sa naknadama koje su banke nekad naplaćivale se nastavlja. U poslednje vreme na tapetu su stambeni krediti osigurani u Nacionalnoj korporaciji za osiguranje stambenih kredita.

Udruženja klijenata smatraju da je premiju osiguranja trebalo da plati banka, ne da je prevali na klijente. Banke tvrde - klijenti su znali sve uslove.

Presuda postoji i ostali klijenti treba da traže natrag novac, kažu u Udruženju klijenata Efektiva. U Udruženju banaka mogao se čuti drugačiji stav.

"Sam čin je apsurdan", izjavio je generalni sekretar Udruženja banaka Srbije Veroljub Dugalić.

Za klijente je, tvrde u Efektivi, apsurdno što su plaćali bančino osiguranje.

Naime, pri odobravanju kredita banka je, kažu, tražila od klijenta da plati osiguranje Nacionalnoj korporaciji. Na taj način, banka se obezbedila da će dobiti novac ako klijent prestane da vraća rate. Ali, to osiguranje je onda trebalo da plati banka, ne klijenti - kažu u Efektivi.

Klijenti su prihvatili da osiguraju kredit i da zauzvrat dobiju nižu kamatnu stopu, a naknadno su se, kako kaže, setili da bi banka mogla da plati te obaveze.

"Da li je banka ispunjavala svoje ugovorne obaveze? Da. Ali se druga strana predomisli naknadno pa joj se ne sviđa neka ugovorna obaveza i zatraži sudskim putem da se to poništi. Šta je paradoksalno - da sud prihvata takve tužbene zahteve. E to je ono što je loše", rekao je Dugalić.

Loše je, kažu u Udruženju Efektiva, i to što klijenti nisu uvek mogli da biraju da li da uzmu kredit sa ili bez osiguranja.

"Većina klijenata nije imala taj izbor. Svi ti krediti su odmah nuđeni Nacionalnoj korporaciji za osiguranje stambenih kredita na osiguranje upravo jer je to banci odgovaralo. Banka na taj način ima veću sigurnost, odnosno ima manji rizik kod naplate kredita. Korisnik je te polise, a nije platila. Dakle, mnogo veću korist od te polise je imala banka, a ne klijent", rekao je Dejan Gavrilović iz Efektive.

Posledice na banke, kažu stručnjaci, teško mogu da se predvide, ali bi prihvatanje tužbi dovelo u neravnopravan položaj one klijente koji nisu uzeli kredit uz osiguranje.

"Banke su dosad odobrile kredite sa ovim osiguranjem vredne oko 3,3 milijarde evra, a za premiju osiguranja je izdvojeno više od 60 miliona evra", navodi glavni urednik NIN-a Milan Ćulibrk.

Izvor: Vebsajt N1, Vojislav Stevanović, 08.09.2017.
Naslov: Redakcija