Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O ZAŠTITI POTROŠAČA: Zakonski rok od 14 dana za odustanak od kupovine bez ikakvih posledica


Kako odbiti proizvod koji ima navodno zdravstveni efekat, a posebno kada ih putujući trgovci ili teleprodavci slatkorečivo ponude starijim kupcima? Prekrivači, masažeri, jastuci sa magnetima, magična ćebad, kreme protiv bolova – samo su neki od proizvoda koje im prodaju po previsokim cenama koje onda spakuju u ponudu na više rata i uz poklone. Iz potrošačkih organizacija stalno upozoravaju na ovaj problem i apeluju posebno na starije kupce da ne nasedaju na slatkorečive priče i da obavezno nekoga konsultuju pre odluke o kupovini. Problem nastane onda kada se odluče za kupovinu pa odustanu, jer trgovci onda na sve načine izbegavaju raskid ugovora. Vrlo je važno da imaju u vidu da po Zakonu o zaštiti potrošača ("Sl. glasnik RS", br. 88/2021) u ovakvim vrstama trgovine postoji zakonski rok od 14 dana za odustanak bez ikakvih posledica, a ukoliko ne uspeju, mogu da se obrate za pomoć pravnicima koji rade u okviru Savetovališta za potrošače. Inače, u ovakvim ugovorima ima dosta nepravilnosti, a najčešće je to što im prilikom kupovine nije priložen i obrazac za odustanak od kupovine na koji imaju pravo. U potrošačkim organizacijama podsećaju da je važno znati da u slučaju da trgovci koji robu prodaju van poslovnih prostorija kupcima ne dostave ovaj obrazac, kupci imaju pravu da od ugovora o kupovini odustanu u roku od godinu dana. Zoran Nikolić iz Nacionalne organizacije za zaštitu potrošača Srbije (NOPS) kaže da postoji problem i jer naši potrošači i dalje nisu dovoljno edukovani da izbegnu ovakve situacije.

Osnovna stvar koju bi trebalo da imaju u vidu čim se suoče s ovom vrstom prodaje jeste da imaju posla s obučenim osobama koje su utrenirane da ih prevare – kaže Nikolić. On objašnjava da kada neko nudi robu koja je mnogo jeftinija od iste u standardnim prodavnicama, to je prvi razlog za sumnju. To je signal da nešto nije u redu, zbog čega bi kupac odmah trebalo da se raspita da li je prodavac koji s njim kontaktira registrovan i da mu traži sve podatke.

– Trgovac mora biti registrovan, jer ako nije, onda kupac pospešuje sivu ekonomiju i velika je verovatnoća da će imati probleme. Zatim razmislite da li vam ta roba uopšte treba, čak iako vam se ponuda učini primamljivom, dajte sebi vremena. Jedan dan da razmislite, pitate ukućane. Ako vam trgovac kaže da je to poslednja prilika, ne nasedajte i to je razlog da posumnjate da mu namere nisu iskrene. Propustite priliku, bolje i to nego da budete prevareni – objašnjava Zoran Nikolić.

Šta u slučaju kada ipak odluči da kupi taj proizvod, kako onda da reaguje i na šta da obrati pažnju? U NOPS-u kažu da u tom slučaju mora da insistira da dobije račun na kome su svi podaci o prodavcu. Trebalo bi da uz račun dobije i obrazac za odustanak od kupovine jer na to ima pravo bez obrazloženja 14 dana od kupovine.

Najvažnije je da se roba kupuje od registrovanih trgovaca, jer u slučaju da nešto ne bude u redu potrošač može da se zaštiti po zakonu koji pruža dovoljno mogućnosti, navode u potrošačkim organizacijama.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.


Izvor: Vebsajt Politika, Jelica Antelj, 26.06.2023.
Naslov: Redakcija