Zastava Bosne i Hercegovine | Zastava Crne Gore
Email Print

NACRT ZAKONA O ELEKTRONSKIM KOMUNIKACIJAMA: Novi Zakon uređuje uslove početka i prestanka pružanja SMS poruka sa dodatom vrednošću (VAS). Propisana je i obaveza operatera da obaveštava pretplatnika u cilju sprečavanja prekomerne potrošnje, kada trenutni iznos zaduženja za tekući mesec bude dvostruko veći od prosečnog iznosa zaduženja za uslugu u prethodna tri meseca


Nijedna firma do sada nije kažnjena za slanje i naplatu preskupih SMS poruka, obično zabavnog sadržaja, u slučaju kada su ih bez znanja građana isporučivali na njihove brojeve mobilnih telefona. Kroz razne igrice, kvizove, lažne pretnje računarskim virusima ove firme "pecaju" neupućene građane, a sve češće i njihovu decu, bez jasnog isticanja cene i opisa usluga koje nude. Zakon koji se priprema, ipak, obezbediće nešto bolju zaštitu korisnika mobilnih telefona, jer će na duplo veći račun odmah biti obavešteni.

Nacrtom zakona o elektronskim komunikacijama biće detaljnije uređeni uslovi početka i prestanka pružanja SMS poruka sa dodatom vrednošću (VAS), kako se nazivaju poruke koje se dodatno naplaćuju.

- Propisana je i obaveza operatera da obaveštava pretplatnika u cilju sprečavanja prekomerne potrošnje, kada trenutni iznos zaduženja za tekući mesec bude dvostruko veći od prosečnog iznosa zaduženja za uslugu u prethodna tri meseca - kažu u Ministarstvu turizma, trgovine i telekomunikacija. - Na ovaj način će pretplatnici biti obavešteni o povećanom iznosu zaduženja za tekući mesec, i biće u prilici da pravovremeno reaguju.

Ministarstvo je ovlašćeno da obavlja inspekcijski nadzor nad radom ovih operatera, prilikom redovnih kontrola i po prijavama RATEL-a i korisnika. Nijednoj takvoj firmi nije zabranjen rad, već su im samo ukinuli pojedine servise na koje su se korisnici žalili.

Ako uslugu nisu naručili, a pritom su je dobili uz "paprenu" cenu, korisnicima mobilnih telefona preostaje jedino da se žale upravo toj firmi koja im je i napravila ceh Ili eventualno operateru u čijoj su mreži, koji je u ovom slučaju samo "posrednik". A tek potom RATEL-u, kao nadležnoj agenciji koja ih kontroliše.

- Nisu sve VAS poruke i ostale usluge sa dodatom vrednošću neželjene. Korisnici imaju najveći problem sa porukama čije primanje se naplaćuje, a čiji prijem korisnici prihvate, često nesvesno, preko računarskih aplikacija, igrica ili lažnih dojava o virusu - rečeno je u RATEL-u. - Preporuka je da se broj mobilnog telefona ne dostavlja neoprezno, bez upoznavanja sa uslovima i cenom.

RATEL ne vodi statistiku koliko je bilo prigovora građana na ovakve usluge. Poznato je samo da su oni česti, i da, ukoliko se dokaže da usluga nije pravilno oglašena, operater korisniku vraća novac.

Advokat Žarko Ptiček ukazuje da je Pravilnikom o obavezama operatora usluga sa dodatom vrednošću ("Sl. glasnik RS", br. 76/2011 i 91/2011 - ispr.) predviđeno da su te firme dužne da obezbede službu za podršku korisnicima usluge putem telefona, elektronske pošte ili pisanim putem.

- Prigovor korisnika usluge sa dodatom vrednošću na iznos zaduženja ili na kvalitet usluge, podnosi se operateru usluge u pisanoj formi, a on je u obavezi da sprovede proveru navoda iz prigovora - kaže Ptiček.

Ako se odbije prigovor korisnika, on može da se obrati RATEL-u.

Izvor: Vebsajt Novosti, D. I. Krasić, 08.04.2017.
Naslov: Redakcija