Zastava Bosne i Hercegovine

PRAVILNIK O REGISTRU POTROŠAČA KOJI NE ŽELE PRIMATI POZIVE I/ILI PORUKE U OKVIRU PROMOCIJE I/ILI PRODAJE TELEFONOM: Upis ili ispis iz registra može da traži samo korisnik broja, odnosno registrovani korisnik u slučaju unapred plaćene usluge (pre-paid)


Potrošači koji ne žele da primaju promotivne pozive ili poruke, odnosno da dobijaju ponude telefonom, od 5. januara mogu da podnesu zahtev svom operateru da ih upiše u registar “NE ZOVI”. Provera brojeva telefona upisanih u registar “NE ZOVI” treba da bude omogućena na internet stranici regulatornog tela nadležnog za elektronske komunikacije (RATEL). Registar je javan u delu koji se odnosi na brojeve telefona i datum upisa u registar.

Krajem decembra je objavljen je Pravilnik o registru potrošača koji ne žele primati pozive i/ili poruke u okviru promocije i/ili prodaje telefonom ("Sl. glasnik RS", br. 118/2023 - dalje: Pravilnik). Pravilnik je stupio na snagu 5. januara.

Ovaj registar je predviđen Zakonom o zaštiti potrošača ("Sl. glasnik RS", br. 88/2021) koji je donet 2021. godine, a Pravilnikom se sada bliže propisuju način upisa i ispisa, uslovi i način korišćenja i vođenja registra kao i obrazac zahteva za upis i ispis iz registra “NE ZOVI”.

Upis ili ispis iz registra može da traži samo korisnik broja, odnosno registrovani korisnik u slučaju unapred plaćene usluge (pre-paid).

Upis ili ispis podataka u Registar “NE ZOVI” (na osnovu zahteva korisnika telefonskog broja) obavlja bez naknade obveznik upisa i ispisa (operator elektronskih komunikacija) koji sa korisnikom telefonskog broja ima zaključen ugovor o korišćenju javno dostupnih elektronskih komunikacionih usluga, propisuje se u Pravilniku.

Registar je javan u delu koji se odnosi na brojeve telefona i datum upisa, a za svaki upisani broj moguće je dobiti jedino informaciju da li se on nalazi u registru ili ne, dok lični podaci nisu dostupni.

RATEL i obveznik upisa i ispisa (operater elektronskih komunikacija) nisu nadležni za primanje i rešavanje prigovora korisnika telefonskog broja u vezi sa primanjem poziva/poruka trgovaca u okviru promocije ili prodaje telefonom.

Podnošenje zahteva za upis ili ispis iz registra može biti u elektronskoj formi putem internet stranice operatora ili putem aplikacije koju operator stavlja na raspolaganje svojim korisnicima.

Zahtev se može podneti i na prodajnom mestu operatora elektronskih komunikacija, tako što uz prethodno izvršenu identifikaciju podnosioca zahteva, operator popunjava zahtev u elektronskoj formi.

Ukoliko operator nema tehničkih mogućnosti za prijem zahteva elektronskim putem, zahtev prima u papirnoj formi, koji korisnik telefonskog broja podnosi lično na prodajnom mestu.

U Pravilniku se navodi da kada obveznik upisa i ispisa (operator) primi zahtev za upis ili ispis broja telefona, korisniku telefonskog broja uručuje potvrdu o prijemu zahteva. Potvrda o prijemu zahteva sadrži datum kada je obveznik upisa i ispisa primio zahtev korisnika telefonskog broja.

Promena koja se odnosi na upis ili ispis broja telefona dostupna je u Registru “NE ZOVIˮ prvog narednog dana od dana izvršenog upisa ili ispisa telefonskog broja.

Kako se navodi, zahtev za upis ili ispis pojedinog broja telefona iz Registra “NE ZOVI” može se podneti jednom u kalendarskom mesecu.

Trgovac koristi Registar “NE ZOVI” pretragom brojeva telefona i datuma upisa u Registru “NE ZOVI” na dva načina:

  • bez registracije, i to “da/neˮ proverom, na način da se upisom pojedinačnog broja telefona dobije podatak da li je traženi broj upisan u Registar “NE ZOVI”
  • registracijom, koristeći korisničko ime i lozinku, koja omogućava preuzimanje celokupnog popisa brojeva telefona i datuma upisa poslednje izmene u Registru “NE ZOVI”.

Kada se radi o potrošačima oni ovaj registar mogu da koriste samo bez registracije, da/ne proverom, na način da se upisom pojedinačnog broja telefona dobije podatak da li je traženi broj upisan u Registar “NE ZOVI”

Registar “NE ZOVI” vodi se putem baze podataka sa odgovarajućom aplikacijom za unos, pregled i preuzimanje podataka i sa pretraživačima koji omogućavaju direktan pristup podacima.

Baza podataka sadrži ime i prezime korisnika telefonskog broj, broj telefona, JMBG korisnika telefonskog broja, poslovno ime obveznika (operatora) upisa i ispisa koji je upisao podatak, matični broj obveznika upisa i ispisa koji je upisao podatak, datum kada je upisan podatak, poslovno ime obveznika (operatera) upisa i ispisa koji je ispisao podataka, matični broj obveznika upisa i ispisa koji je ispisao podatak, datum kada je ispisan podatak.

Registar je javan u delu koji se odnosi na brojeve telefona i datum upisa u registar.

Zakonom o zaštiti potrošača previđena je novčana kazna u iznosu od 50.000 dinara za pravno lica koje postupi suprotno članu 37 Zakona. Taj član reguliše direktno oglašavanje, odnosno propisuje zabranu upućivanja poziva i/ili poruke telefonom potrošačima čiji su telefonski brojevi upisani u registar potrošača koji ne žele primati pozive i/ili poruke u okviru promocije i/ili prodaje telefonom.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.


Izvor: Vebsajt Nova ekonomija, Nevena Petaković, 04.01.2024.
Naslov: Redakcija