Zastava Bosne i Hercegovine

PREDLOG ZAKONA O PROCENI UTICAJA NA ŽIVOTNU SREDINU - Tekst propisa


I. OSNOVNE ODREDBE

Predmet uređivanja

Član 1.

Ovim zakonom uređuje se postupak procene uticaja za projekte koji mogu da imaju značajne uticaje na životnu sredinu, sadržaj studije o proceni uticaja na životnu sredinu, učešće zainteresovanih organa i organizacija i javnosti, prekogranične konsultacije za projekte koji mogu da imaju značajne uticaje na životnu sredinu druge države, nadzor i druga pitanja od značaja za procenu uticaja na životnu sredinu.

Odredbe ovog zakona ne primenjuju se na projekte čija je svrha odbrana zemlje ili u slučaju suzbijanja i sprečavanja neposredne opasnosti po život i zdravlje ljudi ili imovinu, spašavanja ljudi i imovine i to samo dok traju navedene okolnosti koje se utvrđuju posebnim aktom nadležnog organa.

Značenje izraza

Član 2.

Pojedini izrazi upotrebljeni u ovom zakonu imaju sledeće značenje:

1) javnost obuhvata jedno ili više fizičkih ili pravnih lica, njihova udruženja, organizacije ili grupe;

2) nosilac projekta jeste podnosilac zahteva za dobijanje odobrenja za izvođenje projekta ili organ javne vlasti koji pokreće projekat, odnosno lice koje planira da obavlja ili obavlja radove i aktivnosti u okviru projekta koji je predmet procene uticaja na životnu sredinu;

3) projekat jeste:

(1) izgradnja objekta, rekonstrukcija objekta, izvođenje radova na objektu, proširenje kapaciteta ili prestanak rada, ugradnja ili izvođenje instalacija, postrojenja i opreme, njihova rekonstrukcija, uklanjanje ili promena tehnologije (tehnologije procesa rada, sirovine, repromaterijala, energenata i otpada);

(2) planiranje, izgradnja ili izvođenje više vremenski ili prostorno povezanih objekata, zahvata i/ili složenih sistema koji predstavljaju jedinstvenu ekonomsku i/ili tehničko-tehnološku celinu, koji se smatraju jednim projektom u smislu ovog zakona;

(3) ostale aktivnosti, radovi i intervencije u prirodi i prirodnom okruženju uključujući radove i aktivnosti koji obuhvataju eksploataciju mineralnih sirovina ili geološka istraživanja, osim hidrogeoloških, hidrogeotermalnih, petrogeotermalnih i inženjersko geoloških - geotehničkih istraživanja;

4) odobrenje za izvođenje projekta jeste akt nadležnog organa, izdat u skladu sa propisom, kojim se odobrava izgradnja, izvođenje radova ili nastavak projektnih aktivnosti (građevinska dozvola i prijava radova, rešenje kojim se odobrava izvođenje radova, saglasnost za eksploataciju rečnih nanosa, odobrenje za izvođenje geoloških istraživanja, odobrenje za izgradnju rudarskih objekata i/ili odobrenje za izvođenje rudarskih radova i dr);

5) organ nadležan za odobravanje projekta jeste organ, organizacija i imalac javnih ovlašćenja koji je nadležan za izdavanje odobrenja za izvođenje projekta;

6) studija o proceni uticaja projekta na životnu sredinu jeste dokument kojim se analizira i ocenjuje kvalitet činilaca životne sredine i njihova osetljivost na određenom prostoru i međusobni uticaji postojećih i planiranih aktivnosti, predviđaju neposredni i posredni uticaji projekta na činioce životne sredine, kao i mere i uslovi za sprečavanje, smanjenje i otklanjanje negativnih uticaja projekta na životnu sredinu i zdravlje ljudi (u daljem tekstu: studija o proceni uticaja projekta);

7) zainteresovana javnost obuhvata javnost na koju projekat utiče ili je verovatno da će uticati, ili na čije pravo ili interes zasnovan na zakonu odluka u postupku procene uticaja ili odobrenje za izvođenje projekta može da utiče. Za udruženja građana u oblasti zaštite životne sredine koja zastupaju interese zaštite životne sredine (pripremaju i realizuju svoje programe zaštite, štite svoja prava i interese u oblasti zaštite životne sredine, predlažu aktivnosti i mere zaštite, učestvuju u postupku donošenja odluka u skladu sa zakonom, doprinose ili neposredno rade na informisanju o životnoj sredini) i evidentirana su kod nadležnog organa, smatra se da postoji interes zasnovan na zakonu na koje odluka u postupku procene uticaja ili odobrenje za izvođenje projekta može da utiče;

8) zainteresovani organi i organizacije jesu organi i organizacije Republike Srbije, odnosno autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave i preduzeća, koji su ovlašćeni za utvrđivanje uslova i izdavanje dozvola, odobrenja i saglasnosti za izgradnju objekata, planiranje i uređenje prostora, zaštitu i praćenje stanja životne sredine, obavljanje delatnosti u oblasti javnog zdravlja i zaštitu i korišćenje prirodnih i radom stvorenih vrednosti;

9) ocena prihvatljivosti za ekološku mrežu (u daljem tekstu: ocena prihvatljivosti) jeste postupak kojim se ocenjuju mogući uticaji koje projekat sam ili zajedno sa drugim projektom, radovima i aktivnostima može da ima na očuvanje i celovitost područja ekološke mreže, a sastoji se iz prethodne i glavne ocene prihvatljivosti;

10) ekološka mreža jeste koherentna, funkcionalno i prostorno povezana celina uspostavljena radi očuvanja tipova staništa od posebnog značaja za zaštitu, obnavljanje i/ili unapređivanje narušenih staništa i za očuvanje staništa divljih vrsta flore i faune, a čine je ekološki značajna područja, ekološki koridori i zaštitna zona tamo gde je potrebna da štiti ekološki značajna područja i ekološke koridore od mogućih negativnih spoljnih uticaja, u skladu sa propisima kojima se uređuje zaštita prirode;

11) prirodne vrednosti jesu prirodna bogatstva koja čine: vazduh, voda, zemljište, šume, geološki resursi, biljni i životinjski svet;

12) seveso postrojenje i seveso kompleks je postrojenje i kompleks u skladu sa propisima kojima se uređuje kontrola opasnosti od velikih udesa koji uključuju opasne supstance;

13) javni uvid jeste postupak objavljivanja dokumentacije koja je predmet postupka procene uticaja, stavljanja dokumentacije na uvid javnosti elektronskim putem i u štampanom obliku i pružanja stručne podrške nadležnog organa svim učesnicima u javnom uvidu;

14) javna rasprava i prezentacija jeste javni skup kome prisustvuju predstavnici nadležnog organa, nosioca projekta, izrađivača studije o proceni uticaja projekta, zainteresovanih organa i organizacija i javnosti na kojoj izrađivač studije predstavlja studiju i na kome učesnici skupa razmenjuju mišljenja i iznose primedbe, komentare i sugestije u vezi sa studijom koja je predmet javne rasprave;

15) javne konsultacije predstavljaju obaveštavanje, prikupljanje podataka i informacija kroz razmenu mišljenja i dijalog između nadležnog organa i zainteresovanih organa i organizacija i javnosti u postupku odlučivanja o davanju saglasnosti na studiju o proceni uticaja projekta.

Procena uticaja projekta na životnu sredinu

Član 3.

Procena uticaja projekta na životnu sredinu obuhvata utvrđivanje, opis i procenu neposrednih i posrednih, sekundarnih, kumulativnih, prekograničnih, kratkoročnih, srednjoročnih i dugoročnih, trajnih i privremenih, pozitivnih i negativnih, značajnih uticaja (u daljem tekstu: uticaji) određenog projekta na sledeće činioce životne sredine:

1)         stanovništvo i zdravlje ljudi;

2)         biološku raznovrsnost, posebno vrste staništa i njihovu funkcionalnu povezanost, područja i druge prirodne vrednosti obuhvaćene propisima kojima se uređuje zaštita prirode;

3)         ekološki značajna područja, ekološke koridore i ekološku mrežu;

4) ekosisteme;

5)         vodu, vazduh i zemljište;

6)         klimu;

7)         materijalno kulturno nasleđe, kulturno nasleđe i kulturni predeo;

8)         interakciju između činilaca iz tač. 1) - 7) ovog stava.

Procena uticaja projekta na životnu sredinu obuhvata i utvrđivanje, opis i procenu očekivanih rizika od velikih udesa usled realizacije projekta, kao i uticaj projekta na životnu sredinu u slučaju prirodnih katastrofa i procenu očekivanih rizika koji potiču od izloženosti projekta velikim udesima ili prirodnim katastrofama.

Postupak procene uticaja projekta na životnu sredinu sprovodi nadležni organ u skladu sa odredbama ovog zakona pre izdavanja odobrenja za izvođenje projekta organa nadležnog za odobravanje projekta.

Predmet procene uticaja

Član 4.

Predmet procene uticaja su projekti koji mogu da imaju značajan uticaj na životnu sredinu imajući u vidu naročito njihovu veličinu, osobine ili mesto izvođenja i koji su utvrđeni u skladu sa članom 5. stav 1. ovog zakona.

            Predmet procene uticaja su i projekti koji sami ili zajedno sa drugim izvedenim, odobrenim ili planiranom projektima, mogu da imaju značajan uticaj na životnu sredinu imajući u vidu naročito njihovu veličinu, osobine ili mesto izvođenja.

Predmet procene uticaja su i projekti koji sami ili zajedno sa drugim projektima, radovima ili aktivnostima, mogu da imaju značajan uticaj na očuvanje i celovitost područja ekološke mreže u skladu sa ovim zakonom i propisima kojima se uređuje zaštita prirode.

Predmet procene uticaja su i strateški energetski projekti koji su određeni kao strateški saglasno propisima kojima se uređuje oblast energetike.

Projekti iz st. 1 - 4. ovog člana mogu da budu predmet procene uticaja ako je njihovo izvođenje, odnosno upotreba u skladu sa propisima kojima se uređuje planiranje i izgradnja, zaštita prirode i životne sredine i drugim propisima Republike Srbije.

Projekti za koje se vrši procena uticaja

Član 5.

Vlada propisuje:

1) listu projekata za koje je obavezna procena uticaja;

2) listu projekata za koje postoji obaveza podnošenja zahteva za odlučivanje o potrebi procene uticaja.

Propisom iz stava 1. ovog člana utvrđuju se projekti i kriterijumi za odlučivanje o potrebi procene uticaja za projekte iz stava 1. tačka 2) ovog člana koji se odnose naročito na veličinu i karakteristike projekta, osetljivost životne sredine u mestu izvođenja projekta i vrstu i osobine mogućih uticaja.

Nadležni organ odlučuje o potrebi procene uticaja za projekte iz stava 1. tačka 2) ovog člana primenom propisanih kriterijuma.

Mišljenje

Član 6.

Za projekte iz člana 5. stav 1. tač. 1) i 2) ovog zakona pribavlja se mišljenje ministarstva nadležnog za poslove zaštite životne sredine (u daljem tekstu: Ministarstvo) o potrebi pokretanja postupka procene uticaja u postupku izdavanja lokacijskih uslova u skladu sa zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja.

Zahtev za mišljenje iz stava 1. ovog člana može da se pribavi i u postupku izdavanja informacije o lokaciji.

Ministarstvo daje mišljenje iz stava 1. ovog člana i na zahtev nosioca projekta, odnosno podnosioca zahteva.

Zahtev za mišljenje iz st. 1 - 3. ovog člana sadrži:

1) podatke o nosiocu projekta, odnosno podnosiocu zahteva;

2) naziv projekta i sve planirane delove projekta i/ili faze izgradnje;

3) podatke o lokaciji, odnosno o katastarskim parcelama na kojima se planira projekat;

4) podatke o fizičkim karakteristikama projekta (površina, dužina, kapacitet u skladu sa specifičnostima projekta).

Mišljenje iz st. 1. - 3. ovog člana ne oslobađa nosioca projekta iz člana 5. stav 1. tač. 1) i 2) ovog zakona obaveze da pokrene postupak procene uticaja na životnu sredinu.

Nadležnost

Član 7.

Ministarstvo sprovodi postupak procene uticaja u okviru ovlašćenja utvrđenih ovim zakonom za:

1)         projekte navedene u listi projekata za koje je obavezna procena uticaja u skladu sa članom 5. stav 1. tačka 1) ovog zakona;

2)         postrojenja koja podležu izdavanju integrisane dozvole, koju u skladu sa zakonom kojim se uređuje integrisano sprečavanje i kontrola industrijskog zagađenja izdaje Ministarstvo;

3)         seveso postrojenja i seveso komplekse;

4)         projekte koji se izvode na teritoriji dve ili više jedinica lokalne samouprave;

5)         projekte koji podležu obavezi sprovođenja ocene prihvatljivosti u skladu sa posebnim zakonom;

6)         međunarodne projekte i projekte sa prekograničnim uticajem;

7) druge projekte za koje odobrenje za izvođenje projekta izdaje nadležni republički organ.

Organ autonomne pokrajine nadležan za poslove zaštite životne sredine sprovodi postupak procene uticaja u okviru ovlašćenja utvrđenih ovim zakonom za projekte iz stava 1. tač. 1) - 5) ovog člana koji se u celosti sprovode na teritoriji autonomne pokrajine kao zakonom poverene poslove.

Za projekte iz stava 1. tač. 1) - 5) ovog člana koji se samo jednim delom realizuju na prostoru autonomne pokrajine, Ministarstvo sprovodi postupak procene uticaja u okviru ovlašćenja utvrđenih ovim zakonom.

Organ jedinice lokalne samouprave nadležan za poslove zaštite životne sredine sprovodi postupak procene uticaja u okviru ovlašćenja utvrđenih ovim zakonom za sve projekte koji nisu navedeni u st. 1. i 2. ovog člana.

Nadležnost u posebnim slučajevima

Član 8.

Ako je nadležni organ za sprovođenje postupka procene uticaja istovremeno i nosilac projekta koji je predmet odlučivanja, postupak procene uticaja, u okviru ovlašćenja utvrđenih ovim zakonom, sprovodi:

1)         Ministarstvo - ako je nosilac projekta jedinica lokalne samouprave ili autonomna pokrajina;

2)         organ autonomne pokrajine - ako je nosilac projekta jedinica lokalne samouprave na teritoriji autonomne pokrajine;

3)         Vlada - ako je nosilac projekta Ministarstvo.

Obaveza pribavljanja saglasnosti na procenu uticaja

Član 9.

Nosilac projekta dužan je da za projekat za koji je obavezna procena uticaja i projekat za koji postoji obaveza podnošenja zahteva za odlučivanje o potrebi procene uticaja, uz zahtev za odobrenje za izvođenje projekta priloži saglasnost nadležnog organa na studiju i studiju o proceni uticaja projekta ili odluku nadležnog organa kojom se utvrđuje da nije potrebna procena uticaja projekta na životnu sredinu i sastavni su deo dokumentacije na osnovu koje se donosi odluka o odobrenju za izvođenje projekta.

Nosilac projekta ne može da pristupi izgradnji i izvođenju projekta, kao i puštanju u rad projekta za koji je obavezna procena uticaja i projekta za koji postoji obaveza podnošenja zahteva za odlučivanje o potrebi procene uticaja, bez saglasnosti nadležnog organa na studiju o proceni uticaja projekta ili odluke nadležnog organa kojom se utvrđuje da nije potrebna procena uticaja projekta na životnu sredinu.

Dokumentacija na osnovu koje se donosi odluka o odobrenju za izvođenje projekta sadrži mere i uslove zaštite životne sredine.

Odgovorni projektant koji je izradio dokumentaciju na osnovu koje se donosi odluka o odobrenju za izvođenje projekta ili koji ju je potvrdio u postupku tehničke kontrole i nosilac projekta svojom izjavom potvrđuju da dokumentacija iz stava 3. ovog člana sadrži mere i uslove zaštite životne sredine, da je sa njima usaglašena, odnosno da ih bliže razrađuje.

Nosilac projekta prilaže izjavu iz stava 4 ovog člana uz zahtev za odobrenje za izvođenje projekta.

II. POSTUPAK PROCENE UTICAJA

Faze u postupku procene uticaja

Član 10.

Postupak procene uticaja sastoji se od sledećih faza:

1) odlučivanje o potrebi procene uticaja za projekte iz člana 5. stav 1. tačka 2) ovog zakona;

2) određivanje obima i sadržaja studije o proceni uticaja projekta;

3) odlučivanje o davanju saglasnosti na studiju o proceni uticaja projekta.

Prikupljanje podataka i dokumentacije

Član 11.

Nadležni organi i drugi organi i organizacije dužni su da, na zahtev nosioca projekta, obezbede potrebne podatke, obaveštenja i dokumentaciju od značaja za utvrđivanje i procenu mogućih uticaja projekta na činioce životne sredine u roku od 15 dana od dana prijema zahteva.

Ako organ i organizacija iz stava 1. ovog člana ne raspolaže traženim podacima, obaveštenjima i dokumentacijom, o tome pisanim putem obaveštava nosioca projekta u roku iz stava 1. ovog člana.

1. Odlučivanje o potrebi procene uticaja

Zahtev za odlučivanje o potrebi procene uticaja na životnu sredinu

Član 12.

Nosilac projekta za projekat za koji postoji obaveza podnošenja zahteva za odlučivanje o potrebi procene uticaja, podnosi nadležnom organu zahtev za odlučivanje o potrebi procene uticaja (u daljem tekstu: zahtev o potrebi procene uticaja) u papirnom obliku ili elektronskom putem.

Zahtev o potrebi procene uticaja podnosi se za ceo projekat, na propisanom obrascu. Uz zahtev u papirnom obliku dostavlja se i primerak zahteva na prenosivom elektronskom nosaču informacija (CD ili USB).

Zahtev iz stava 2. ovog člana sadrži:

1) podatke o nosiocu projekta;

2) opis lokacije, naročito u pogledu osetljivosti životne sredine na geografskom području mesta izvođenja projekta i području koje može biti izloženo uticajima;

3) naziv, opis i karakteristike projekta, u toku celokupnog trajanja projekta, uključujući, po potrebi, i radove na njegovom zatvaranju, odnosno uklanjanju;

4) prikaz glavnih alternativa koje su razmatrane;

5) opis činilaca životne sredine koji mogu biti izloženi uticaju;

6) opis mogućih uticaja projekta na činioce životne sredine, u toku celokupnog trajanja projekta, uključujući naročito uticaje koji potiču od:

(1)        očekivanih emisija i očekivane proizvodnje otpada,

(2) buke, vibracija, jonizujućih i nejonizujućih zračenja, svetlosti, toplote,

(3)        prirode i količine emisija gasova sa efektom staklene bašte,

(4)        korišćenja prirodnih vrednosti, posebno zemljišta, vode, biljnog i životinjskog sveta u toku izvođenja i eksploatacije,

(5)        kumulativnih uticaja projekta i drugih sprovedenih, odobrenih, povezanih ili planiranih projekata;

7) predlog mera za sprečavanje, smanjenje i otklanjanje značajnih negativnih uticaja;

8) netehnički rezime podataka iz tač. 2) - 7) ovog stava;

9) podatke o mogućim teškoćama na koje je naišao nosilac projekta u prikupljanju podataka i dokumentacije;

10) druge podatke i informacije na zahtev nadležnog organa.

Uz zahtev iz stava 3. ovog člana prilaže se sledeća dokumentacija:

1)         lokacijski uslovi za projekte za koje se izdaje građevinska dozvola, odnosno odobrenje za izvođenje radova za projekte za koje se ne izdaje građevinska dozvola ili informacija o lokaciji za ostale projekte ili drugi dokument kojim se dokazuje usklađenost projekta sa prostorno planskim dokumentom;

2) odluka nadležnog organa doneta u postupku prethodne ocene prihvatljivosti za projekte koji sami ili zajedno sa drugim projektom, radovima ili aktivnostima mogu uticati na očuvanje i celovitost područja ekološke mreže;

3) uslovi i saglasnosti drugih nadležnih organa i organizacija pribavljeni u skladu sa posebnim zakonom;

4) idejno rešenje ili projekat, odnosno izvod iz projekta ili studija izvodljivosti eksploatacije mineralnih sirovina ili izvod iz studije;

5) grafički prikaz mikro i makro lokacije;

6) drugi dokazi na zahtev nadležnog organa.

Ministar nadležan za poslove zaštite životne sredine (u daljem tekstu: ministar) bliže propisuje izgled i sadržinu obrasca zahteva o potrebi procene uticaja i dokumentaciju koja se uz zahtev podnosi.

Razmatranje zahteva o potrebi procene uticaja

Član 13.

Ako je zahtev o potrebi procene uticaja neuredan, nadležni organ zahteva od nosioca projekta dodatne podatke, obaveštenja i dokumentaciju i određuje rok za njihovo dostavljanje.

Ako podnosilac zahteva o potrebi procene uticaja ne dostavi dodatne podatke, obaveštenja i dokumentaciju u ostavljenom roku, nadležni organ odbacuje zahtev kao neuredan, osim u slučaju iz člana 11. stav 2. ovog zakona.

Odlučivanje o zahtevu o potrebi procene uticaja

Član 14.

Nadležni organ obaveštava zainteresovane organe i organizacije i javnost o podnetom zahtevu o potrebi procene uticaja u roku od 15 dana od dana prijema urednog zahteva.

Obaveštenje iz stava 1. ovog člana sadrži naročito podatke o:

1)         nosiocu projekta;

2)         nazivu, vrsti i lokaciji projekta čije se izvođenje planira;

3)         mestu i vremenu i mogućnosti uvida u podatake, obaveštenja i dokumentaciju iz zahteva nosioca projekta;

4)         odluci koja bi mogla biti doneta na osnovu podnetog zahteva;

5)         nazivu i adresi nadležnog organa.

Javnost, zainteresovani organi i organizacije mogu u roku od 15 dana od dana oglašavanja, odnosno prijema obaveštenja iz stava 1. ovog člana da dostave svoje mišljenje na podneti zahtev.

Nadležni organ, u roku od deset dana od dana isteka roka iz stava 3. ovog člana, odlučuje o podnetom zahtevu primenom kriterijuma iz člana 5. stav 2. ovog zakona uzimajući u obzir podatke, dokumentaciju i obaveštenja iz zahteva, dostavljena mišljenja zainteresovanih organa i organizacija i javnosti i, ako je to primenjivo, rezultate iz već sprovedenih postupaka procene uticaja na životnu sredinu ili postupaka procene rizika od udesa u skladu sa posebnim zakonom.

Odlukom kojom utvrđuje da je potrebna procena uticaja na životnu sredinu nadležni organ može odrediti i obim i sadržaj studije o proceni uticaja projekta.

Odlukom kojom utvrđuje da nije potrebna procena uticaja na životnu sredinu nadležni organ može odrediti mere sprečavanja, smanjenja ili otklanjanja negativnih uticaja ili druge minimalne uslove zaštite životne sredine.

Odluka iz stava 6. ovog člana sastavni je deo dokumentacije na osnovu koje se donosi odluka o odobrenju za izvođenje projekta.

Odluku iz stava 4. ovog člana nadležni organ dostavlja nosiocu projekta, nadležnom inspektoru za zaštitu životne sredine i organu nadležnom za odobravanje projekta i o njoj obaveštava zainteresovane organe i organizacije i javnost u roku od pet dana od dana donošenja odluke.

Obaveštenje iz stava 8. ovog člana sadrži naročito naziv i karakteristike projekta, razloge zbog kojih je doneta odluka da je potrebna procena uticaja na životnu sredinu, odnosno zbog kojih je doneta odluka da nije potrebna procena uticaja.

Ako nosilac projekta u roku od dve godine od dana dostavljanja odluke iz stava 6. ovog člana ne otpočne sa izvođenjem projekta za koji je odluka doneta ili ako nosilac projekta u toku izgradnje ili izvođenja projekta mora da odstupi od dokumentacije na osnovu koje je odluka doneta ili ako dođe do bitne izmene činilaca životne sredine, odnosno ako nosilac projekta mora da odstupi od mera i uslova zaštite životne sredine određenih tom odlukom, dužan je da podnese novi zahtev za odlučivanje o potrebi procene uticaja.

Prethodna ocena prihvatljivosti

Član 15.

Nadležni organ za projekte koji sami ili zajedno sa drugim projektom, radovima ili aktivnostima mogu da utiču na ciljeve očuvanja i celovitost područja ekološke mreže, prilikom odlučivanja o zahtevu o potrebi procene uticaja u skladu sa članom 14. ovog zakona naročito uzima u obzir veličinu, karakteristike projekta, osetljivost životne sredine na geografkom području mesta izvođenja projekta, vrstu i osobine mogućih uticaja projekata posebno u odnosu na ciljeve očuvanja i celovitost područja ekološke mreže.

Nadležni organ može da donese odluku iz člana 14. stav 6. ovog zakona ako na osnovu sprovedenog postupka i odluke donete u postupku prethodne ocene prihvatljivosti utvrdi da projekat neće da ima značajne negativne uticaje na ciljeve očuvanja i celovitost područja ekološke mreže.

Odlukom da nije potrebna procena uticaja nadležni organ, po potrebi, određuje mere ublažavanja i/ili sprečavanja uticaja kojima se isključuje mogućnost nastupanja negativnih uticaja projekta na ciljeve očuvanja i celovitost područja ekološke mreže.

Pravo na žalbu

Član 16.

Nosilac projekta, zainteresovani organi i organizacije i zainteresovana javnost mogu da izjave žalbu protiv odluke nadležnog organa o zahtevu za odlučivanje o potrebi procene uticaja.

Žalba iz stava 1. ovog člana izjavljuje se nadležnom drugostepenom organu u skladu sa zakonom kojim se uređuje zaštita životne sredine.

Nadležni drugostepeni organ dužan je da odluku po žalbi donese u roku od 30 dana od dana prijema žalbe.

2. Određivanje obima i sadržaja studije o proceni uticaja projekta

Zahtev za određivanje obima i sadržaja studije o proceni uticaja projekta

Član 17.

Nosilac projekta za projekat za koji se obavezno vrši procena uticaja i za koji je nadležni organ utvrdio potrebu procene uticaja podnosi nadležnom organu zahtev za određivanje obima i sadržaja studije o proceni uticaja projekta (u daljem tekstu: zahtev za određivanje obima i sadržaja) u papirnom obliku ili elektronskim putem.

Zahtev za određivanje obima i sadržaja podnosi se za ceo projekat, na propisanom obrascu. Uz zahtev u papirnom obliku dostavlja se i primerak zahteva na prenosivom elektronskom nosaču informacija (CD ili USB).

Zahtev iz stava 2. ovog člana sadrži podatke iz člana 12. stav 3. ovog zakona.

Uz zahtev iz stava 3. ovog člana prilaže se dokumentacija iz člana 12. stav 4. ovog zakona.

Ministar bliže propisuje izgled i sadržaj obrasca zahteva za određivanje obima i sadržaja studije o proceni uticaja projekta i dokumentaciju koja se uz zahtev podnosi.

Razmatranje zahteva za određivanje obima i sadržaja studije o proceni uticaja projekta

Član 18.

Po prijemu zahteva za određivanje obima i sadržaja, nadležni organ postupa na način utvrđen u članu 13. ovog zakona.

Odlučivanje o zahtevu

Član 19.

Nadležni organ u roku od 15 dana od dana prijema urednog zahteva za određivanje obima i sadržaja, obaveštava javnost, zainteresovane organe i organizacije o podnetom zahtevu.

Javnost, zainteresovani organi i organizacije mogu u roku od 15 dana od dana obaveštavanja dostaviti svoja mišljenja o podnetom zahtevu.

Nadležni organ može da odredi duži rok za dostavljanje mišljenja ako proceni da je to potrebno zbog složenosti projekta. Rok za dostavljanje mišljenja na zahtev za određivanje obima i sadržaja ne može biti duži od 30 dana.

Nadležni organ najkasnije u roku od deset dana od dana isteka roka iz stava 2, odnosno stava 3. ovog člana, donosi odluku o određivanju obima i sadržaja studije o proceni uticaja projekta, uzimajući u obzir veličinu i specifične osobine projekta, osetljivost životne sredine na geografskom području mesta izvođenja projekta i vrstu i osobine mogućih uticaja, podatke, dokumentaciju i obaveštenja iz zahteva, kao i dostavljena mišljenja zainteresovanih organa i organizacija i javnosti.

Nadležni organ prilikom utvrđivanja obima i sadržaja studije o proceni uticaja projekta, razmatra mogućnost uključivanja u studiju o proceni uticaja projekta dostupne rezultate već sprovedenih postupaka procene uticaja na životnu sredinu ili postupaka procene rizika od udesa u skladu sa posebnim zakonom.

Nadležni organ dostavlja nosiocu projekta odluku iz stava 4. ovog člana i o njoj obaveštava zainteresovane organe i organizacije i javnost u roku od pet dana od dana donošenja odluke.

Pravo na žalbu protiv odluke o zahtevu za određivanje obima i sadržaja studije o proceni uticaja projekta

Član 20.

Nosilac projekta, zainteresovani organi i organizacije i zainteresovana javnost mogu izjaviti žalbu protiv odluke nadležnog organa o zahtevu za određivanje obima i sadržaja studije o proceni uticaja projekta.

Žalba iz stava 1. ovog člana izjavljuje se nadležnom drugostepenom organu u skladu sa zakonom kojim se uređuje zaštita životne sredine.

Nadležni drugostepeni organ dužan je da odluku po žalbi donese u roku od 30 dana od dana prijema žalbe.

3. Odlučivanje o davanju saglasnosti na studiju o proceni uticaja projekta

Zahtev za davanje saglasnosti na studiju o proceni uticaja projekta

Član 21.

Nosilac projekta podnosi nadležnom organu zahtev za davanje saglasnosti na studiju o proceni uticaja projekta (u daljem tekstu: zahtev za saglasnost) u papirnom obliku ili elektronskim putem.

Uz zahtev iz stava 1. ovog člana podnosi se studija o proceni uticaja projekta u papirnom obliku ili elektronskim putem.

Uz zahtev i studiju u papirnom obliku dostavlja se i primerak studije na prenosivom elektronskom nosaču informacija (CD ili USB).

Nosilac projekta dužan je da zahtev za saglasnost podnese najkasnije u roku od godinu dana od dana prijema konačne odluke kojom je određen obim i sadržaj studije o proceni uticaja projekta.

Nadležni organ na obrazložen zahtev nosioca projekta podnet pre isteka roka iz stava 4. ovog člana, može taj rok da produži najduže za šest meseci.

Ako nosilac projekta podnese zahtev za saglasnost po isteku roka iz stava 4. odnosno stava 5. ovog člana, nadležni organ će zahtev odbaciti.

Nadležni organ po prijemu zahteva za saglasnost, postupa na način iz člana 13. ovog zakona.

Sadržaj studije o proceni uticaja projekta

Član 22.

Studija o proceni uticaja projekta obavezno sadrži:

1) podatke o nosiocu projekta;

2) opis lokacije na kojoj se planira realizacija projekta sa navedenim katastarskim parcelama i koordinatama eksploatacionog, odnosno istražnog polja ako se radi o projektima istraživanja, odnosno eksploatacije mineralnih sirovina;

3) naziv i opis celog projekta, uključujući veličinu, tehnologiju, projektovane kapacitete i druge karakteristike projekta koje su relevantne za utvrđivanje i procenu značajnih uticaja i rizika u toku trajanja projekta;

4) prikaz glavnih alternativa koje su razmatrane;

5) opis mogućih uticaja projekta na životnu sredinu koji su posledica građenja i korišćenja projekta, uključujući, po potrebi, opis radova na zatvaranju, odnosno uklanjanju, kao i rizika za činioce životne sredine;

6) prikaz stanja životne sredine na geografskom području mesta izvođenja projekta obuhvaćenom mogućim uticajem projekta (mikro i makro lokacija) i procena mogućih promena činilaca životne sredine bez realizacije projekta na osnovu dostupnih informacija o stanju životne sredine i naučnih saznanja;

7) opis činilaca životne sredine na koje bi projekat mogao da utiče, u toku trajanja celokupnog projekta, uključujući naročito:

(1)        primenjene tehnologije, upotrebljeni materijal, projektovani kapacitet, konstrukcije, opremu, potrošnju energije itd. u toku izvođenja i eksploatacije,

(2)        emisije zagađujućih materija u vazduh, vodu, zemljište, buke, vibracija, jonizujućeg i nejonizujućeg zračenja, svetlosti, toplote, neprijatnosti u toku izvođenja i eksploatacije,

(3)        negativno delovanje očekivanih ostataka, nastank, odlaganje i ponovno iskorišćavanje otpada u toku izvođenja i eksploatacije,

(4)        vrste i očekivane količine emisija gasova sa efektom staklene bašte u toku izvođenja i eksploatacije,

(5)        podložnost projekta klimatskim promenama u toku izvođenja i eksploatacije,

(6)        korišćenje prirodnih vrednosti, posebno zemljišta, vode i biljnog i životinjskog sveta u toku izvođenja i eksploatacije,

(7)        kumulativne uticaje projekta s uticajima drugih sprovedenih, odobrenih, povezanih ili planiranih projekata na geografskom području mesta izvođenja projekta;

8) opis i procene očekivanih rizika od velikih udesa i prirodnih katastrofa po zdravlje ljudi i životnu sredinu koji mogu da nastanu usled realizacije projekta ili potiču od izloženosti projekta rizicima od velikih udesa i/ili katastrofa;

9) predlog mera predviđenih u cilju sprečavanja, smanjenja i, gde je to moguće, otklanjanja negativnih uticaja projekta na činioce životne sredine;

10) predlog programa praćenja uticaja projekta na činioce životne sredine;

11) kraći prikaz podataka iz tač. 2) - 10) ovog stava - netehnički rezime;

12) opis metoda predviđanja ili dokaza korišćenih za utvrđivanje i procenu uticaja projekta na životnu sredinu;

13) podatke o tehničkim nedostacima ili nepostojanju odgovarajućih stručnih znanja i veština ili nemogućnosti da se pribave odgovarajući podaci.

Sadržaj studije mora da bude usaglašen sa odlukom nadležnog organa kojom je određen njen obim i sadržaj.

Nosilac projekta pri izradi studije o proceni uticaja projekta, uzima u obzir zahteve i ciljeve zaštite životne sredine utvrđene u skladu sa propisima u oblasti zaštite životne sredine, uticaj projekta na životnu sredinu u toku njegove eksploatacije i po potrebi, njegovog zatvaranja i uklanjanja.

Nosilac projekta može da iskoristi rezultate i/ili podatke iz već sprovedenih postupaka procene uticaja na životnu sredinu ili postupka procene rizika od udesa u skladu sa posebnim zakonom, ako na osnovu njih mogu pouzdano da se utvrde, opišu i procene određeni uticaji projekta na činioce životne sredine.

Uz studiju o proceni uticaja projekta prilažu se uslovi i saglasnosti drugih nadležnih organa i organizacija pribavljeni u skladu sa posebnim zakonom.

Za projekte koji sami ili zajedno sa drugim projektom, radovima i aktivnostima mogu da utiču na očuvanje i celovitost područja ekološke mreže uz studiju se prilaže i odluka nadležnog organa doneta u postupku glavne ocene prihvatljivosti u skladu sa propisima kojima se uređuje zaštita prirode.

Studija o proceni uticaja projekta sadrži i osnovne podatke o licima i kvalifikacijama lica koja su učestvovala u njenoj izradi, o odgovornom licu, datum izrade i potpis odgovornog lica.

Ministar bliže propisuje sadržinu studije o proceni uticaja projekta i dokumentaciju koja se uz studiju podnosi.

Glavna ocena prihvatljivosti

Član 23.

Za projekte koji sami ili zajedno sa drugim projektom, radovima ili aktivnostima mogu da utiču na ciljeve očuvanja i celovitost područja ekološke mreže postupak glavne ocene prihvatljivosti za ekološku mrežu sprovodi se u skladu sa zakonom kojim se uređuje zaštita prirode pre postupka odlučivanja o davanju saglasnosti na studiju o proceni uticaja projekta.

Nosilac projekta dužan je da u studiji o proceni uticaja projekta, posebno prikaže sve uticaje projekta na ciljeve očuvanja i celovitost područja ekološke mreže, mere za sprečavanje ili ublažavanje negativnih uticaja projekta i način praćenja uticaja projekta na ciljeve očuvanja i celovitost područja ekološke mreže.

Ovlašćenje za izradu studije o proceni uticaja projekta

Član 24.

Studiju o proceni uticaja projekta može da izrađuje pravno lice ili preduzetnik, ako je upisano u odgovarajući registar za obavljanje stručne, naučne ili tehničke delatnosti, delatnosti projektovanja, inženjeringa i izrade studija i analiza.

Pravno lice ili preduzetnik iz stava 1. ovog člana dužno je da za izradu studije o proceni uticaja projekta obrazuje multidisciplinarni tim sastavljen od lica koja poseduju dokaz o kvalifikaciji za izradu studije o proceni uticaja projekta, odnosno za oblasti koje su predmet studije u čijoj izradi učestvuju.

Lice je kvalifikovano za izradu studije o proceni uticaja projekta ako ima visoku stručnu spremu odgovarajućeg smera i najmanje pet godina rada u struci ili zvanje odgovornog projektanta.

Pravno lice ili preduzetnik iz stava 1. ovog člana dužno je da studiju o proceni uticaja projekta izradi na osnovu tačnih, potpunih, najnovijih, verodostojnih i dostupnih podataka.

4. Javne konsultacije

Obaveštavanje javnosti i organa i dostavljanje mišljenja

Član 25.

Nadležni organ obaveštava zainteresovane organe i organizacije i javnost o podnetom zahtevu za saglasnost u roku od deset dana od dana prijema urednog zahteva.

Obaveštenje iz stava 1. ovog člana sadrži naročito podatke o:

1)         nosiocu projekta;

2)         nazivu, vrsti i lokaciji projekta čije se izvođenje planira;

3)         mestu i vremenu ostvarivanja javnog uvida u zahtev za saglasnost, studiju o proceni uticaja projekta i druge podatake, obaveštenja i dokumentaciju iz zahteva za saglasnost;

4)         načinu ostvarivanja elektronskog pristupa podacima, obaveštenjima i dokumentaciji iz tačke 3) ovog stava;

5)         mestu i vremenu održavanja javne prezentacije projekta i javne rasprave;

6)         odluci koja bi mogla da bude doneta na osnovu podnetog zahteva;

7)         pozivu zainteresovanim organima i organizacijama i javnosti da dostave mišljenja i primedbe na studiju o proceni uticaja projekta sa uputstvom o načinu i rokovima za njihovo dostavljanje;

8)         nazivu i adresi nadležnog organa.

Javnost, zainteresovani organi i organizacije mogu u roku od 40 dana od dana obaveštavanja, da dostave svoje mišljenje na studiju o proceni uticaja projekta.

Nadležni organ može da odredi duži rok za dostavljanje mišljenja ako proceni da je to potrebno zbog složenosti projekta. Rok za dostavljanje mišljenja na studiju o proceni uticaja projekta ne može da bude duži od 60 dana.

Prezentacija i javna rasprava o studiji o proceni uticaja projekta

Član 26.

Nadležni organ sprovodi prezentaciju i javnu raspravu o studiji o proceni uticaja projekta (u daljem tekstu: javna rasprava).

Nadležni organ u roku od deset dana od dana prijema urednog zahteva za davanje saglasnosti obaveštava nosioca projekta, zainteresovane organe i organizacije i javnost o vremenu i mestu održavanja javne rasprave.

Javna rasprava može da se održi najranije 30 dana od dana obaveštavanja javnosti.

Nosilac projekta učestvuje u javnoj raspravi i dužan je da izloži sve utvrđene, opisane i procenjene uticaje projekta na činioce životne sredine u studiji o proceni uticaja projekta, elemente, karakteristike i druge osobine projekta i mere predviđene u cilju izbegavanja, sprečavanja, smanjenja i, gde je to moguće, otklanjanja svakog negativnog uticaja projekta na životnu sredinu utvrđenog studijom, način praćenja uticaja projekta, glavne alternative koje je razmatrao i glavne razloge za odabrano rešenje.

Nosilac projekta dužan je da obezbedi učešće na javnoj raspravi lica koje je angažovao za izradu studije o proceni uticaja projekta i omogući javnosti neposredno upućivanje pitanja i saopštavanje komentara, sugestija, primedaba i mišljenja izrađivačima studije.

Za projekte koji sami ili zajedno sa drugim projektom, radovima i aktivnostima mogu da utiču na očuvanje i celovitost područja ekološke mreže, nosilac projekta je dužan da u okviru javne rasprave o projektu izloži i informacije o mogućim uticajima projekta na ciljeve očuvanja i celovitost područja ekološke mreže.

Javna rasprava se, po pravilu, održava u jedinici lokalne samouprave na čijoj teritoriji se izvodi projekat, a izuzetno i na drugom mestu gde projekat može imati značajan uticaj.

Nadležni organ, ako postoje značajni rizici po zdravlje i bezbednost učesnika javne rasprave, obezbeđuje održavanje javne rasprave upotrebom tehničke opreme koja omogućava komunikaciju na daljinu preko video linka putem internet mreže.

Nadležni organ sačinjava izveštaj o sprovedenoj javnoj raspravi sa rezultatima u roku od sedam dana od dana njenog održavanja.

Ministar bliže propisuje postupak javnog uvida, javne prezentacije i rasprave i izradu izveštaja o sprovedenoj javnoj raspravi.

5. Odobravanje studije o proceni uticaja projekta

Tehnička komisija

Član 27.

Nadležni organ najkasnije u roku od deset dana od dana prijema zahteva za saglasnost obrazuje tehničku komisiju za ocenu studije o proceni uticaja projekta.

Predsednik tehničke komisije imenuje se iz reda zaposlenih ili postavljenih lica u nadležnom organu.

Za članove tehničke komisije imenuju se lica sa visokom stručnom spremom odgovarajuće struke, odnosno smera i odgovarajućim stručnim rezultatima, iz reda:

1) zaposlenih ili postavljenih lica u nadležnom organu;

2) zaposlenih ili postavljenih lica u zainteresovanim organima i organizacijama;

3) nezavisnih stručnjaka.

Članovi tehničke komisije ne mogu da budu lica koja su:

1) učestvovala u izradi studije o proceni uticaja projekta koja je predmet ocene;

2) osnivači, odnosno članovi pravnog lica ili preduzetnik koji je izradio studiju o proceni uticaja projekta ili zaposleni kod tih lica;

3) osnivači, odnosno članovi ili zaposleni kod nosioca projekta ili lica koja su na drugi način poslovno povezana sa nosiocem projekta ili izrađivačem studije;

4) bračni drugovi, krvni srodnici do četvrtog stepena srodstva i srodnici po tazbini do drugog stepena srodstva lica iz tač. 1) - 3) ovog stava;

5) inspektori koji vrše inspekcijski nadzor nad projektom za koji je izrađena studija o proceni uticaja projekta.

Nadležni organ može da obrazuje i više tehničkih komisija za ocenu studije.

Dostavljanje studije o proceni uticaja projekta tehničkoj komisiji

Član 28.

Nadležni organ dostavlja studiju o proceni uticaja projekta tehničkoj komisiji u roku od tri dana od dana njenog obrazovanja.

Po završenim javnim konsultacijama i raspravi, nadležni organ u roku od sedam dana dostavlja tehničkoj komisiji izveštaj sa pregledom mišljenja i primedaba javnosti, zainteresovanih organa i organizacija.

Postupak ocene studije o proceni uticaja projekta

Član 29.

Tehnička komisija ispituje studiju o proceni uticaja projekta, razmatra izveštaj sa sistematizovanim pregledom mišljenja i primedaba zainteresovanih organa i organizacija i javnosti i ocenjuje sve uticaje projekta na činioce životne sredine i podobnost predloženih karakteristika projekta i mera i uslova za sprečavanje, smanjenje i otklanjanje mogući negativnih uticaja projekta na stanje životne sredine na geografskom području mesta izvođenja projekta, u toku izvođenja projekta, rada projekta, u slučaju udesa i po prestanku rada projekta.

Predsednik tehničke komisije može da pozove na sednicu komisije nosioca projekta, izrađivača studije o proceni uticaja projekta, kao i predstavnike nadležnih organa i organizacija koji su izdali uslove, saglasnosti i mišljenja u skladu sa posebnim zakonom.

Na predlog tehničke komisije, nadležni organ može da zahteva od nosioca projekta da u određenom roku, koji ne može da bude kraći od osam ni duži od 60 dana, izvrši izmene i dopune u dostavljenoj studiji o proceni uticaja projekta.

Ako nosilac projekta ne postupi u svemu po zahtevu iz stava 3. ovog člana, nadležni organ može, na predlog tehničke komisije, da odobri najviše jedan dodatni rok za izmene i dopune studije o proceni uticaja projekta.

Tehnička komisija dužna je da izveštaj sa ocenom studije o proceni uticaja projekta i predlogom odluke dostavi nadležnom organu u roku od 15 dana od dana prijema izveštaja sa pregledom mišljenja i primedaba zainteresovanih organa, organizacija i javnosti iz člana 28. stav 2. ovog zakona, odnosno u roku od 15 dana od dana prijema izmenjene i dopunjene studije od nadležnog organa.

Za projekte koji sami ili zajedno sa drugim projektom, radovima i aktivnostima mogu da utiču na ciljeve očuvanja i celovitost područja ekološke mreže, predlog odluke tehničke komisije sa ocenom mogućih uticaja projekta na ciljeve očuvanja i celovitost područja ekološke mreže dostavlja se na mišljenje organu koji je doneo odluku u postupku glavne ocene prihvatljivosti.

Ministar bliže propisuje način rada tehničke komisije.

Dopuna ispitnog postupka

Član 30.

Nadležni organ može da zahteva od nosioca projekta dodatna obaveštenja, razjašnjenja ili podatke ako je to neophodno za procenu određenih uticaja projekta na činioce životne sredine, procenu podobnosti predloženih mera i/ili karakteristika projekta.

Nadležni organ može da zahteva dodatna razjašnjenja, informacije i podatke i od drugih nadležnih organa i organizacija.

Nadležni organ određuje izvođenje dodatnih dokaza, uključujući, po potrebi, veštačenje na okolnosti koje su bitne za donošenje odluke, ako na osnovu sprovedenog postupka, nije moguće izvesti potpunu procenu određenih uticaja projekta na činioce životne sredine, karakteristike projekta ili podobnost predloženih mera i uslova zaštite životne sredine da spreče, smanje ili otklone moguće negativne uticaje projekta na određene činioce životne sredine.

Odlučivanje o davanju saglasnosti na studiju o proceni uticaja projekta

Član 31.

Nadležni organ donosi odluku o davanju saglasnosti na studiju o proceni uticaja projekta ili o odbijanju zahteva za davanje saglasnosti na studiju, na osnovu sprovedenog postupka javnih i prekograničnih konsultacija ako su sprovedene i izveštaja tehničke komisije u roku od deset dana od dana prijema izveštaja tehničke komisije.

Odlukom o davanju saglasnosti na studiju o proceni uticaja projekta određuju se mere i uslovi za otklanjanje, sprečavanje i smanjenje negativnih uticaja projekta na životnu sredinu, mere praćenja uticaja projekta na činioce životne sredine, rok u kojem nosilac projekta mora da otpočne izvođenje projekta i upozorenje da ako to ne učini u ostavljenom roku mora da podnese zahtev za odlučivanje o potrebi izrade nove ili ažuriranja studije na koju se daje saglasnost.

U obrazloženju odluke iz stava 1. ovog člana obavezno se navode sledeći elementi:

1)         opis i procena uticaja projekta na činioce životne sredine koji su utvrđeni u postupku;

2)         ocena podobnosti predloženih mera i uslova za sprečavanje, smanjenje ili otklanjanje negativnih uticaja projekta na činioce životne sredine koji su utvrđeni u postupku;

3)         ocena predloženih mera praćenja značajnih uticaja projekta na činioce životne sredine;

4)         izjašnjenje o dostavljenim mišljenjima i primedbama zainteresovanih organa i organizacija i javnosti i rezultatima sprovedenih javnih i prekograničnih konsultacija;

5)         glavni razlozi za donošenje odluke o davanju saglasnosti, odnosno o odbijanju zahteva za davanje saglasnosti na studiju o proceni uticaja projekta.

Rok za otpočinjanje izvođenja projekta ne može da bude duži od dve godine od dana dostavljanja odluke nosiocu projekta.

Nadležni organ odlukom odbija zahtev za davanje saglasnosti ako na osnovu sprovedenog postupka i izveštaja tehničke komisije, utvrdi:

1) da predložene karakteristike projekta ili mere i uslovi nisu podobni da spreče, smanje ili otklone značajne negativne uticaje projekta na činioce životne sredine; ili

2) projekat nije usaglašen sa propisanim zahtevima zaštite životne sredine; ili

3) sprovođenje projekta bi sprečilo ili značajno otežalo ostvarivanje ciljeva zaštite životne sredine utvrđenih propisima u oblasti zaštite životne sredine.

Odluku iz stava 1. ovog člana nadležni organ dostavlja nosiocu projekta, nadležnom inspektoru za zaštitu životne sredine i organu nadležnom za odobravanje projekta.

Odluka iz stava 1. ovog člana i studija o proceni uticaja projekta sastavni su deo dokumentacije na osnovu koje se donosi odluka o odobrenju za izvođenje projekta.

Projekat za koji je data saglasnost na studiju o proceni uticaja projekta može da se realizuje u više faza.

Nosilac projekta iz stava 8. ovog člana koji projekat izvodi u više faza dužan je da podnese zahtev za odlučivanje o potrebi ažuriranja studije ako se tokom izvođenja projekta steknu razlozi za ažuriranje studije propisani ovim zakonom.

Odlučivanje o davanju saglasnosti na studiju o proceni uticaja projekta koji može da ima uticaja na ciljeve očuvanja i celovitost područja ekološke mreže

Član 32.

Za projekat koji sam ili zajedno sa drugim projektom, radovima i aktivnostima može da utiče na očuvanje i celovitost područja ekološke mreže, nadležni organ donosi odluku o davanju saglasnosti na studiju o proceni uticaja projekta ako na osnovu sprovedenog postupka, predloga tehničke komisije i mišljenja organa koji je sproveo postupak glavne ocene prihvatljivosti, može izvesti ocenu da projekat sam ili s drugim projektom, radovima ili aktivnostima neće da ima značajan negativan uticaj na ciljeve očuvanja i celovitost područja ekološke mreže.

Odlukom o davanju saglasnosti na studiju o proceni uticaja projekta nadležni organ određuje, pored mera i uslova iz člana 31. stav 2. ovog zakona, i mere i uslove ublažavanja i sprečavanja negativnih uticaja projekta na područje ekološke mreže, mere praćenja njihovog sprovođenja, kao i mere praćenja uticaja projekta na područje ekološke mreže.

Nadležni organ odbija zahtev za davanje saglasnosti ako na osnovu glavne ocene prihvatljivosti utvrdi da projekat može da ima značajan negativan uticaj na ciljeve očuvanja i celovitost područja ekološke mreže.

Obaveza organa nadležnog za odobravanje projekta

Član 33.

Organ nadležan za odobravanje projekta dužan je da izda odobrenje za izvođenje projekta koje je u svemu usaglašeno sa merama i uslovima iz odluke o davanju saglasnosti na studiju o proceni uticaja projekta.

Organ nadležan za izdavanje odobrenja za izvođenje projekta odbija zahtev za izdavanje odobrenja za izvođenje projekta za koji je nadležni organ odbio zahtev za davanje saglasnosti ili za koji utvrdi da nije usaglašen sa uslovima iz odluke o davanju saglasnosti na studiju o proceni uticaja projekta ili je podnet nakon proteka roka za početak izvođenja projekta.

Obaveštavanje o donetoj odluci

Član 34.

Nadležni organ dužan je da o odluci o davanju saglasnosti na studiju o proceni uticaja projekta ili odluci o odbijanju zahteva za davanje saglasnosti, u roku od deset dana od dana donošenja, obavesti zainteresovane organe i organizacije i javnost.

Obaveštenje iz stava 1. ovog člana sadrži:

1) odluku;

2) glavne razloge na kojima se odluka zasniva;

3) mere i uslove koje je nosilac projekta dužan da preduzima u cilju sprečavanja, smanjenja ili otklanjanja negativnih uticaja projekta.

Pravo vođenja upravnog spora

Član 35.

Odluka nadležnog organa iz čl. 31. i 32. ovog zakona je konačna.

Protiv odluke iz stava 1. ovog člana nosilac projekta, zainteresovani organi i organizacije i zainteresovana javnost mogu da pokrenu upravni spor pred nadležnim sudom u skladu sa zakonom.

Ažuriranje studije o proceni uticaja projekta

Član 36.

Nosilac projekta dužan je da sa realizacijom, odnosno izgradnjom i izvođenjem projekta otpočne u roku utvrđenom u odluci o davanju saglasnosti na studiju o proceni uticaja projekta.

Po isteku roka iz stava 1. ovog člana, nosilac projekta dužan je da podnese zahtev za odlučivanje o potrebi izrade nove studije ili ažuriranja postojeće studije o proceni uticaja projekta.

Nosilac projekta dužan je da podnese zahtev za odlučivanje o potrebi ažuriranja postojeće studije i ako u toku izgradnje, odnosno izvođenja projekta dođe do bitne izmene činilaca životne sredine, odnosno ako nosilac projekta mora da odstupi od dokumentacije na osnovu koje je odluka doneta ili mera i uslova određenih odlukom o davanju saglasnosti na studiju o proceni uticaja projekta.

Zahtev iz stava 3. ovog člana podnosi se pre podnošenja zahteva za izdavanje odobrenja za izvođenje projekta po izmenjenoj dokumentaciji.

Zahtev iz st. 2. i 3. ovog člana sadrži podatke propisane za zahtev za odlučivanje o potrebi procene uticaja projekta.

Uz zahtev iz stava 3. ovog člana umesto dokumentacije iz člana 12. stav 4. tačka 4) ovog zakona, dostavlja se izmenjen projekat ili izvod iz izmenjenog projekta.

Postupci iz st. 2. i 3. ovog člana sprovode se u skladu sa odredbama ovog zakona kojima se uređuje postupak po zahtevu o potrebi procene uticaja projekta.

U postupku odlučivanja po zahtevu iz st. 2. i 3. ovog člana nadležni organ može da donese odluku o izradi nove studije o proceni uticaja projekta, ažuriranju postojeće studije o proceni uticaja projekta ili odluku da nije potrebna izrada nove, odnosno ažuriranje postojeće studije.

Prilikom donošenja odluke iz stava 8. ovog člana nadležni organ utvrđuje da li je u međuvremenu došlo do izmena činilaca životne sredine iz člana 3. ovog zakona i da li su predložene mere i uslovi i dalje odgovarajući.

Odlukom kojom utvrđuje da je potrebna izrada nove studije o proceni uticaja projekta, odnosno ažuriranje postojeće studije, nadležni organ određuje i njen obim i sadržaj.

Postupak davanja saglasnosti na studiju, odnosno ažuriranu studiju, sprovodi se u skladu sa odredbama ovog zakona kojima se uređuje odlučivanje o davanju saglasnosti na studiju o proceni uticaja projekta.

Procena uticaja zatečenog stanja na životnu sredinu

Član 37.

Nosilac izvedenog projekta za koji se po odredbama ovog zakona vrši procena uticaja, a koji je izgrađen bez odobrenja za izgradnju ili se koristi bez odobrenja za upotrebu, dužan je da podnese zahtev za:

1) određivanje obima i sadržaja studije o proceni uticaja zatečenog stanja na životnu sredinu (u daljem tekstu: studija zatečenog stanja) za projekte iz člana 5. stav 1. tačka 1) ovog zakona;

2) odlučivanje o potrebi procene uticaja zatečenog stanja za projekte iz člana 5. stav 1. tačka 2) ovog zakona.

Uz zahtev iz stava 1. ovog člana podnosi se:

1) obaveštenje o mogućnosti usklađivanja sa planskom dokumentacijom u skladu sa zakonom kojim se uređuje ozakonjenje objekata;

2) izvod iz projekta izvedenog objekta;

3) izveštaj ovlašćene organizacije sa podacima o emisijama i izveštaj o rezultatima merenja i ispitivanja činilaca životne sredine na koje projekat utiče koji nisu stariji od šest meseci;

4) grafički prikaz mikro i makro lokacije.

Studija zatečenog stanja izrađuje se na osnovu projekta izvedenog objekta, podataka o emisiji i rezultata merenja i ispitivanja činilaca životne sredine i ima sadržaj propisan ovim zakonom za studiju o proceni uticaja projekta.

Nadležni organ odlučuje o potrebi izrade studije zatečenog stanja, obimu i sadržaju studije zatečenog stanja i o davanju saglasnosti ili odbijanju zahteva za davanje saglasnosti na studiju zatečenog stanja po postupku propisanom ovim zakonom.

Promena nosioca projekta

Član 38.

Ako u toku izvođenja projekta nosilac projekta na koga glasi odluka nadležnog organa o davanju saglasnosti na studiju ili odluka nadležnog organa o utvrđivanju da nije potrebna procena uticaja na životnu sredinu, prenese izvođenje projekta na drugo lice, to lice, kao nosilac projekta, preuzima sva prava i obaveze iz odluke nadležnog organa o davanju saglasnosti na studiju ili odluke nadležnog organa o utvrđivanju da nije potrebna procena uticaja na životnu sredinu i odgovoran je za njihovo sprovođenje.

Nosilac projekta na koga glasi odluka nadležnog organa o davanju saglasnosti na studiju ili odluka nadležnog organa o utvrđivanju da nije potrebna procena uticaja na životnu sredinu dužan je da o prenosu prava iz stava 1. ovog člana obavesti organ koji je doneo odluku u postupku procene uticaja na životnu sredinu u roku od 15 dana od dana nastale promene i da uz to obaveštenje dostavi odluku organa nadležnog za izdavanje odobrenja za izvođenje projekta o prenosu odobrenja, odnosno saglasnosti i izjavu lica na koje se prenosi izvođenje projekta o prihvatanju prenosa sa svim pravima i obavezama koje proističu iz njega.

Lice na koje je preneto izvođenje projekta ne može nastaviti sa izvođenjem projekta kao nosilac projekta, bez prethodnog obaveštavanja o nastaloj promeni u skladu sa stavom 2. ovog člana.

Na lice na koje je preneto izvođenje projekta primenjuju se odredbe ovog zakona koje se odnose na nosioca projekta.

Obaveštenje o nastaloj promeni iz stava 2. ovog člana, odluka organa nadležnog za izdavanje odobrenja za izvođenje projekta o prenosu odobrenja, odnosno saglasnosti i izjava lica na koje se prenosi izvođenje projekta o prihvatanju prenosa dostavljaju se nadležnoj inspekciji za zaštitu životne sredine u roku od tri dana od dana prijema obaveštenja.

6. Obaveštavanja javnosti, zainteresovanih organa i organizacija

Način obaveštavanja

Član 39.

Nadležni organ dužan je da javnost obaveštava o podnetim zahtevima nosioca projekta iz čl. 12, 17, 21, 36. i 37. ovog zakona putem najmanje jednih štampanih dnevnih novina, na svakom od službenih jezika, koje izlaze na području obuhvaćenom uticajem planiranog projekta.

Nadležni organ dužan je da o svojim odlukama iz čl. 14, 19, 31, 32, 36 i 37. ovog zakona obavesti javnost putem najmanje jednih štampanih dnevnih novina na svakom od službenih jezika koje izlaze na području obuhvaćenom uticajem planiranog projekta.

Nadležni organ obaveštava javnost o podnetim zahtevima iz stava 1. ovog člana i donetim odlukama iz stava 2. ovog člana i objavljivanjem na svojoj internet veb prezentaciji, a može da obavesti javnost objavljivanjem i na oglasnoj tabli nadležnog organa jedinice lokalne samouprave i/ili oglasnoj tabli mesne zajednice, na području obuhvaćenom uticajem planiranog projekta.

Obaveštavanje iz st. 1. i 2. ovog člana može da se vrši i putem elektronskih medija

Nadležni organ obaveštava zainteresovane organe i organizacije u pisanoj formi.

Rokovi za dostavljanje mišljenja na podnete zahteve, odnosno podnošenje žalbe ili tužbe na donete odluke, počinju da teku od dana objavljivanja obaveštenja iz st. 1. i 2. ovog člana u štampanim dnevnim novinama.

Pristup javnosti podacima vezanim za postupak procene uticaja

Član 40.

Nadležni organ dužan je da javnosti omogući uvid u zahteve iz čl. 12, 17, 21, 36. i 37. ovog zakona, dokumentaciju koju nosilac projekta dostavlja uz zahtev i drugu dokumentaciju od značaja za odlučivanje u postupku procene uticaja uključujući i izveštaj o učešću javnosti u javnim i prekograničnim konsultacijama, izveštaj tehničke komisije, studiju o proceni uticaja projekta dostavljenu uz zahtev i konačnu verziju studije, kao i donete odluke iz čl. 14, 19, 31, 32, 36. i 37. ovog zakona.

Nadležni organ omogućava pristup podnetim zahtevima i donetim odlukama i drugim podacima od značaja za odlučivanje u postupku procene uticaja iz stava 1. ovog člana odmah kad one postanu dostupne nadležnom organu.

Izlaganje na uvid dokumentacije iz stava 1. ovog člana vrši se u nadležnom organu i jedinici lokalne samouprave na čijoj teritoriji se planira projekat.

Nadležni organ omogućava pristup dokumentaciji iz stava 1. ovog člana i putem internet veb prezentacije namenjene za obaveštavanje javnosti o podnetim zahtevima i donetim odlukama u postupku procene uticaja.

Od obaveze omogućavanja pristupa javnosti i stavljanja na uvid dokumentacije iz stava 1. ovog člana izuzimaju se podaci zaštićeni intelektualnom svojinom, poslovnom ili državnom tajnom ako nosilac projekta učini verovatnim mogućnost nastanka znatne štete zbog otkrivanja izvora podataka, odnosno podataka na koje se zahtev odnosi.

Nosilac projekta dužan je da u zahtevu za isključenje podataka iz sadržaja obaveštenja učini verovatnim mogućnost nastanka znatne štete zbog otkrivanja izvora podataka, odnosno podataka na koje se zahtev odnosi.

Pravom intelektualne svojine, poslovnom ili državnom tajnom iz stava 6. ovog člana ne mogu da budu zaštićeni podaci koji se odnose na stanje životne sredine, emisije i moguće negativne uticaje i posledice, rizike od udesa, rezultate monitoringa i inspekcijski nadzor.

Nadležni organ dužan je da zainteresovanim organima i organizacijama i javnosti stavi na uvid kompletnu dokumentaciju o sprovedenom postupku procene uticaja, na zahtev podnet u pisanoj formi, u roku od 15 dana od dana prijema zahteva.

Provera ispunjenosti mera i uslova iz odluke o davanju saglasnosti na studiju o proceni uticaja projekta

Član 41.

U postupku tehničkog pregleda za projekte za koje je data saglasnost na studiju o proceni uticaja projekta, kao i za projekte za koje je utvrđeno da nije potrebna procena uticaja na životnu sredinu uz preduzimanje mera i uslova zaštite, utvrđuje se da li su ispunjene mere i uslovi iz odluke o davanju saglasnosti na studiju o proceni uticaja projekta ili odluke kojom se utvrđuje da nije potrebna procena uticaja projekta na životnu sredinu, u skladu sa zakonom kojim se uređuje izgradnja objekata i zakonom kojim se uređuje istraživanje i eksploatacija mineralnih sirovina.

Nadležni organ koji je vodio postupak procene uticaja imenuje lice koje učestvuje u radu komisije za tehnički pregled.

Lice iz stava 2. ovog člana može biti zaposleno ili postavljeno u nadležnom organu, odnosno u drugom organu i organizaciji ili nezavisni stručnjak koji poseduje dokaze o kvalifikaciji za učešće u radu tehničke komisije iz člana 27. ovog zakona.

Upotrebna dozvola ne može da se izda ako lice iz stava 2. ovog člana ne potvrdi da su ispunjene mere i uslovi iz odluke o davanju saglasnosti na studiju o proceni uticaja projekta ili odluke kojom se utvrđuje da nije potrebna procena uticaja projekta na životnu sredinu.

Prekogranične konsultacije

Član 42.

Ako projekat može da ima značajan uticaj na životnu sredinu druge države ili ako država čija životna sredina može da bude značajno ugrožena to zatraži, Ministarstvo u što kraćem roku, a najkasnije kada ono ili nadležni organ obavesti svoju javnost, dostavlja nadležnom organu druge države:

1)         opis projekta zajedno sa svim dostupnim podacima o njegovim mogućim prekograničnim uticajima;

2)         prirodu odluke koja može da bude doneta;

3)         obaveštenje o roku u kome nadležni organ druge države može da saopšti svoju nameru da učestvuje u postupku procene uticaja.

U slučaju da druga država saopšti nameru da učestvuje u postupku procene uticaja, Ministarstvo nadležnom organu druge države dostavlja informacije iz člana 21. ovog zakona.

Nadležni organ, na obrazložen zahtev nosioca projekta, izdvaja podatke zaštićene intelektualnom svojinom, poslovnom i državnom tajnom iz informacije iz stava 2. ovog člana, ako nosilac projekta učini verovatnim mogućnost nastanka znatne štete zbog otkrivanja izvora podataka, odnosno podataka na koje se zahtev odnosi.

Pravom intelektualne svojine, poslovnom ili državnom tajnom iz stava 3. ovog člana ne mogu da budu zaštićeni podaci koji se odnose na stanje životne sredine, emisije i moguće negativne uticaje i posledice, rizike od udesa i rezultate monitoringa.

O odluci o davanju saglasnosti na studiju o proceni uticaja projekta ili o odbijanju zahteva za davanje saglasnosti, Ministarstvo obaveštava nadležni organ države koja je učestvovala u postupku procene uticaja dostavljanjem obaveštenja o sadržini odluke; glavnim razlozima na kojima je odluka zasnovana, uključujući razloge o prihvatanju ili odbijanju pribavljenih mišljenja zainteresovanih organa, organizacija i javnosti; merama i uslovima u cilju sprečavanja, smanjenja ili otklanjanja negativnih uticaja na životnu sredinu.

Ministarstvo je dužno da zatraži od nadležnog organa druge države obaveštenje o planiranom projektu koji može da ima značajan prekogranični uticaj na činioce životne sredine na teritoriji Republike Srbije.

O primljenom obaveštenju o prekograničnom uticaju predloženog projekta druge države Ministarstvo obaveštava zainteresovane organe i organizacije i javnost.

Ministarstvo omogućava elektronski pristup informacijama od značaja za procenu prekograničnih uticaja predloženog projekta druge države zainteresovanim organima i organizacijama i javnosti odmah kad mu obaveštenje i informacije postanu dostupne.

Pribavljena mišljenja zainteresovanih organa i organizacija i javnosti Ministarstvo uzima u obzir prilikom davanja mišljenja nadležnom organu druge države.

Na prekogranične konsultacije zainteresovanih organa i organizacija i javnosti druge države, odnosno zainteresovanih organa i organizacija i javnosti Republike Srbije, primenjuju se odredbe čl. 25, 26, 34, 39. i 40. ovog zakona.

Troškovi nosioca projekta

Član 43.

Nosilac projekta snosi troškove izrade, izmene i dopune i ažuriranja studije o proceni uticaja projekta, izrade studije zatečenog stanja, obaveštavanja i učešća javnosti u postupku procene uticaja i rada tehničke komisije, troškove prevoda dokumenata, veštačenja i izvođenja drugih dokaza u postupku procene uticaja.

Ministar propisuje visinu troškova za rad članova tehničke komisije i veštačenja.

7. Evidencije, centralna elektronska baza podataka i centralni veb portal

Obaveza vođenja evidencije

Član 44.

Nadležni organ vodi evidenciju o pokrenutim, sprovedenim postupcima i donetim odlukama u postupku procene uticaja kao javnu knjigu u postupku procene uticaja.

Javna knjiga se sastoji iz glavne knjige sa zbirkom isprava.

U glavnu knjigu upisuju se podaci o sprovedenom postupku procene uticaja na životnu sredinu, i to:

1) nosiocu projekta;

2) zahtevima nosioca projekta;

3) odlukama koje donosi nadležni organ;

4) obaveštavanju i učešću javnosti u postupku;

5) izvršenim konsultacijama sa zainteresovanim organima i organizacijama i javnošću;

6) studiji o proceni uticaja projekta;

7) pravnim i fizičkim licima kojima je poverena izrada studije o proceni uticaja projekta;

8) radu i izveštaju tehničke komisije;

9) inspekcijskoj kontroli i izrečenim sankcijama.

Uporedo sa vođenjem glavne knjige formira se i elektronska baza podataka, sa elementima koje sadrži glavna knjiga.

Elektronska baza podataka dostupna je javnosti putem interneta.

Zbirka isprava na osnovu kojih se podaci upisuju u glavnu knjigu i unose u elektronsku bazu podataka čuva se u dosijeima formiranim za svaki predmet.

Ministar propisuje bliži sadržaj, izgled i način vođenja javne knjige.

Centralna ektronska baza podataka i centralni veb portal

Član 45.

Ministarstvo vodi centralnu elektronsku bazu podataka i centralni veb portal preko kojeg nadležni organi obaveštavaju zainteresovane organe i organizacije i javnost o pokrenutim postupcima procene uticaja, fazama postupka procene uticaja, rokovima i načinima dostavljanja mišljenja, mestu i vremenu održavanja javnih konsultacija, prekograničnim konsultacijama i omogućavaju elektronski pristup dokumentaciji iz člana 40. stav 1. ovog zakona.

Nadležni organ dužan je da unosi podatke iz javne knjige u centralnu elektronsku bazu podataka o pokrenutim, sprovedenim postupcima procene uticaja i donetim odlukama, kao i obaveštenja i drugu dokumentaciju o toku postupka procene uticaja.

Ministarstvo je dužno da omogući nesmetan pristup javnosti centralnoj elektronskoj bazi podataka u skladu sa zakonom.

Upravni postupak

Član 46.

Na pitanja pokretanja, vođenja i okončanja postupka procene uticaja primenjuju se odredbe zakona kojim se uređuje opšti upravni postupak, osim ako nije drugačije predviđeno ovim zakonom.

III. NADZOR

Član 47.

Nadzor nad primenom odredaba ovog zakona i propisa donetih na osnovu njega vrši Ministarstvo.

Inspekcijski nadzor vrši Ministarstvo preko inspektora za zaštitu životne sredine (u daljem tekstu: inspektor) u okviru delokruga utvrđenog ovim zakonom.

Prava i dužnosti inspektora

Član 48.

U vršenju inspekcijskog nadzora inspektor ima pravo i dužnost da utvrđuje:

1) da li se otpočelo sa izvođenjem projekta bez prethodno sprovedenog postupka procene uticaja u skladu sa zakonom;

2) da li je podnet zahtev za dobijanje saglasnosti na studiju o proceni uticaja za projekte iz člana 5. stav 1. tačka 1) ovog zakona;

3) da li je podnet zahtev za odlučivanje o potrebi procene uticaja za projekte iz člana 5. stav 1. tačka 2) ovog zakona;

4) da li je nosilac projekta podneo novi zahtev za odlučivanje o potrebi procene uticaja u skladu sa članom 14. stav 10. ovog zakona;

5) da li je nosilac projekta izvršio obaveze iz odluke o davanju saglasnosti na studiju o proceni uticaja projekta;

6) da li je nosilac projekta podneo zahtev za izradu nove, odnosno ažuriranje postojeće studije o proceni uticaja projekta;

7) da li je nosilac izvedenog projekta podneo zahtev za odlučivanje o potrebi procene uticaja zatečenog stanja, odnosno određivanje obima i sadržaja studije o proceni uticaja zatečenog stanja i zahtev za davanje saglasnosti na studiju zatečenog stanja;

8) da li je nosilac izvedenog projekta izvršio obaveze iz odluke o saglasnosti na studiju zatečenog stanja;

9) da li je nosilac projekta obavestio nadležni organ o prenosu prava na izvođenje projekta na drugo lice u skladu sa članom 38. stav 2. ovog zakona i da li je lice na koje je preneto izvođenje projekta postupilo u skladu sa članom 38. stav 3. ovog zakona.

Ovlašćenja inspektora za zaštitu životne sredine

Član 49.

U vršenju poslova inspekcijskog nadzora inspektor je ovlašćen da:

1) naloži podnošenje zahteva za određivanje obima i sadržaja studije;

2) naloži podnošenje zahteva za utvrđivanje potrebe procene uticaja projekta;

3) naloži podnošenje novog zahteva o potrebi procene uticaja u slučaju iz člana 14. stav 10. ovog zakona;

4) naloži podnošenje zahteva za izradu nove, odnosno ažuriranje postojeće studije o proceni uticaja projekta;

5) naloži podnošenje zahteva za pokretanje postupka procene uticaja zatečenog stanja;

6) zabrani izvođenje projekta i obavljanje delatnosti dok se ne pribavi saglasnost nadležnog organa na studiju o proceni uticaja projekta, ažuriranu studiju odnosno studiju zatečenog stanja;

7) zabrani izvođenje projekta i obavljanje delatnosti čija je realizacija započeta nakon proteka roka iz odluke nadležnog organa kojom se utvrđuje da nije potrebna procena uticaja ili ako su se u toku izvođenja projekta stekli razlozi za podnošenje novog zahteva za odlučivanje o potrebi procene uticaja iz člana 14. stav 10. ovog zakona, do pribavljanja odluke nadležnog organa;

8) zabrani izvođenje projekta i obavljanja delatnosti čija je realizacija započeta nakon proteka roka iz odluke nadležnog organa o saglasnosti na studiju o proceni uticaja projekta ili ako su se u toku izvođenja projekta stekli razlozi za ažuriranje studije iz člana 36. stav 3. ovog zakona, do pribavljanja odluke nadležnog organa o potrebi izrade nove, odnosno ažuriranja postojeće studije;

9) naloži sprovođenje mera odnosno ispunjenje uslova utvrđenih u odluci o davanju saglasnosti na studiju o proceni uticaja projekta ili odluci o davanju saglasnosti na studiju zatečenog stanja, ili odluci kojom se utvrđuje da nije potrebna procena uticaja;

10) zabrani izvođenje projekta i obavljanje delatnosti do ispunjenja uslova i sprovođenja mera utvrđenih u odluci o davanju saglasnosti na studiju o proceni uticaja projekta ili odluci o davanju saglasnosti na studiju zatečenog stanja ili odluci kojom se utvrđuje da nije potrebna procena uticaja;

11) zabrani izvođenje projekta i obavljanje delatnosti do dostavljanja obaveštenja o promeni nosioca projekta i odluke organa nadležnog za izdavanje odobrenja za izvođenje projekta o prenosu odobrenja, odnosno saglasnosti i izjave lica na koje se prenosi izvođenje projekta;

12) podnese prijavu za učinjeni privredni prestup ili zahtev za pokretanje prekršajnog postupka, po odredbama ovog zakona.

Protiv rešenja inspektora iz stava 1. ovog člana može se u roku od 15 dana od dana prijema rešenja izjaviti žalba ministru.

Žalba na rešenje inspektora ne odlaže njegovo izvršenje.

Poveravanje inspekcijskog nadzora

Član 50.

Autonomnoj pokrajini i jedinici lokalne samouprave poveravaju se poslovi inspekcijskog nadzora nad primenom odredaba ovog zakona za projekte za koje je organ autonomne pokrajine, odnosno jedinice lokalne samouprave nadležan za vođenje postupka procene uticaja.

U vršenju poslova inspekcijskog nadzora iz stava 1. ovog člana inspektor ima prava, dužnosti i ovlašćenja iz čl. 48. i 49. ovog zakona.

IV. KAZNENE ODREDBE

Privredni prestup

Član 51.

Novčanom kaznom od 500.000 do 3.000.000 dinara kazniće se za privredni prestup pravno lice - nosilac projekta ako:

1) pristupi izgradnji, izvođenju projekta ili puštanju u rad projekta za koji je obavezna procena uticaja i projekta za koji je utvrđena potreba procene uticaja bez saglasnosti nadležnog organa na studiju o proceni uticaja projekta ili odluke nadležnog organa kojom se utvrđuje da nije potrebna procena uticaja (član 9. stav 2);

2) ne sprovede mere sprečavanja, smanjenja ili otklanjanja negativnih uticaja ili druge minimalne uslove zaštite životne sredine iz odluke nadležnog organa da nije potrebna procena uticaja projekta na životnu sredinu (član 14 stav 6);

3) ne ispuni uslove ili ne sprovede mere iz odluke o davanju saglasnosti na studiju o proceni uticaja projekta (član 31. stav 2);

Za privredni prestup iz stava 1. ovog člana kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu - nosiocu projekta, novčanom kaznom od 50.000 do 200.000 dinara.

Za privredni prestup iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u državnom organu, organu teritorijalne autonomije i organu jedinice lokalne samouprave - nosiocu projekta, novčanom kaznom od 50.000 do 200.000 dinara.

Član 52.

Novčanom kaznom od 500.000 do 3.000.000 dinara kazniće se za privredni prestup pravno lice - izrađivač studije ako studiju o proceni uticaja projekta izradi suprotno članu 24. stav 4. ovog zakona.

Za privredni prestup iz stava 1. ovog člana kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu - izrađivaču studije novčanom kaznom od 50.000 do 200.000 dinara.

Zaštitne mere

Član 53.

Za privredni prestup iz čl. 51. i 52. ovog zakona, pored propisane novčane kazne, pravnom licu se može izreći zaštitna mera zabrana pravnom licu da se bavi određenom privrednom delatnošću u trajanju od tri do deset godina, a odgovornom licu zaštitna mera zabrane vršenja određene dužnosti u trajanju od tri do deset godina.

Prekršaji

Član 54.

Novčanom kaznom od 200.000 do 500.000 dinara kazniće se za prekršaj preduzetnik-nosilac projekta ako učini neku od radnji iz člana 51. stav 1. ovog zakona.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana, pored propisane novčane kazne, preduzetniku se može izreći i zaštitna mera zabrane vršenja određene delatnosti u trajanju od jedne do tri godine.

Član 55.

Novčanom kaznom od 200.000 do 2.000.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice - nosilac projekta ako:

1) uz zahtev za odobrenje za izvođenje projekta ne priloži saglasnost nadležnog organa na studiju i studiju o proceni uticaja projekta na životnu sredinu ili odluku nadležnog organa da nije potrebna procena uticaja na životnu sredinu (član 9. stav 1);

2) ne podnese zahtev za odlučivanje o potrebi procene uticaja na životnu sredinu ili zahtev za određivanje obima i sadržaja studije o proceni uticaja (čl. 12, 14. i 17);

3) ne podnese zahtev za odlučivanje o potrebi izrade nove studije, odnosno zahtev za odlučivanje o potrebi ažuriranja postojeće studije o proceni uticaja projekta ili zahtev za davanje saglasnosti na novu, odnosno ažuriranu studiju (član 36. st. 2, 3. i 11);

4) ne podnese zahtev za određivanje obima i sadržaja studije o proceni uticaja zatečenog stanja ili zahtev za odlučivanje o potrebi procene uticaja zatečenog stanja na životnu sredinu ili zahtev za davanje saglasnosti na studiju zatečenog stanja (član 37. st. 1. i 4);

5) ne obavesti nadležni organ o promeni nosioca projekta i ne dostavi odluku organa nadležnog za odobrenje za izvođenje projekta o prenosu odobrenja, odnosno saglasnosti (član 38. stav 2)

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu - nosiocu projekta novčanom kaznom od 30.000 do 150.000 dinara.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u državnom organu, organu teritorijalne autonomije i organu jedinice lokalne samouprave - nosiocu projekta novčanom kaznom od 30.000 do 150.000 dinara.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se preduzetnik - nosilac projekta novčanom kaznom od 100.000 do 500.000 dinara.

Član 56.

Novčanom kaznom od 100.000 do 500.000 dinara kazniće se za prekršaj preduzetnik - izrađivač studije, ako studiju o proceni uticaja projekta izradi suprotno članu 24. stav 4. ovog zakona.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana, pored propisane novčane kazne, preduzetniku se može izreći i zaštitna mera zabrane vršenja određene delatnosti u trajanju od jedne do tri godine.

Prekršajna odgovornost odgovornog projektanta

Član 57.

Novčanom kaznom od 50.000 do 150.000 dinara kazniće se za prekršaj odgovorni projektant koji je izradio i potpisao dokumentaciju na osnovu koje se donosi odluka o odobrenju za izvođenje projekta ili je u postupku tehničke kontrole svojim potpisom potvrdio da ta dokumentacija sadrži mere i uslove zaštite životne sredine iz odluke o saglasnosti na studiju i studije o proceni uticaja projekta, odnosno odluke da nije potrebna procena uticaja projekta na životnu sredinu, suprotno članu 9. stav 3. ovog zakona.

Za prekršaj iz stava 1 ovog člana, pored propisane novčane kazne, odgovornom projektantu odnosno vršiocu tehničke kontrole se može izreći zaštitna mera zabrane vršenja određene delatnosti u trajanju od jedne do tri godine.

Prekršajna odgovornost odgovornog lica u nadležnom organu

Član 58.

Novčanom kaznom od 30.000 do 150.000 dinara kazniće se za prekršaj odgovorno lice u nadležnom organu ako:

1) ne donese odluku o potrebi procene uticaja, odnosno odluku o potrebi procene uticaja zatečenog stanja, odluku o obimu i sadržini studije o proceni uticaja, odnosno studije zatečenog stanja, odluku o davanju saglasnosti na studiju o proceni uticaja, odluku o potrebi izrade nove, odnosno ažuriranju postojeće studije ili odluku o saglasnosti na studiju zatečenog stanja, u skladu sa ovim zakonaom (čl. 14, 19, 31, 36. i 37);

2) ne obavesti javnost o podnetim zahtevima i donetim odlukama na propisan način (član 39);

3) ne stavi na uvid javnosti, zaintersovanim organima i organizacijama dokumentaciju o postupku procene uticaja u skladu sa članom 40. Zakona;

4) ne sprovede postupak prekograničnih konsultacija (član 42);

5) ne vodi propisane evidencije (član 44);

6) ne unese podatke, informacije, obaveštenja i dokumentaciju o postupku procene uticaja u centralnu bazu podataka (član 45. stav 2).

V. PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Rešavanje ranije podnetih zahteva

Član 59.

Rešavanje zahteva podnetih do dana stupanja na snagu ovog zakona okončaće se po odredbama Zakona o proceni uticaja na životnu sredinu (“Službeni glasnik RSˮ, br. 135/04 i 36/09).

Prestanak važenja propisa

Član 60.

Danom stupanja na snagu ovog zakona prestaje da važi Zakon o proceni uticaja na životnu sredinu (“Službeni glasnik RSˮ, br. 135/04 i 36/09).

Do donošenja propisa iz člana 5. stav 1, člana 12. stav 5, člana 17. stav 5, člana 22. stav 8, člana 26. stav 10, člana 29. stav 7, člana 43. stav 2. i člana 44. stav 7. ovog zakona primenjivaće se propisi doneti na osnovu Zakona o proceni uticaja na životnu sredinu (“Službeni glasnik RSˮ, br. 135/04 i 36/09) ako nisu u suprotnosti sa odredbama ovog zakona.

Propisi iz stava 2. ovog člana doneće se u roku od dve godine od dana stupanja na snagu ovog zakona izuzev propisa iz člana 5. stav 1. koji će se doneti u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona.

Rokovi za uspostavljanje centralne baze podataka i centralnog veb portala i internet stranice

Član 61.

Nadležni organ će u roku od godinu dana od dana stupanja na snagu ovog zakona uspostaviti internet veb prezentaciju iz člana 40. stav 4. ovog zakona.

Ministrastvo će u roku od tri godine od dana stupanja na snagu ovog zakona uspostaviti centralnu elektronsku bazu podataka i centralni veb portal iz člana 45. stav 1. ovog zakona.

Zabrana skraćivanja rokova i isključivanja faze ili podfaze postupka procene uticaja

Član 62.

Postupak procene uticaja za strateške energetske projekte sprovodi se u rokovima propisanim ovim zakonom ako posebnim zakonom nisu određeni drugi rokovi.

U postupku procene uticaja projekata iz stava 1. ovog člana rokovi iz člana 14. stav 3, člana 19. stav 2, člana 25. stav 3. i člana 26. stav 3. ovog zakona ne mogu se skraćivati drugim zakonom.

U postupku procene uticaja projekata iz stava 1. ovog člana faze postupka ili delovi postupka jedne faze (podfaze) propisane ovim zakonom ne mogu se menjati ili rokovi za sprovođenje skraćivati drugim zakonom.

Završna odredba

Član 63.

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbijeˮ, osim odredaba čl. 12, 15, 17, 23, 26, 29. i 32. ovog zakona u delu koji se odnosi na ocenu prihvatljivosti, koje se primenjuju po isteku dve godine od dana stupanja na snagu ovog zakona.


Izvor: Vebsajt Vlade, 06.10.2023.