U ELEKTRONSKOJ EVIDENCIJI O GRAĐANIMA USKORO I UVERENJA O DRŽAVLJANSTVU: Podatke iz registra državni organi pribavljaće po službenoj dužnosti
Osim izvoda iz matičnih knjiga, u Centralnom registru uskoro bi trebalo da se nađu i uverenja o državljanstvu - to predviđa sporazum o saradnji između ministarstava unutrašnjih poslova i državne uprave i lokalne samouprave. Cilj je uspostavljanje elektronske evidencije o građanima. Jednim klikom svim institucijama trebalo bi da budu dostupni osnovni podaci o građanima.
"Svaki novi servis koji ne uključuje više donošenje drugih dokumenata na šalter, značajno štedi vreme. U lokalnim samoupravama prosečno čekanje bilo je između 14 i 16 minuta, na šalterima MUP-a između 26 i 36 minuta", kaže Ivan Radak iz Naleda.
Prema procenama, prosečno pet dana godišnje uštedeće svaki građanin kada se u jednoj bazi podataka, osim izvoda iz matičnih knjiga rođenih, umrlih, venčanih, nađu i uverenja o državljanstvu.
"Građani više neće morati da pribavljaju svoje izvode i da ih nose u organe gde im se upravni postupak vodi već će državni organi to moći da pribavljaju elektronskim putem službenom evidencijom", objašnjava pomoćnica ministra državne uprave i lokalne samouprave Marina Dražić.
Korak ka tom cilju je, kao i kod matičnih knjiga, prevođenje dokumenata u elektronsku formu. Posao koji lokalne samouprave privode kraju.
"Od 87.412 upisa u knjigu državljana, u elektronski oblik prevedeno je 61.096, odnosno 70 odsto upisa. Potpuni unos podataka očekujemo do kraja ove godine", navode u Paraćinu.
U Beogradu, navodi se, prevođenje podataka iz evidencija o državljanima iz papirnog u elektronski oblik izvršeno je 100 odsto.
Kada će se u istom procentu naći u Centralnom registru ne zna se. Zna se međutim da će, na kraju, osim živaca i vremena štedeti i novac.
"Neće plaćati takse za papirne izvode i uverenja o državljanstvu, a jedinice lokalne samouprave neće više imati troškove održavanja svojih lokalnih aplikacija. Takođe, jedinice lokalne samouprave neće imati troškove oko izrade papirnih izvoda i uverenja o državljanstvu", kaže Dražićeva.
Osim registra građana, do potpune elektronske uprave potrebno je još nekoliko koraka - formiranje registra imovine i adresnog registra. Proces bi trebalo da zaokruži sistem za elektronsko plaćanje.
Izvor: RTS, 09.08.2017.Naslov: Redakcija









