Zastava Bosne i Hercegovine
Email Print

ZAKON O BEZBEDNOSTI SAOBRAĆAJA NA PUTEVIMA; Čak 15% nesreća u kojima su stradali pešaci dogodilo se na pečaćkim prelazima, većinom zbog nepažnje pešaka koji su u tom trenutku koristili mobilne telefone ili su imali slušalice na ušima


U poslednjih pet godina na srpskim putevima poginulo je 758 pešaka, a više od 4.000 je povređeno. Sve češće do nesreće dolazi jer su pešaci u kobnom trenutku koristili mobilni telefon.

Damir Okanović, direktor srpskog komiteta za bezbednost saobraćaja za "Blic" kaže da se čak 15 odsto nesreća u kojima su stradali pešaci dogodilo na pešačkim prelazima.

- U većini slučajeva za te nesreće su bili isključivo krivi pešaci, koji su zbog slušalica u ušima ili razgovora na mobilnom telefonu neoprezno prelazili ulicu. Kada dođe do nesreće na pešačkom prelazu, krivica može da bude isključivo na vozaču, ili pešaku, ali mogu da budu krivi i jedan i drugi. Vozač zato što nije propustio pešaka, a pešak zato što se prethodno nije uverio u bezbednost prelaska - upozorava Okanović i ističe osnovno pravilo, a to je da je pešak dužan da pogleda i levo i desno pre nego što zakorači na pešački prelaz, čak i u slučajevima kad ima prednost.

Prema Zakonu o bezbednosti saobraćaja na putevima ("Sl. glasnik RS", br. 41/2009, 53/2010, 101/2011, 32/2013 - odluka US, 55/2014, 96/2015 - dr. zakon i 9/2016 - odluka US), pešak koji koristi mobilni telefon, bilo da razgovara ili sluša uziku dok prelazi ulicu, kažnjava se sa 3.000 dinara.

- Za pešake nije suština u novčanoj kazni, jer kazna za neoprezne pešake može da bude smrt ili invaliditet. Zato i apelujemo na pešake, pogotovo mlađe, da ne koriste mobilne telefone dok prelaze ulicu - kaže Okanović.

On navodi i da je bezbednost pešaka i razlog zbog čega je u Srbiji, kao i u celoj Evropi ograničenje brzine za vozače kroz naseljena mesta 50 kilometara na sat.

- Mnogi vozači se bune zbog toga, traže povećanje brzine, pogotovo vozači luksuznijih automobila. Razlog što ograničenje ostaje na 50 km/h je upravo zato da se pešaci zaštite, jer nije isto kada vozač udari u pešaka pri dozvoljenoj brzini ili većoj. Sa 50 km/h, pešak ima dobre šanse da preživi - kaže Okanović.

On navodi i da kazne za pešake koji koriste mobilne telefone u saobraćaju nisu svrsishodne i da bi moglo više da se poradi na prevenciji bezbednosti.

- U Holandiji postoje senzori koji detektuju kretanje i vozača i pešaka, pa na asfaltu stoji upozorenje za pešake sa oznakama: "KRENI" i "STANI". U Francuskoj su zbog bezbednosti pešaka ugrađani detektori koji se oglašavaju kada pešak krene da prelazi ulicu na crveno svetlo. Istog trenutka se oglašava oštar zvuk "škripe kočnica", zbog kog se pešak bukvalno zakopa u mestu, iako stvarno nema nijednog vozila koje koči. Kamere snima reakciju pešaka, a onda se njegova "zabezeknuta faca" emituje na reklamnim bilbordima - opet kao upozorenje, kaže Okanović.

Izvor: Blic, 09.08.2017.
Naslov: Redakcija