ZAKON O ZAŠTITI POTROŠAČA: Ukoliko je na sajtu trgovca oglašena akcija za određenu robu, a da nije navedeno da taj popust važi samo za kupovinu putem interneta, onda se sniženje odnosi na te proizvode i kada se pazare u radnji, čak i kada su u objektu istaknute više cene
Potrošači nekada mogu skuplje da plate proizvod ukoliko je prodavac propustio da jasno navede sve neophodne informacije o posebnim uslovima prodaje koja važe za sniženja.
To je moglo da se dogodi Milanu J. iz Beograda koji je pazario mikrotalasnu pećnicu u prodavnici jednog trgovinskog lanca, da nije znao da može da ostvari popust pod određenim uslovima.
- Ranije sam pazario u njihovim radnjama i znao sam da važi sniženje kada se kupuje za keš - objašnjava Milan. - U prodavnici nije bilo posebnog obaveštenja o uslovima za kupovinu sa popustom, a pored proizvoda su navedene dve cene, jedna ispod druge, viša i niža. Došao sam na kasu i prodavačica je počela da kuca višu cenu. Tek kada sam je pitao za sniženje, ona je potvrdila da to važi ako plaćam gotovinom, a ja sam tako i nameravao da pazarim proizvod.
On je, kaže, znao za uslove kupovine u njihovim radnjama. Međutim, o tome nema preciznih informacija u prodajnom objektu, pa se pita da li su neki kupci ostali uskraćeni za popust samo zato što nisu obavešteni. Kako objašnjavaju u toj kompaniji, u njihovim radnjama su pored artikla istaknute dve cene - maloprodajna i cena sa popustom, niža za 10 odsto.
- Prodavac ima obavezu da objasni potrošaču da se popust dobija za kupovinu za keš, na karticu ili ček na rate do šest meseci, a maloprodajna cena važi ukoliko kupac pazari proizvod na više od šest rata - objašnjavaju u toj kompaniji.
Oni ističu da strogo poštuje zakon i posluje u skladu sa svim važećim propisima. Međutim, u Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije smatraju da informacija o sniženju pod određenim uslovima treba da bude istaknuta pored artikala.
- Ne treba potrošač da juri prodavca da mu objašnjava šta znače dve cene koje su navedene - kaže Mladen Alfirović. - Posebni uslovi prodaje treba da budu istaknute pored proizvoda. U ovoj situaciji, to znači da je u zagradi pored niže cene, trebalo navesti - za keš ili na određeni broj rata. Ovako je nejasno.
Kupci treba da znaju da ukoliko je na sajtu trgovca oglašena akcija za određenu robu, a da nije navedeno da taj popust važi samo za kupovinu putem interneta, onda se sniženje odnosi na te proizvode i kada se pazare u radnji, čak i kada su u objektu istaknute više cene.
- U toj situaciji potrošač je doneo ekonomsku odluku na osnovu onoga što je video na sajtu - objašnjava Mladen Alfirović iz NOPS-a. - Zakon o zaštiti potrošača ("Sl. glasnik RS", br. 62/2014, 6/2016 - dr. zakon i 44/2018 - dr. zakon) posmatra potrošača kao ekonomski slabiju stranu i predugovorno obaveštavanje i ugovori uvek se tumače u njegovu korist. Ako je trgovac nešto propustio da pojasni i da precizno definiše, uvek će se gledati ono što ima više koristi za kupca.
Izvor: Vebsajt Novosti, E. B. T., 04.02.2021.Naslov: Redakcija