Zastava Bosne i Hercegovine | Zastava Crne Gore
Email Print

ODLUKA O BLIŽIM USLOVIMA OGLAŠAVANJA FINANSIJSKIH USLUGA: Narodna banka Srbije kaznila dve banke, zbog netačnih reklama. Banci kod koje se utvrde nepravilnosti NBS može izreći novčanu kaznu u iznosu do milion dinara, uz nalog banci da izmeni oglasnu poruku, a u određenim slučajevima može naložiti prekid emitovanja oglasne poruke


Narodna banka Srbije (NBS) kaznila je dve banke zbog netačnih, odnosno nepropisnih reklama. Centralna banka ne želi da saopšti o kojim finansijskim institucijama je reč pravdajući se da je to poverljivo, kao i kolike im je novčane kazne izrekla. Inače, može da im izrekne kaznu do milion dinara uz obavezu da izmene reklamu. Trenutno su u toku još dva postupka protiv još dve banke.

Kako se saznaje, banke su kažnjene uglavnom zato što reklamama nisu saopštile ključne informacije o uslovima korišćenja usluge, kako bi korisnik već nakon reklame mogao da proceni osnovna svojstva proizvoda koji se reklamira.

Narodna banka nije oduvek nadzirala oglašavanje banaka. Odluka o bližim uslovima oglašavanja finansijskih usluga ("Sl. glasnik RS", br. 15/2019 - dalje: Odluka) stupila je na snagu 1. aprila 2019. godine, a bankama je ostavljen rok od tri meseca kao prelazni period za usaglašavanje postojećih oglasnih poruka koje i dalje nameravaju da emituju, odnosno objavljuju, sa ovim propisom.

- Od početka primene Odluke, odnosno od proteka pomenutog prelaznog perioda za usklađivanje sa ovim propisom, a to je 1. jul 2019. godine, sprovedena su dva postupka kontrole u ovoj oblasti, u kojima su bankama izrečene novčane kazne. Trenutno su u toku još dva postupka prema dve banke. U skladu sa Zakonom o bankama("Sl. glasnik RS", br. 107/2005, 91/2010 i 14/2015) i opšteprihvaćenim međunarodnim standardima finansijske supervizije, podaci o ovim postupcima su poverljivi. Međutim, može se reći da je najčešća nepravilnost koju smo uočili nepoštovanje načela izbalansiranosti informacija, odnosno to što nije obezbeđeno da do korisnika putem reklame ne stignu samo informacije koje banka ističe kao prednosti određene finansijske usluge, koje je čine konkurentnom na tržištu, već i ključne informacije o uslovima pod kojima se takva usluga može koristiti. A to su određena ograničenja ili obaveze za korisnika kako bi on već nakon reklame mogao da proceni osnovna svojstva proizvoda koji se reklamira - kažu u NBS.

Dodaju da iz načela izbalansiranosti informacija proizlazi da u oglasnoj poruci informacije koje ukazuju na određene uslove koji su neophodni za korišćenje finansijske usluge, sa svojstvima koja banka u njoj ističe, moraju biti približno jednako uočljive kao i ta svojstva. Na primer, u skladu sa ovim načelom ne bi bila reklama u kojoj je povoljna kamatna stopa za kredit višestruko istaknuta (zvučno i vizuelno), a informacija o tome da korisnik tu kamatnu stopu može dobiti samo ako se opredeli za određeni paket tekućeg računa u banci i uzme kredit do određenog iznosa i s najvećom ročnošću data tako - na primer sitnim slovima, u dnu ekrana, u kratkom trajanju i slično - da je gotovo nemoguće uočiti je. Pored toga, u određenim slučajevima uočeno je da su, iako su podaci u oglasnoj poruci tačni, oni prikazani na način kojim bi prosečan korisnik mogao biti obmanut, jer banke preteruju u isticanju određenih prednosti bankarskog proizvoda koji se reklamira ili izostavljanjem određenih informacija pri prezentovanju, što je suprotno načelu istinitosti informacija.

- NBS pažljivo prati aktivnosti banaka u vezi sa oglašavanjem, s ciljem da obezbedi dosledno poštovanje odredbi Odluke, odnosno da obezbedi da informacije koje banke plasiraju kroz oglašavanje budu tačne i predstavljene na jasan i razumljiv način, tako da kod prosečnog korisnika ne mogu stvoriti pogrešnu predstavu o uslovima pod kojima se koriste ove usluge, a u slučajevima kada utvrdi nepravilnosti u vezi sa oglašavanjem preduzima odgovarajuće mere iz svoje nadležnosti. Banci kod koje se utvrde nepravilnosti u vezi sa oglašavanjem NBS može izreći novčanu kaznu u iznosu do milion dinara, uz nalog banci da otkloni nepravilnosti, odnosno izmeni oglasnu poruku, a u određenim slučajevima može naložiti banci da prekine sa objavljivanjem, odnosno emitovanjem oglasne poruke. S obzirom na to da je reč o propisu kojim se prvi put detaljno uređuju uslovi oglašavanja finansijskih usluga, banke su pokazale veliko interesovanje i aktivno su učestvovale u javnoj raspravi organizovanoj tokom procesa donošenja ovog propisa, a nakon njegovog stupanja na snagu uglavnom su preduzimale određene aktivnosti kako bi njihovo oglašavanje bilo u skladu s tim propisom - kažu u NBS.

Izvor: Vebsajt Politika, Jovana Rabrenović, 05.02.2020.
Naslov: Redakcija