Zastava Bosne i Hercegovine
Email Print

USKORO DOSTUPAN NOVI SISTEM PLAĆANJA RAČUNA "PREPOZNAVANJEM LICA"


Od marta 2019. godine Narodna banka Srbije uvodi sistem "prepoznavanja lica" na osnovu koga će građani i privrednici moći da plaćaju račune, otvaraju i zatvaraju račune i obavljaju slične bankarske poslove.

Tako ćemo od onog da treba na sto načina raznim papirima da potvrdimo svoj identitet, uskočiti u budućnost - svako će putem skajpa ili video poziva iz bilo kog dela sveta moći da otvori novi račun u banci u Srbiji ili plati svoje račune.

Prema rečima guvernerke NBS-a Jorgovanke Tabaković, sistem "prepoznavanja lica" je deo rešenja instant plaćanja koje je pokrenuto u oktobru 2018. godine.

Ovaj način načina plaćanja računa podrazumeva:

- Posebna prostorija, ali i obuka zaposlenih -

Ključni element u ovom procesu je identifikacija na daljinu korisnika platnih usluga, i to na takav način koji će omogućiti video identifikaciju tog korisnika u realnom vremenu i bez prekida.

U tom smislu će pružaoci platnih usluga, odnosno banke, biti dužni da postupak video identifikacije, prilikom uspostavljanja poslovnog odnosa (otvaranje tekućeg računa), sprovode u posebnoj prostoriji koja je fizički odvojena od drugih prostorija i od strane zaposlenih koji će proći posebnu obuku za sprovođenje postupka video identifikacije.

- Prenos slike i zvuka u realnom vremenu -

Takođe, kako navode u NBS, banka će biti dužna da obezbedi prenos slike i zvuka u realnom vremenu (prenos uživo) uz potpuno šifrovanje komunikacije sa korisnikom.

- Prvi korak je svakako utvrđivanje autentičnosti identifikacionog dokumenta, a to znači provera zaštitnih elemenata, ličnih i biometrijskih podataka korisnika, eventualnog postojanja oštećenja ličnog dokumenta, roka važenja i slično, a potom utvrđivanje identiteta stranke. Na primer, upoređivanje fizičkog izgleda korisnika i fotografije iz identifikacionog dokumenta i sa datumom njegovog rođenja koji je naveden u identifikacionom dokumentu, provera podataka iz identifikacionog dokumenta zaposleni upoređuje i sa informacijama koje je korisnik pružio tokom razgovora - ističu u NBS-u.

- S bilo kog mesta plaćanje sistemom "prepoznavanja lica"-

U tu svrhu zaposleni u banci će moći da zatraži od korisnika da mu saopšti neki od podataka koji su navedeni u identifikacionom dokumentu, a koje bi korisnik nesumnjivo morao da zna, ili da, na primer, pred kamerom okrene identifikacioni dokument u određenom smeru...

- Neophodna lozinka -

- Odgovori stranke na pitanja koja joj zaposleni postavi tokom razgovora moraju biti logični i ne smeju biti u međusobnoj suprotnosti. Pored toga, zaposleni u banci će biti dužan da obezbedi potvrdu identiteta stranke u toku postupka video identifikacije korišćenjem jednokratne lozinke koja će korisniku biti dostavljena na broj telefona koji navede tokom razgovora sa zaposlenim. Sve ovo će omogućiti da korisnici mogu na primer otvoriti račun u banci bez odlaska u banku, i sve obaviti od kuće za kratko vreme - naglašavaju u NBS- u.

- Verifikovana oprema i visok kvalitet prenosa -

Kada je reč o tehničkim uslovima koje moraju ispuniti svi učesnici u ovom procesu, banka je dužna da koristi verifikovana tehnička rešenja čija je svrha da pruže pomoć zaposlenom pri utvrđivanju autentičnosti identifikacionog dokumenta. Takođe, sve vreme trajanja video identifikacije treba da obezbedi visok kvalitet prenosa slike i zvuka, kao i neprekidno snimanje celog postupka video identifikacije.

- Ako dođe do smetnji, sve se prekida -

- S druge strane i korisnik usluga će biti dužan da raspolaže odgovarajućim audio-vizuelnim uređajem, mobilnim telefonom, tabletom ili računarom sa video kamerom i mikrofonom, koji će omogućiti neprekidan prenos slike i zvuka i visokog stepena rezolucije. To znači da neće dovesti u pitanje identitet korisnika usled tehničkih smetnji kao što su spora telekomunikaciona veza, nejasan video snimak ili modifikovan zvučni zapis. Ukoliko navedeni tehnički preduslovi ne budu ispunjeni, video identifikacija se ne može započeti ili će se prekinuti - navode u centralnoj banci.

- Efikasnije od elektronskog potpisa -

U NBS dodaju da je sadašnja praksa pokazala da relativno mali broj korisnika ima i koristi kvalifikovani elektronski potpis, kao i da je način njegove upotrebe nedovoljno efikasan i još uvek nepoznanica velikom broju korisnika bankarskih usluga.

- Iz tih razloga, NBS je u prethodnom periodu radila na pripremi propisa kojima će se u toku 2019. godine stvoriti uslovi koji će omogućiti pružaocima platnih usluga i njihovim korisnicima da bez odlaska korisnika u banku ili poštu, a na način koji je jednostavniji od upotrebe elektronskog potpisa, obave plaćanja ili neku drugu uslugu - kažu u NBS.

 - Spisak na sajtu NBS -

Planirano je da Narodna banka Srbije objavljuje na svojoj internet prezentaciji listu banaka, odnosno pružalaca platnih usluga koji su dostavili obaveštenje i urednu dokumentaciju. U slučaju utvrđenih nepravilnosti u sprovođenju postupka video identifikacije, NBS može da naloži banci da obustavi ovaj proces.

 - U drugim zemljama u fazi razvoja -

Kako naglašavaju u NBS, video identifikacije korisnika platnih usluga su u mnogim zemljama u fazi razvoja i pilot projekata.

- Među onima koji su u pogledu regulatornog uređenja najdalje u tome otišli su Luksemburg, Švajcarska, Nemačka, Austrija i to pre svega za potrebe sprečavanja pranja novca, a kod uspostavljanja poslovnog odnosa na daljinu. U Kini se radi na korišćenju savremenih tehnologija i registrovanih podataka u cilju davanja saglasnosti za izvršenje plaćanja, na primer, kroz uparivanje ključnih tačaka na licu korisnika sa registrovanim podacima u banci dobijenim kroz ranije sprovedeni postupak video identifikacije - kažu u NBS.

Izvor: Vebsajt Blic, S. G., 05.01.2019.
Naslov: Redakcija