Zastava Bosne i Hercegovine | Zastava Crne Gore
Email Print

FISKALNI SAVET: NEPRIKAZANI I NEOBRAčUNATI FINANSIJSKI RASHODI ISPOD CRTE U 2014. DOSTIGLI IZNOS OD 60 MILIJARDI DINARA. POTREBAN REGISTAR ZAPOSLENIH


Zbog manjkavosti budžetskog procesa, u Srbiji se i dalje ne zna koliko je ljudi zaposleno u javnoj službi, koliko i koje sve institucije u državi postoje, niti koliki je stvarni minus državne kase, upozorio je Fiskalni savet Srbije.

U najnovijem izveštaju posvećenom slabostima budžetskog sistema kojim rukovodi ministar finansija Dušan Vujović, članovi Fiskalnog saveta kao najozbiljnije nedostatke navode:

  • izostavljanje znatnog broja (kvazi)budžetskih ustanova iz redovne budžetske procedure na republičkom nivou, 
  • nepostojanje informacija o zaposlenima kod pojedinačnih budžetskih korisnika,
  • odsustvo sistema za praćenje docnji i preuzetih obaveza,
  • netransparentno prikazivanje rashoda ispod crte, kao i njihovo neuključivanje u zvaničan obračun deficita budžeta, a čime se prikrivaju veliki gubici koje su tokom prethodnih godina napravila javna i državna preduzeća, uključujući i nesolventne državne banke. 

Neprikazani i neobračunati finansijski rashodi ispod crte u 2014. dostigli su oko 60 milijardi dinara, odnosno više od 1,5 odsto BDP - navodi se u izveštaju.

  • Republički budžet ne pruža informacije ni o obimu poreskih rashoda koji predstavljaju gubitak prihoda usled omogućavanja poreskih izuzeća ili poreskih kredita kao što je, na primer, povraćaj PDV u slučaju kupovine prvog stana, poreski podsticaj štednje u dobrovoljnim penzijskim fondovima ili poreski kredit za različite oblike investicija u slučaju poreza na dobit.

    - Poreski rashodi predstavljaju zapravo prikrivene budžetske subvencije za pojedine segmente privrede i stanovništva - ocenjeno je u analizi.

Fiskalni savet smatra da je najznačajnije uštede u trošenju novca iz državne kase moguće ostvariti upravo unapređenjem osnovnih budžetskih funkcija, kao što je uspostavljanje kredibilnog okvira za budžetske pregovore na tehničkom nivou ili osnivanje centralnog registra zaposlenih u državnom sektoru.

- Razvoj adekvatnog registra zaposlenih izuzetno je važan budući da rashodi za zaposlene predstavljaju jednu od dominantnih stavki rashoda kod svih budžetskih korisnika, kao i da preliminarne analize sugerišu neracionalne viškove zaposlenih u državnom sektoru - ocenili su fiskalci.

Članovi

  • Rok za izradu registra ustanova koje čine sektor opšte države istekao je 1. aprila 2011, a obuhvata korisnike budžeta na nivou centralne države i ne uključuje mnoge agencije i institucije, poput Fonda za razvoj, Nacionalne agencije za regionalni razvoj, Republičke agencije za stanovanje, Agenciju za akreditaciju zdravstvenih ustanova, Agenciju za bezbednost saobraćaja, Agenciju za energetiku, Komisiju za hartije od vrednosti, RATEL, RRA...

    - Nepotpuni obuhvat relevantnih institucija na centralnom nivou pruža mogućnosti za izbegavanje fiskalnih pravila i obavezujućih mera štednje - zaključuju fiskalci.
  • I pored najava da će se prestati s ovakvom neodrživom praksom, Srbija je i tokom 2014. nastavila da izdaje garancije gubitašima. Tako je „Srbijagas“ dobio 75 miliona evra budžetskih kredita iznad crte i još oko 150 miliona evra ispod crte za servisiranje komercijalnih dugova. Dodatno je toj firmi odobrena nova garancija od 160 miliona evra koja predstavlja prikriveno finansiranje gubitaka u narednoj grejnoj sezoni.
  • Činjenice: Kiksevi budžetskog procesa

    - Ne postoji registar državnih institucija
    - Ne postoji centralni registar zaposlenih u državnom sektoru
    - Ne postoji sistem za praćenje docnje
    - Budžet ne uključuje mnoge agencije i institucije
    - Ne prikazuje rashode ispod crte za gubitaška preduzeća i banke
    - Ne vide se rashodi finansirani iz „projektnih zajmova“
    - Ne poštuje se budžetski kalendar
    - Budžetski sistem ne dopušta „kažnjavanje“ rasipnika, niti nagrađivanje „štedljivih“ korisnika budžeta
    - Često se zahtevaju linearne uštede korisnika, što nije ekonomski optimalno
    - Budžetski korisnici često probijaju rashode propisane zakonom
    - Nedostatak kadrova u sektorima budžeta, pre svega u Ministarstvu finansija
    - Ne postoji centralizovani IT sistem za pripremu budžeta
    - Budžetski proces u protekloj deceniji obeležen reformskim lutanjima
    - Zbog toga značajna donatorska sredstva nisu dala rezultate
Izvor: www.kurir.rs