Zastava Bosne i Hercegovine
Email Print

PRAVILNIK O TEHNIČKOM PREGLEDU VOZILA: Pooštreni pregledi doprineli smanjenju broja neispravnih automobila


Pooštreni tehnički pregledi doprineli su smanjenom broju udesa za godinu dana otkako su uvedeni, a poginulo je 27 ljudi manje nego u istom periodu pre toga, navode u MUP. Takođe, smanjen je i broj neispravnih automobila, budući da je, kako procenjuju u tehničkim pregledima, čak 40 odsto palo na prvom pregledu.

5. jula 2019. godine navršilo se tačno godinu dana od stupanja na snagu Pravilnika o tehničkom pregledu vozila ("Sl. glasnik RS", br. 31/2018 i 70/2018), kojim je uvedenpooštreni tehnički pregled vozila. Jedini precizni podaci koji se mogu dovesti u vezu sa novim tehničkim pregledom, a koji su na kraju krajeva i najvažniji za sve učesnike u saobraćaju, odnose se na broj poginulih i povređenih na putevima u Srbiji pre i posle uvođenja detaljnog pregleda vozila.

U MUP-u su otkrili da je prema do sada obrađenim podacima znatno smanjen broj poginulih i povređenih u saobraćajnim nesrećama. Tako je u prvih 10 meseci pooštrenog tehničkog pregleda 27 ljudi manje poginulo u saobraćaju, a smanjen je i broj povređenih za 1.394, kao i broj nesreća za 1.043.

- U periodu od jula 2018. do kraja aprila 2019. godine, na teritoriji Srbije evidentirane su 29.654 saobraćajne nezgode, u kojima su 452 osobe poginule, a 16.481 osoba je povređena. U odnosu na isti period godinu dana ranije, broj saobraćajnih nezgoda smanjen je za 3,4 odsto, broj poginulih smanjen je za 5,6 odsto, a broj povređenih smanjen je za 7,8 odsto - ističu u MUP-u.

Takođe, podaci MUP-a pokazuju da se uticaj neispravnosti vozila na saobraćajne nesreće drastično smanjio u prethodne tri godine.

- U 2016. godini neispravnost vozila uticala je na ukupno 1.025 saobraćajnih nesreća u kojima je poginulo 65 ljudi. U 2017. uticala je na 689 nesreća sa 32 poginula. Prošle godine uticaj neispravnosti vozila zabeležen je u 598 saobraćajnih nesreća u kojima je život izgubila 21 osoba - podvlače u MUP-u.

Prvih nedelja nakon što je uveden pooštreni tehnički pregled procena tehničkih pregleda bila je da čak 40 odsto vozila nije prošlo tehnički pregled iz prve. Sada je taj procenat manji.

- Za 10 odsto vozila može se reći da je nerealno da se ikada više nađu u saobraćaju jer cena njihove popravke prevazilazi njihovu vrednost. S druge strane, postoji i još oko 20 odsto vozila koji zbog određenih nedostataka ne mogu iz prve da prođu pregled, ali mogu da otklone kvar - objašnjavaju u jednom auto-centru i dodaju da najviše problema imaju vlasnici četvorotočkaša starijih od 15 godina.

Kako kažu, nakon godinu dana rigoroznijeg tehničkog pregleda, iskristalisali su se kriterijumi koje vozila moraju da ispune kako bi prošli kontrolu.

- Najbitniji uslov je ispravni kočioni sistem, pogotovo kočionih creva koja su kod starijih vozila neretko porozna da pucaju prilikom naglog kočenja. Slede upravljač, trap i karoserija na kojima ne sme biti rupa i trulih tragova. A to da li su, na primer, branici ogrebani ili ne, nije značajno za bezbednost - podvlače u ovom centru.

Profesor Saobraćajnog fakulteta Milan Vujanić smatra, pak, da pooštreni tehnički pregled nema značajnog uticaja na smanjenje broja saobraćajnih nesreća.

- Najznačajniji za bezbednost vozila su ispravne kočnice, upravljač i sajtne, što se kontrolisalo i ranije. A to da li je boja izgrebana, vetrobransko staklo malo oštećeno ili su gume drugih dimenzija apsolutno nema nikakve veze sa bezbednošću u saobraćaju. U Srbiji se broj poginulih u saobraćaju konstantno smanjivao od 2001. do 2014. godine sa 1.274 na 536, da bi ponovo počeo da se povećava i prošle godine smo imali više od 600 poginulih. Zašto je to tako treba pitati one koji su menjali i primenjivali zakon - apostrofira Vujanić.

Izvor: Vebsajt Blic, Marko Tašković, 05.07.2019.
Naslov: Redakcija