Zastava Bosne i Hercegovine

NACRT ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O PLANIRANJU I IZGRADNJI: Primedbe Nove planske prakse na Nacrt zakona


Ekspertska organizacija Nova planska praksa reagovala je na Nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakona o planiranju i izgradnji, ukazujući na to da će očekivani efekat biti narušavanje pravne sigurnosti za investiranje, centralizacija moći odlučivanja i dalje sužavanje prava građana, ali i lokalnih samouprava, da učestvuju u donošenju odluka o oblikovanju životne sredine.

Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture organizovalo je od 30. januara do 20. februara javnu raspravu o Nacrtu zakona. Ekspertska organizacija Nova planska praksa upozorava da su predlozi reforme zakonskog okvira planiranja dati proizvoljno i da nisu praćeni analizama problema i efekata predloženih rešenja, što dovodi u pitanje namere predlagača, predstavlja nastavak obesmišljavanja instituta javne rasprave i značajnu pretnju po pravnu sigurnost investiranja u Republici Srbiji, koju dokument na javnoj raspravi deklarativno štiti.

Nacrtom zakona predlaže se formiranje niza novih institucija na republičkom nivou (glavnog državnog urbaniste, državne komisije za planove, Agencije za prostorno i urbanističko planiranje), kao i prenošenje nadležnosti sa jedinica lokalne samouprave na republički nivo (npr. odabir da li će proces izdavanja akata za izgradnju biti započet pred organima JLS ili MGSI) ili čak izvan institucija (npr. izdavanje informacije o lokaciji od strane javnih beležnika i drugih registrovanih lica).

Posebno je ilustrativan predlog da se prostorni plan područja posebne namene (PPPPN) definiše kao hijerarhijski viši u odnosu na svaki drugi prostorni ili urbanistički plan čija je izrada u nadležnosti jedinice lokalne samouprave. Naglašavaju da se PPPPN usvaja uredbom Vlade RS, bez organizovanja javne rasprave pred organima lokalne ili republičke skupštine. Upravo ovi planovi i procedure njihovog donošenja i u proteklom periodu često su bili uzrok negativnih reakcija javnosti (PPPPN za projekat “Beograd na vodi” ili PPPPN za realizaciju projekta eksploatacije i prerade minerala jadarita “Jadar”), a ovim izmenama PPPPN je dodatno utvrđen kao instrument za proizvoljne intervencije u prostoru, pod kontrolom Vlade RS.

Podsećaju da je Ministarstvo pre tačno godinu dana, u februaru 2022. godine, takođe bez prethodnih analiza stanja i praksi otvorilo javnu raspravu u koncept politike sistemske reforme prostornog i urbanističkog planiranja, kojim je bilo predviđeno i znatno sužavanje prava građana na učešće u oblikovanju životne sredine. Nakon reakcije Nove planske prakse i drugih udruženja civilnog društva, predloženi dokument je povučen sa javne rasprave, a obrazloženje takvog postupka nije pruženo do danas. Pa ipak, predložene izmene i dopune Zakona i dalje preuzimaju pojedina rešenja povučenog dokumenta, iako njihova opravdanost nikada nije potvrđena.

Primedba je data u formi smernica i predloga za njegovo poboljšanje, i odnose se na:

1. Poboljšanje komplementarnosti Zakona o planiranju i izgradnji i Zakona o planskom sistemu, u domenu participacije:

  • Uvesti (vratiti) obaveznu javnu prezentaciju planskih rešenja tokom procedure javnog uvida za sve planove (i urbanističke i prostorne);
  • Uvesti javnu raspravu u predlog Odluke o izradi planskog dokumenta;
  • Propisati efikasniji način obaveštavanja građana o pokrenutim procedurama i mogućnostima učešća u svakoj od faza izrade planskih dokumenata;
  • Propisati veću javnu dostupnost prikupljene dokumentacije i one nastale tokom procesa izrade planskog dokumenta.

 2. Na osnovu zaključaka okruglog stola “Participacija šire javnosti i uloga planera u urbanističkom i prostornom planiranju” i sprovedene ankete s planerima svih struka u Srbiji, izrađene su smernice koja su poslužile za formiranje preporuka za izmene i dopune Zakona:

  • Rezultate ankete i izrađene preporuke možete pogledati ovde

 3. Za konkretni cilj koji se odnosi na uvođenje novih elemenata “zelene agende”, predloženo je nekoliko unapređenja u cilju veće održivosti planskih rešenja sa aspekta zaštite životne sredine. 

4. Uvođenje glavnog državnog urbaniste, za šta su predložena unapređenja u cilju povećanja odgovornosti lica ovlašćenih za donošenje odluka u planskoj proceduri i sprovođenja planova. 

5. Posvećivanje posebne pažnje analizi početnog stanja i uočenih problema zakonodavnog okvira i analizi očekivanih efekata predloženih izmena.

6. Ozbiljno i sistemsko pristupanje kontinualnoj izgradnji kapaciteta lokalnih samouprava da se bave domenom prostornog i urbanog razvoja. 

Primedbu tj. predloge NPP na Nacrt izmena i dopuna Zakona o planiranju i izgradnji možete preuzeti ovde.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.

Izvor: Vebsajt Interaktivni urbanizam, 20.02.2023.
Naslov: Redakcija