Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O ELEKTRONSKOM FAKTURISANJU: Odgovori na najčešće postavljana pitanja


Vebinar: Zakonska obaveza korišćenja Sistema elektronskih faktura, registracija, prijava, dodavanje novih korisnika i subjekata na SEF (12.01.2023.)

PITANjA I ODGOVORI

1. Kako se rešava greška koja glasi: Da biste koristiti e-fakturu, morate se prijaviti na SSO korišćenjem dvofaktorske autentikacije ili kvalifikovanog elektronskog sertifikata?

Odgovor: Navedeno obaveštenje znači da prilikom prijave na Sistem elektronskih faktura preko Portala za elektronsku identifikaciju nije moguće koristiti korisničko ime i lozinku.

2. Da li lice koje je registrovano na eID putem kvalifikovanog elektronskog sertifikata da se registruje ili pak prijavljuje i preko korisničkog imena i lozinke?

Odgovor: Potvrda elektronskog identiteta preko eID-a prilikom pristupa SEF-u moguće je isključivo preko kvalifikovanog elektronskog sertifikata ili putem mobilne aplikacije ConsentID. Prijava putem korisničkog imena i lozinke nije moguća.

3. Kako da ovlastim sebe da mogu za klijente da šaljem e-fakture sa svojom ličnom kartom?

Odgovor: Dodeljivanje korisničkih uloga može da uradi zakonski zastupnik subjekta ili administrator na tom nalogu. Dodatne informacije su dostupne u Internom tehničkom uputstvu.

4. Da li za demo verziju mora prvo zakonski zastupnik da se registruje pa dodeli ovlašćenja drugom licu?

Odgovor: Da. Dodatne informacije su dostupne u Internom tehničkom uputstvu.

5. Nama je potrebno da naši fakturisti (ima ih više) prate kretanje faktura kroz SEF. Da li je to moguće putem administratorske uloge?

Odgovor: Da, moguće je.

6. Da li više osoba iz jedne firme mogu biti istovremeno ulogovane u SEF?

Odgovor: Da.

7. Prijavljujemo se na SEF putem kvalifikovanog elektronskog sertifikata. Da bi i drugi iz firme mogli da se loguju, kao možemo da se prijavimo i preko korisničkog imena i lozinke (znači da imamo oba načina prijavljivanja).

Odgovor: Možete koristiti oba načina prijavljivanja.

8. Da li preduzetnik, koji je paušalac i nije u sistemu PDV-a, u obavezi da koristi sistem, a ne fakturiše državnom sistemu?

Odgovor: Preduzetnik paušalac ukoliko ne sarađuje sa subjektima javnog sektora nije u zakonskoj obavezi da koristi SEF.

9. Da li se na SEF šalju negativni avansni računi ili samo avansni i konačni račun koji je vezan za avansni?

Odgovor: Odgovornost dobavljača je da kreira zakonski ispravnu fakturu. Na primer, knjižno odobrenje mora biti sa pozitivnim vrednostima. SEF trenutno ne vrši validaciju da li su vrednosti pozitivne ili negativne, ali to ne umanjuje odgovornost pošiljaoca da kreira ispravnu fakturu.

10. Da li sportsko udruženje kome indirektni korisnik javnih sredstva iznajmljuje salu ima zakonsku obavezu evidentiranja u SEF ili mu se i dalje dostavlja račun u papirnoj formi?

Odgovor: Subjekt koji nije u PDV-u nije u zakonskoj obavezi da koristi SEF.

11. Kako knjigovođi da prosledim račune iz SEF-a?

Odgovor: Knjigovođu možete dodati kao administratora na Vašem nalogu na SEF-u ili dodeliti ulogu korisnika. Dodatne informacije su dostupne u Internom tehničkom uputstvu.

12. Da li pravno lice koje je u sistemu PDV ima obavezu da ispostavi fakturu kupcu koji nije u sistemu PDV preko SEF-a?

Odgovor: Fakturu nije moguće poslati korisniku koji nije registrovan na Sistemu elektronskih faktura. Izdavanje faktura će biti van SEF. Kod transakcija u kojima se pravno lice u PDV-u nalazi u ulozi dužnika u skladu sa Zakonom o PDV, a faktura nije registrovana u SEF, vrši se pojedinačna evidencija PDV.

13. Da li treba da se odobravaju fakture koje nam šalju banke jer one same skidaju novac?

Odgovor: Ukoliko fakturu ne odobrite na SEF-u, ona će automatski promeniti status. Dodatne informacije su dostupne u Internom tehničkom uputstvu.

14. Da li se transakcija između dva pravna lica u SEF-u registruje i preko fiskalnog uređaja (ID kupca: PIB) ili se samo kreira elektronska faktura i nema potrebe evidentirati promet za tu transakciju preko fiskalnog uređaja?

Odgovor: Za promet na malo koji je predmet fiskalizacije ne postoji obaveza izdavanja elektronske fakture shodno članu 3. stav 2. Zakona o elektronskom fakturisanju. Samo na zahtev subjekta javnog sektora, a u skladu sa članom 198a. Pravilnika o PDV, subjekt će, nakon izdavanja fiskalnog računa, izdati elektronsku fakturu, a potom izvršiti opciju “refundacija” na fiskalnom uređaju za izvršeni promet kako isti ne bi ostao dva puta fakturisan.

15. Da li moramo da se registrujemo na SEF, zato što Yettel i još neki dobavljači insistiraju na tome? Nismo PDV obveznik i nemamo računa od javnih preduzeća. Možemo li samo primati takve pojedine račune, a da u isto vreme nemamo obavezu da pravimo izlazne račune?

Odgovor: Subjekti nisu obveznici PDV-a i ne šalju fakture korisnicima javnih sredstava nisu u zakonskoj obavezi da koriste SEF. Dodatne informacije se nalaze u Zakonu o elektronskom fakturisanju.

16. Da li za avansko plaćanje avansni račun poslat kroz SEF mora biti odobren pre nego što se unese račun za taj promet?

Odgovor: Sa ažuriranjem SEF-a 3.1 omogućeno je kreiranje i slanje konačnog računa koji se referencira na jedan ili više avansnih računa, bez obzira na statuse odobravanja povezanih avansnih računa. Dodatne informacije su dostupne u Internom tehničkom uputstvu.

17. Ukoliko naš dobavljač nije korisnik SEF-a, da li mi moramo da evidentiramo njegove fakture na SEF?

Odgovor: Kod transakcija u kojima se pravno lice u PDV-u nalazi u ulozi dužnika u skladu sa Zakonom o PDV, a faktura nije registrovana u SEF, vrši se pojedinačna evidencija PDV.

18. Kupcu smo kroz SEF poslali fakturu, kupac je robu preuzeo i platio, ali u predviđenom roku nije odobrio fakturu. Kako mi kao izdavalac fakture (prodavac) u tom slučaju treba da postupimo? Šta ako je obračunat PDV-a završen jer je kao datum obračuna PDV-a naveden datum prometa?

Odgovor: Ta faktura se smatra verodostojnom ispravom i može se platiti, bez obzira na status.

19. Da li sam kao SZTR od 01.01.2023. u obavezi da izdajem i fiskalni račun i e-fakturu ili samo e-fakturu, a da štampam fiskalni i posle ga storniram? Takva tumačenja sam dobio kako od mog knjigovođe tako i od Poreske uprave.

Odgovor: Za promet na malo koji je predmet fiskalizacije ne postoji obaveza izdavanja elektronske fakture shodno članu 3. stav 2. Zakona o elektronskom fakturisanju. Samo na zahtev subjekta javnog sektora, a u skladu sa članom 198a. Pravilnika o PDV, subjekt će, nakon izdavanja fiskalnog računa, izdati elektronsku fakturu, a potom izvršiti opciju “refundacija” na fiskalnom uređaju za izvršeni promet kako isti ne bi ostao dva puta fakturisan.

20. Molim Vas da mi objasnite kako će se društvo doo koje ima samo maloprodaju u PDV-je, ponašati kada putem fiskalnog računa proda robu pravnom licu koje je u PDV-u u svetlu izdavanja elektronskih faktura preko SEF-a, odnosno da li može da izda samo fiskalni račun (kao i NIS) ili mora da izvrši refundaciju fiskalnog računa i da izda e-fakturu?

Odgovor: Za promet na malo koji je predmet fiskalizacije ne postoji obaveza izdavanja elektronske fakture shodno članu 3. stav 2. Zakona o elektronskom fakturisanju. Samo na zahtev subjekta javnog sektora, a u skladu sa članom 198a. Pravilnika o PDV, subjekt će, nakon izdavanja fiskalnog računa, izdati elektronsku fakturu, a potom izvršiti opciju “refundacija” na fiskalnom uređaju za izvršeni promet kako isti ne bi ostao dva puta fakturisan.

21. Kako se šalje faktura u inostranstvo?

Odgovor: Sistem elektronskih faktura trenutno je namenjen unutrašnjem prometu u Republici Srbiji. Nije moguće kreirati fakturu ka inostranim kompanijama koje nemaju mogućnost registracije na SEF. Fakturisanje prema klijentima iz drugih zemalja radiće se na isti način kao do sada. Ova mogućnost će biti dostupna posle integracije SEF-a sa PEPPOL platformom. Informacije o navedenim fakturama unosiće se u Zbirnu/Pojedinačnu evidenciju PDV-a.

22. Šta se dešava sa preduzetnicima koji nisu u PDV-u i koji nisu dobrovoljni korisnici SEF-a? Kako unosimo u SEF fakture koje izdajemo ka njima? Molimo Vas da nas uputite gde možemo da vidimo način popunjavanja i unosa takvih faktura. Takođe, fakture koje mi kao privredno društvo dobijamo od strane preduzetnika koji nisu u sisemu PDV-a, kako njih unosimo i evidentiramo?

Odgovor: Kod transakcija u kojima se subjekt nalazi u ulozi dužnika u skladu sa Zakonom o PDV, a faktura nije registrovana u SEF, vrši se pojedinačna evidencija PDV.

23. Da li smo u obavezi kako maloprodajni objekta, a za uslugu marketinga, da izdamo fakturu kroz fiskalnu kasu?

Odgovor: Za promet na malo koji je predmet fiskalizacije ne postoji obaveza izdavanja elektronske fakture shodno članu 3. stav 2. Zakona o elektronskom fakturisanju. Samo na zahtev subjekta javnog sektora, a u skladu sa članom 198a. Pravilnika o PDV, subjekt će, nakon izdavanja fiskalnog računa, izdati elektronsku fakturu, a potom izvršiti opciju “refundacija” na fiskalnom uređaju za izvršeni promet kako isti ne bi ostao dva puta fakturisan.

24. Da li se dobrovoljnim korisnikom u smislu zakona smatra lice koje se registrovalo radi dostavljanja e-fakture jednom korisniku (korisniku javnog sektora, na primer), pa zbog toga mora dalje svima da šalje e-fakture?

Odgovor: Da. Više informacija u Zakonu o elektronskom fakturisanju.

25. Koja je procedura prilikom izdavanja deviznih faktura, odnosno faktura stranim klijentima u inostranstvu?

Odgovor: Sistem elektronskih faktura trenutno je namenjen unutrašnjem prometu u Republici Srbiji. Nije moguće kreirati fakturu ka inostranim kompanijama koje nemaju mogućnost registracije na SEF. Fakturisanje prema klijentima iz drugih zemalja radiće se na isti način kao do sada. Ova mogućnost će biti dostupna posle integracije SEF-a sa PEPPOL platformom. Informacije o navedenim fakturama unosiće se u Zbirnu/Pojedinačnu evidenciju PDV-a.

26. Da li sam u obavezi da registrujem fakturu preko SEF-a ukoliko sam u sistemu PDV-a, a lice koje prima fakturu nije, već je ono preduzetnik paušalac?

Odgovor: Kod transakcija u kojima se subjekt nalazi u ulozi dužnika u skladu sa Zakonom o PDV, a faktura nije registrovana u SEF, vrši se pojedinačna evidencija PDV.

27. Molimo Vas za pomoć – radi se o advokatu koji je preduzetnik, nije u sistemu PDV-a i ne radi sa javnim preduzećima. Da li je u obavezi da izdaje e-fakture?

Odgovor: Ne.

28. Da li privatni sektor koji nije u sistemu PDV-a uvek mora da se registruje kao dobrovoljni korisnik SEF-a kada posluje sa korisnikom javnih sredstava? Šta raditi u slučaju kada korisnik privatnog sektora nije u sistemu PDV-a i odbija da se registruje na SEF a sarađuje sa korisnikom javnog sektora?

Odgovor: Subjekt koji nije u sistemu PDV-a i ne šalje fakture korisnicima javnih sredstava nije u zakonskoj obavezi da koristi SEF.

29. Da li smo mi kao privatni sektora u obavezi da kupcu (privatan sektor) za izvršenu uslugu prvo izdamo fiskalni račun, pa nakon njihovog zahteva za izdavanje e-fakture radimo refundaciju fiskalnog računa i tada izdamo e-fakturu? Ili možemo za izvršene usluge izdati odmah e- fakturu, bez izdavanja fiskalnog računa. Ovo pitanje postavljam jer je zaista komplikovano zbog mogućeg dupliranja PDV-a.

Odgovor: Za promet na malo koji je predmet fiskalizacije ne postoji obaveza izdavanja elektronske fakture shodno članu 3. stav 2. Zakona o elektronskom fakturisanju. Samo na zahtev subjekta javnog sektora, a u skladu sa članom 198a. Pravilnika o PDV, subjekt će, nakon izdavanja fiskalnog računa, izdati elektronsku fakturu, a potom izvršiti opciju “refundacija” na fiskalnom uređaju za izvršeni promet kako isti ne bi ostao dva puta fakturisan.

Izvor: Vebsajt eFaktura, 12.01.2023.
Naslov: Redakcija