Zastava Bosne i Hercegovine

PRAVILNIK O REGISTRU POTROŠAČA KOJI NE ŽELE PRIMATI POZIVE I/ILI PORUKE U OKVIRU PROMOCIJE I/ILI PRODAJE TELEFONOM: Uspostavlja se registar “Ne zovi”, pomoću kojeg se sprečava nuđenje proizvoda i usluga. Trgovci će pre telefoniranja morati da provere da li je broj koji pozivaju prijavljen u registru


Trgovci koji su do sada kupce zvali telefonom u nameri da im prodaju različite proizvode i usluge od sutra više neće moći to da čine ukoliko se vlasnik broja ne slaže. Naime, 5. januara na snagu je stupio Pravilnik o registru potrošača koji ne žele primati pozive i/ili poruke u okviru promocije i/ili prodaje telefonom ("Sl. glasnik RS", br. 118/2023 - dalje: Pravilnik), koji potrošače štiti upravo od nasrtljivih trgovaca. Ovaj registar je predviđen Zakonom o zaštiti potrošača ("Sl. glasnik RS", br. 88/2021) i već dugo se čeka da počne da funkcioniše. Praktično svi operatori mobilne i fiksne telefonije će ubuduće biti u obavezi da omoguće svojim korisnicima da zavedu svoj broj u ovaj registar i tako ostanu zaštićeni od upornih trgovaca.

Prema donetom Pravilniku, upis ili ispis podataka u registar “Ne zovi” obavlja operator bez naknade, koji s korisnikom telefonskog broja ima zaključen ugovor o korišćenju javno dostupnih elektronskih komunikacionih usluga. Ta usluga je omogućena i korisnicima pripejd broja, pod uslovom da su registrovani korisnici kod nekog operatora.

Inače, da podsetimo, da je u prethodnim godinama bilo mnogo problema s potrošačima koji su odluke o kupovini donosili upravo preko trgovaca koji su s njima kontaktirali telefonom. Bilo je problema s ishitrenim kupovinama, obično proizvoda koji nisu kvalitetni, neodgovarajući, a neobjašnjivo skupi. Budući da je reč o starijim osobama, najčešće penzionerima, često bi im nudili plaćanje u više rata, a tek kada bi pristali na kupovinu, shvatili bi da to prevazilazi njihove finansijske mogućnosti. Posle bi usledilo mukotrpno otkazivanje, pokušaji da se ugovor raskine, naplata neopravdanih “penala”. S registrom “Ne zovi” trebalo bi da se to promeni.

Prema Pravilniku, građani koji žele da se upišu to mogu da učine u elektronskoj formi ili na prodajnom mestu operatora. U elektronskoj formi potrošač može da se upiše u registar preko internet stranice operatora ili preko aplikacije koju operator stavlja na raspolaganje svojim korisnicima. Oni koji žele mogu da se upišu u registar na prodajnom mestu operatora, i to tako što će operator, uz prethodno izvršenu identifikaciju podnosioca zahteva, popuniti zahtev u elektronskoj formi.

Ukoliko operator nema tehničkih mogućnosti da zahtev primi elektronski, mora to da učini u pisanoj formi, koji korisnik telefonskog broja podnosi lično na prodajnom mestu. Kada operator primi zahtev za upis ili ispis broja telefona u registar, uručuje potvrdu o prijemu zahteva korisniku telefonskog broja, u formi i na način na koji je primio zahtev. Potvrda o prijemu zahteva sadrži datum kada je operator primio zahtev korisnika telefonskog broja - navodi se u Pravilniku. Već sledećeg dana korisnik broja više nije na raspolaganju trgovcu. Ukoliko se desi da neko raskine ugovor sa operatorom, automatski se ispisuje iz registra i prijavu mora ponovo da podnosi. A onaj ko nakon raskida ugovora prenese broj telefona kod drugog operatora ostaje upisan u registar “Ne zovi”.

Pravilnik donosi i detaljna uputstva za trgovce koji će pre telefoniranja morati najpre da provere da li je broj koji pozivaju možda prijavljen u registru “Ne zovi”. Provera brojeva telefona upisanih u registar “Ne zovi” omogućena je na internet stranici regulatornog tela nadležnog za elektronske komunikacije – RATEL.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.


Izvor: Vebsajt Politika, Jelica Antelj, 04.01.2024.
Naslov: Redakcija