Zastava Bosne i Hercegovine

STRATEGIJA ZAŠTITE POTROŠAČA ZA PERIOD 2019-2024. GODINE: Radiće se na jačanju vansudskog rešavanja potrošačkih sporova obuci lica koji će se time baviti


Vlada Republike Srbije donela je novu Strategiju zaštite potrošača za period 2019-2024. godine ("Sl. glasnik RS", br. 93/2019).

Najvažnije je da će se u narednim godinama insistirati na jačanju vansudskog rešavanja potrošačkih sporova i više raditi na obuci ljudi koji će se time baviti, rekla je Olivera Marić, rukovodilac grupe u sektoru za zaštitu potrošača Ministarstva trgovine.

Predviđeno je da se lokalne samouprave više uključe u proces zaštite potrošača i više upoznaju s propisima u ovoj oblasti. Takođe, akcenat je sada stavljen i na zaštitu potrošača u oblasti elektronske trgovine, odnosno kupovine preko interneta – istakla je ona. U planu je i da se u školama uvede obuka, a deca više upoznaju s potrošačkim pravima. To ne bi bio poseban predmet već bi nastava bila organizovana u okviru već postojećih, recimo građanskog vaspitanja.

Kako saznajemo, u planu je i da se organizacije više umrežavaju, a očekuje se i da lokalne samouprave više učestvuju u njihovom finansiranju. Iako ih poseban zakon još od 2014. obavezuje, do sada je samo šest od 26 evidentiranih udruženja dobilo novac za projekte iz budžeta lokalnih samouprava. U novoj strategiji se zato i insistira da se lokalne samouprave više uključe u osnaživanje potrošačkih organizacija i predvide novac za finansiranje.

Srbija je u oblasti zaštite potrošača u fazi izrade pregovaračke pozicije u okviru pregovaračkog poglavlja 28 i u strateškom periodu se očekuje njeno usvajanje i početak pregovora.

"Međutim, i pored toga što je ova ustavna kategorija sadržana u međunarodnom ugovoru kao jedna od obaveza, jačanje zaštite potrošača je prvenstveno neophodno u interesu sopstvenih građana i kao takva, uređena zakonskim i podzakonskim aktima i planirana strateškim dokumentima", navodi se u Strategiji.

U prethodnom periodu planski pristup zaštiti potrošača sadržan je u Nacionalnom programu od 2007. do 2012. godine, nakon čega je usvojena Strategija za zaštitu potrošača za period 2013 do 2018. godine.

U ovom periodu, kako se navodi, izvršena je potpuna harmonizacija sa pravnim tekovinama EU u oblasti zaštite potrošača.

"Udruženja potrošača su u ovom periodu adekvatno osnažena na šta ukazuje i podatak da su finansijska sredstva koja im se dodeljuju zabeležila rast sa 7 miliona dinara, koliko je alocirano udruženjima potrošača u 2014. godini, na 18,4 miliona dinara koliko je dodeljeno 2018. godine".

Pored povećanja iznosa finansijske pomoći, navodi se dalje, porastao je i broj udruženja potrošača kojima su dodeljena finansijska sredstva za sprovođenje projekata.

Tako je sa početnih četiri udruženja potrošača koliko ih je dobilo dotacije u prvoj godini finansijske pomoći, taj broj porastao na 11 tokom prethodnog perioda.

Kada je reč o periodu koji je pokrivala prethodna strategija, ukupan broj prigovora potrošača primljenih između 2014. i 2018. godine iznosio je 91.346.

Što se tiče načina registracije prigovora, najviše ih je podneto telefonom, zatim putem e-pošte i lično.

Najveći broj beleži se u Beogradu (36 odsto), Vojvodini (26 procenta), zatim Šumadiji i Zapadnoj Srbiji (20 posto) i Južnoj i Istočnoj Srbiji (18 procenata)...

U pogledu podele prigovora po vrstama robe ili usluga, izdvajaju se elektronske komunikacione usluge (18,5 odsto), obuća (17,9 procenata), usluge od opšteg ekonomskog interesa (8,9 odsto), računari i IT oprema (7,3 procenta).

Ostali prigovori odnose na kućne aparate (5,2 procenta), nameštaj (4,2 odsto), televizore (3,8 posto) i odeću (3,8 procenta).

Izvor: Vebsajt Politike, J. Antelj – I. Albunović, 30.12.2019.
Naslov: Redakcija