Zastava Bosne i Hercegovine | Zastava Crne Gore
Email Print

ZAKON O ZAŠTITI POTROŠAČA: Najviše je žalbi na obuću, mobilne telefone i komunalije, a prigovori se odnose na nesaobraznost robe i usluga, nepoštovanje prava potrošača u postupku reklamacije, neizdavanje i visinu računa, isporuku robe i garanciju


Potrošači u Srbiji su, zahvaljujući Zakonu o zaštiti potrošača ("Sl. glasnik RS", br. 62/2014 i 6/2016 - dr. zakon), sada u daleko povoljnijoj situaciji nego ranije kada roba ili proizvod koji su kupili prestane da radi ili radi drugačije nego što bi trebalo.

Dok se pre nekoliko godina o povraćaju novca ili zameni robe nije ni govorilo, sada se sve češće izlazi u susret kupcima i veoma često prigovori i ne stignu do nadležnih institucija, već se sve reši između kupaca i trgovaca jer se, otkako se Zakon primenjuje, reklamacije češće usvajaju, veliki broj potrošača zna kako može da ostvari svoja prava. I trgovci su toga svesni.

Dakle, potrošači sada znaju da su njihova prava zaštićenija nego ranije pa se češće i žale, a po rečima pomoćnica ministra trgovine, turizma i telekomunikacije Vesne Novaković, u prvih devet meseci ove godine zabeleženo 12.823 njihovih prigovora. To je manje nego prošle godine, kada ih je bilo 16.400, ali to ne znači da su kupci imali samo toliko prigovora jer je reč o onima koji su upućeni udruženjima za zaštitu potrošača u Srbiji, a potom i Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija.

Vesna Novaković je na nedavnom skupu o tvining-projektu EU o daljem razvoju zaštite potrošača u Srbiji rekla da je od ukupnog broja prigovora potrošača, oko 20 odsto žalbi na kvalitet obuće, 12 odsto na mobilne telefone, a slede usluge kao što su struja, voda i gas, čije je učešće u ukupnom broju žalbi 7,8 odsto, zatim računari i IT oprema – 5,6 odsto... Po njenim rečima, potrošači su se žalili i na telekomunikacione usluge, belu tehniku, odeću i nameštaj, a najviše prigovora odnosilo se na nesaobraznost robe i usluga, nepoštovanje prava potrošača u postupku reklamacije, neizdavanje i visinu računa, isporuku robe i garanciju.

I dok je u odnosu na prošlu godinu broj prigovora nešto manji, gotovo da se nije ništa promenilo kada je u pitanju vrsta proizvoda na koje se kupci najčešće žale. Tako je i prošle godine od ukupnog broja prigovora najviše žalbi bilo na obuću i mobilne telefone, a procenti su identični kao i ove godine – 20, odnosno 12 odsto. Oko sedam odsto prigovora odnosilo se na računare, šest na belu tehniku, a po četiri odsto na odeću, nameštaj i televizore.

Ona je istakla da je resorno ministarstvo od 2008. godine, od kada se projektno finansiraju udruženja potrošača, za podršku njihovog rada izdvojilo milion evra, da je dosta urađeno na zaštiti prava potrošača u Srbiji i da se ulaže u regionalne organizacije potrošača da bi građani u celoj Srbiji mogli lakše tražiti savet i pomoć. Ukazujući na to da je cilj da se nivo zaštite potrošača u Srbiji poveća, Vesna Novaković je rekla da se radi i na edukaciji trgovaca da bi im se olakšalo poslovanje i pomoglo da bolje primenjuju zakonske norme.

Izvor: Vebsajt 021, 05.11.2017.
Naslov. Redakcija