Zastava Bosne i Hercegovine

ODLUKA O JAVNOM PREVOZU PUTNIKA NA TERITORIJI GRADA BEOGRADA: Vozač je dužan da ne dozvoli ulaz u vozilo osobi oboleloj od zarazne bolesti


Prema važećim aktima, vozač je dužan da ne dozvoli ulaz u vozilo osobi oboleloj od zarazne bolesti ili da je, ako je ušla, zamoli da ga napusti. Međutim, kako vozač može da zna zdravstveno stanje putnika i da li oni mogu preneti neki virus?!

Početak školske godine i veće obavezama građana doprinele su većoj gužvi u saobraćaju, a time i u javnom gradskom prevozu. Gotovo da nema dela dana, osim najranijih jutarnjih polazaka, kada u autobusima, tramvajima i trolejbusima nije gužva.

S jedne strane, gužve i očigledno nedovoljno vozila na ulicama, pogotovu u trenutnim okolnostima. S druge, virus korona i neizvesnost za sve one koji se odluče za javni prevoz - da li među putnicima ima kovid pozitivnih.

Ovo pitanje naročito se aktuelizovalo nedavno kada je Hitna pomoć zbrinula ženu iz prevoza koja je imala simptome virusa korona. Otada je u više navrata postavljano pitanje - mogu li vozači u javnom prevozu da izbace putnika ako posumnjaju da je zaražen? Odgovor na to nije nimalo jednostavan.

Vozač je, kako ističu u Sekretarijatu za javni prevoz, prema važećoj Odluci o javnom prevozu putnika na teritoriji grada Beograda ("Sl. list grada Beograda", br. 61/2009, 10/2011, 55/2011, 69/2014, 2/2015, 86/2016, 89/2020, 106/2020 i 22/2021) i Pravilniku o obavezama prevoznika i saobraćajnog osoblja u javnom prevozu putnikana teritoriji grada Beograda ("Sl. list grada Beograda", br. 51/2021 i 65/2021 - ispr.), dužan da ne dozvoli ulaz u vozilo osobi oboleloj od zarazne bolesti.

- Ukoliko vozač uoči ili mu neko od putnika prijavi da je takva osoba u vozilu, dužan je da je zamoli da napusti vozilo. U slučaju da odbije, vozač će pozvati nadležne institucije - naglašavaju u resornom sekretarijatu.

Onda sledi jedno veliko “ali”, odnosno svojevrsna začkoljica. Kako kažu u ovom sekretarijatu, a to potvrđuje i praksa, teško može da se proceni da li je neko oboleo od zarazne bolesti, osim ukoliko nema izražene simptome i reakcije koje bi na to jasno ukazivale.

To, u suštini, znači da vozač ne može prema sopstvenom ili nahođenju i pretpostavkama putnika, da izbacuje druge putnike za koje im se samo čini da imaju simptome virusa.

Kada je reč o merama koje se preduzimaju u borbi sa virusom korona, kako ukazuju u sekretarijatu, u toku 2020. oni su dostavili zahtev svim prevoznicima da na vozilima postave nalepnice kojima se korisnici prevoza obaveštavaju o načinu ulaska, kretanja u vozilu i njegovom napuštanju, kao i obaveštenja o obavezi i načinu korišćenja zaštitne maske.

- U toku ove godine prevoznici su još jednom opomenuti da na vozilima obnove tražene nalepnice. Kontrolu poštovanja preporuka za primenu higijensko-epidemioloških mera u periodu pandemije korona virusa u vozilima javnog prevoza na teritoriji grada sprovodi Odsek za sanitarni nadzor Ministarstva zdravlja, kao i Komunalna milicija - poručuju iz sekretarijata.

Takođe, oni navode da je u trenutnoj situaciji od izuzetne važnosti i lična odgovornost korisnika usluge prevoznika.

Ali, vraćamo se na početak priče upravo jer su preporuke i zahtevi sekretarijata jedno, a realnost u javnom prevozu drugo. Očigledno je da u trenutnim okolnostima autobusi i druga javna vozila nisu najsigurnije mesto za građane jer su gužve, u kojima su i putnici sa maskama i oni bez njih, svakodnevne, a ovih vozila na ulicama nedovoljno.

Ali, i pored toga, jasno je da bez javnog gradskog prevoza, kakav god on bio u trenutnim okolnostima, mnogi građani ne mogu. Brojnim Beograđanima on je jedini način da se prevezu od kuće do posla i nazad.

Izvor: Vebsajt Blic, 05.10.2021.
Naslov: Redakcija