ZAKON O TRGOVINI: Onlajn trgovci krše propise o oglašavanju rasprodaja. Trećina kontrolisanih prodavaca završiće na prekršajnom sudu
Ministarstvo trgovine ove godine će u dva navrata kontrolisati koliko se trgovci pridržavaju propisa kada je reč o oglašavanju i organizovanju prodajnih podsticaja – različitih sniženja, akcija i rasprodaja.
Dok u prodavnice stižu jesenje kolekcije garderobe i obuće, za potrošače je važan podatak da je u onlajn prodaji robe bilo dosta propusta i da su bombastične poruke poput “čistimo zalihe, cene niže 70 odsto” često samo mamac.
Kako je rekao Uroš Kandić, državni sekretar u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija, planom inspekcijskog nadzora za ovu godinu kontrole prodajnih podsticaja predviđene su u dva navrata. U oblasti elektronske trgovine već su sprovedeno početkom ove godine – u januaru i februaru. Kada je reč o kontroli organizovanja prodajnih podsticaja u prodavnicama, kontrole su planirane za novembar i decembar.
– Prvi put su kontrolisani trgovci koji organizuju i oglašavaju prodajne podsticaje u elektronskoj trgovini. U 120 inspekcijskih nadzora, utvrđeni su prekršaji i podneto je 40 zahteva za pokretanje prekršajnog postupka – rekao je Kandić i istakao da to znači da će trećina kontrolisanih trgovaca završiti na prekršajnom sudu.
On napominje i da je od početka godine pokrenuto 29 vanrednih inspekcijskih nadzora (inicijativa za pokretanje postupka bila je predstavka građana) i podnet jedan zahtev za pokretanje prekršajnog postupka.
U pojedinim državama u regionu upravo je početak školske godine trenutak da inspekcija krene u obilazak radnji. Tako je u hrvatskim medijima nedavno objavljeno da će vanredni nadzor biti organizovan zbog velikog broja “školskih akcija”. Inspektori će kontrolisani da li u prodaji dečje odeće, obuće, školskog pribora, torbi, računara, pametnih satova... ima elemenata nepoštene poslovne prakse. Na pitanje da li sličan nadzor mogao da bude sproveden i u Srbiji, budući da i kod nas postoji veliki broj ovakvih akcija, Kandić kaže da kada je reč o školskom priboru do sada nisu primećeni značajniji prekršaji.
– Više godina sprovodili smo inspekcijske nadzore kod trgovaca koji prodaju ovu robu, ali nismo uvideli značajni broj prekršaja, tako da procenjeni rizik kod prodaje školskog pribora, pred početak školske godine, nije visok i zbog toga ovi trgovci nisu obuhvaćeni godišnjim planom – istakao je on.
Podsetimo, u julu 2019. u Srbiji je stupio na snagu zakon koji jasno definiše u kojim slučajevima trgovci u reklamama mogu da koriste reč rasprodaja. Ali i kada, s da rizikuju plaćanje kazne, smeju da istaknu privlačnu poruku – “sniženje od 50 odsto”.
Sezonska sniženja mogu da budu organizovana samo dva puta godišnje (od 25. decembra do 10. januara i od 1. do 15. jula). Rasprodaje su prodaje po nižoj ceni u odnosu na redovnu. ali one mogu da budu organizovane samo u nekoliko slučajeva: zbog prestanka poslovanja trgovca, zatvaranja određenih objekata ili prestanka prodaje te konkretne robe.
Izvor: Vebsajt Politika, Ivana Albunović, 30.08.2021.Naslov: Redakcija