ZAKON O TURIZMU: Udruženje turističkih agencija tužiće osiguravajuća društva, koja ne žele da isplate štetu putnicima zbog stečaja turističkih agencija u kojima su imali uplaćene aranžmane
Udruženje turističkih agencija i turističkih radnika Srbije, Inicijativa TAS pokrenuće kolektivnu tužbu protiv, za sada, dva osiguravajuća društva, koja ne žele da isplate štetu putnicima zbog stečaja turističkih agencija u kojima su imali uplaćene aranžmane, rekao je zastupnik tog udruženja Dragan Subotić.
On je rekao da je devet turističkih agencija otišlo u stečaj, a da su imale polisu osiguranja kod osiguravajućih kuća protiv insolventnosti, ali da ne žele da ih aktiviraju i putnicima, a reč je o njih 6.000, isplate štetu zbog toga što oni nisu mogli da iskoriste uplaćeni aranžman.
- Te osiguravajuće kuće, čija imena ne pominjem zbog pripreme tužbe, pozivaju se na sopstvene opšte uslove osiguranja prema kojima su predvidele da nisu dužne da nadoknade štetu putnicima u slučaju da agencija ode u stečaj u toku vanrednog stanja, rata i pandemije - rekao je Subotić.
Dodao je da se to kosi sa Zakonom o turizmu ("Sl. glasnik RS", br. 17/2019) iz 2019. godine koji jasno propisuje da je turistička agencija organizator turističkog putovanja i u obavezi je da poseduje polisu od insolventnosti ili bankarsku garanciju.
Iznos polise osiguranja je, kako je rekao, utvrđen prema obimu poslovanja, a prema Pravilniku ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija, a platile su ga i te agencije koje su otišle u stečaj.
- Svi dosadašnji pravilnici Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija jasno su navodili da davaoc garancije (osiguravajuće društvo) ne može ugovoriti isključenje od odgovornosti, kao u ovom slučaju kada nisu aktivirane polise osiguranja - rekao je Subotić.
Istakao je da, iako je to zakonski regulisano, "osiguravajuća društva su se nekako usaglasila (dogovorila) da imaju unifikovane posebne uslove koji važe uz ugovor i polisu koju potpisuju sa turističkom agencijom".
Ti "posebni uslovi" su, kako je rekao u suprotnosti sa važećim pravilnikom Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija, pa time i u suprotnosti sa Zakonom o turizmu.
Subotić je rekao da bi "u svakoj normalnoj zemlji do sada taj spor imao pravni epilog, odnosno ovakvo ponašanje moćnih osiguravajućih kompanija bi bilo sankcionisano".
Kršenje zakonskih normativa u ovom slučaju, prema njegovim rečima, trebalo bi da sankcioniše Narodna banka Srbije (NBS), odnosno nadležan sektor za kontrolu poslovanja osiguravajućih društava u toj instituciji.
- Iako smo izvestili o kršenju zakona do sada nije reagovala ni NBS, ni Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija - rekao je Subotić.
Najveći krivac za kršenje zakona je, prema njegovim rečima, Agencija za privredne registre (APR), jer je, po Zakonu o turizmu, jedina relevantna institucija koja vrši registraciju izdatih polisa i na osnovu registrovanih polisa izdaje licencu za turističku agenciju, organizatora putovanja.
- Kako je moguće da APR registruje polise koje su u suprotnosti sa zakonskim normativima Srbije - upitao je Subotić tu nadležnu instituciju.
On je pozvao i oštećene putnike da se pridruže kolektivnoj tužbi.
Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.
Naslov: Redakcija









