Zastava Bosne i Hercegovine

UREDBA O TRŽIŠNOJ PREMIJI I FID-IN TARIFI: Pravo na tržišnu premiju stiče se na dan konačnosti rešenja o dodeljivanju tržišne premije donetog nakon aukcije, a pravo na njenu isplatu ostvaruje se nakon sticanja statusa povlašćenog proizvođača, u skladu sa ugovorom o tržišnoj premiji


Koji proizvođači struje sada imaju pravo na tržišne premije, fid-in tarife?

Novom Uredbom o tržišnoj premiji i fid-in tarifi ("Sl. glasnik RS", br. 45/2023 - dalje: Uredba) bliže se uređuju vrsta, način i uslovi sticanja, ostvarivanja i prestanka prava na tržišnu premiju koju mogu da dobiju proizvođači struje iz obnovljivih izvora energije.

Uređuje se i dobijanje fid-in tarifa, kao i način određivanja referentne tržišne cene struje.

Vlada Republike Srbije je novom Uredbom definisala i uslove pod kojima mala postrojenja i demonstracioni projekti mogu da steknu fid-in tarifu, kao i način sticanja statusa povlašćenog proizvođača za mala postrojenja i demonstracione projekte.

Elektrane za koje se može steći pravo na tržišne premije i fid-in tarife su:

  • hidroelektrana odobrene snage do 30 MW (mega-vata);
  • elektrana na biomasu;
  • elektrana na biogas;
  • vetroelektrana;
  • solarna elektrana;
  • geotermalna elektrana;
  • elektrana na biorazgradivi otpad;
  • elektrana na deponijski gas;
  • elektrana na gas iz postrojenja za tretman komunalnih otpadnih voda.

Pravo na tržišnu premiju, kako se navodi, stiče se na dan konačnosti rešenja o dodeljivanju tržišne premije donetog nakon aukcije, a pravo na njenu isplatu ostvaruje se nakon sticanja statusa povlašćenog proizvođača, u skladu sa ugovorom o tržišnoj premiji.

Tržišna premija isplaćuje se u visini razlike između ostvarene cene i referentne tržišne cene za isporučenu električnu energiju u elektroenergetski sistem.

Ovlašćena ugovorna strana isplaćuje proizvođaču tržišnu premiju samo u slučajevima kada je za isporučenu električnu energiju ostvarena cena veća od referentne tržišne cene primenjive u odgovarajućem obračunskom intervalu u okviru obračunskog perioda.

U slučaju da je referentna tržišna cena veća od ostvarene cene, povlašćeni proizvođači dužni su da ovlašćenoj ugovornoj strani isplate takvu razliku na način predviđen propisom kojim se uređuje model ugovora o tržišnoj premiji.

U slučaju da se pravo na tržišnu premiju stekne za deo kapaciteta elektrane, električna energija za koju se isplaćuje tržišna premija dobija se tako što se procenat kapaciteta elektrane koji je ušao u kvotu, množi sa električnom energijom isporučenom u elektroenergetski sistem u toku obračunskog perioda, u skladu sa Zakonom.

Pravo na tržišnu premiju prestaje u slučaju ukidanja ili prestanka statusa privremenog povlašćenog proizvođača, odnosno statusa povlašćenog proizvođača, koji su takođe definisani novom uredbom.

Pravo na fid-in tarifu

Pravo na fid-in tarifu stiče se na dan konačnosti rešenja o dodeljivanju fid-in tarife donetog nakon sprovedenog postupka aukcije, a pravo na isplatu fid-in tarife ostvaruje se nakon sticanja statusa povlašćenog proizvođača, u skladu sa ugovorom o fid-in tarifi.

Obračunski period za isplatu fid-in tarife počinje u 00:00 časova prvog dana kalendarskog meseca i završava se u 00:00 časova prvog dana sledećeg kalendarskog meseca.

U slučaju da se pravo na fid-in tarifu stekne za deo kapaciteta elektrane, električna energija za koju se isplaćuje fid-in tarifa dobija se tako što se procenat kapaciteta elektrane koji je ušao u kvotu, množi sa električnom energijom isporučenom u elektroenergetski sistem u toku obračunskog perioda, u skladu sa Zakonom.

Pravo na fid-in tarifu prestaje u slučaju ukidanja ili prestanka statusa privremenog povlašćenog proizvođača, odnosno statusa povlašćenog proizvođača.

Određivanje referentne tržišne cene

Referentna tržišna cena određuje se u skladu sa cenom električne energije ostvarene po satu na dan-unapred organizovanom tržištu električne energije u Republici Srbiji.

Operator organizovanog tržišta električne objavljuje referentne tržišne cene na svojoj internet stranici.

U postupku aukcije može se učestvovati pod uslovom da se prijave za učestvovanje na aukciji odnose na elektrane kapaciteta 500 kW (kilo-vata) i više, odnosno na vetroelektrane kapaciteta 3 MW (mega-vata) i više.

Ako u postupku aukcija u kojima se dodeljuju tržišne premije učesnici aukcije podnesu prijavu za mala postrojenja i demonstracione projekte, te prijave se ne razmatraju.

U postupku aukcije za dodeljivanje prava na fid-in tarifu može se učestvovati pod uslovom da se prijave za učestvovanje na aukciji odnose na mala postrojenja i demonstracione projekte.

Postupak aukcije se pokreće objavljivanjem javnog poziva od strane ministarstva nadležnog za poslove energetike.

Tržišne premije i fid-in tarife definisane su Zakonom o korišćenju obnovljivih izvora energija (“Sl. glasnik RS”, br. 40/2021).

Tržišna premija je vrsta državne pomoći koja predstavlja dodatak na tržišnu cenu električne energije koju korisnici tržišne premije isporuče na mesečnom nivou u elektroenergetski sistem.

Određuje se u evrocentima po kWh u postupku aukcija i može da se stekne za ceo ili deo kapaciteta elektrane.

Fid-in tarifa je vrsta operativne državne pomoći koja se dodeljuje u vidu podsticajne otkupne cene koja se garantuje po kWh za isporučenu električnu energiju za vreme trajanja podsticajnog perioda.

Ova vrsta podsticaja je namenjena samo za mala postrojenja, koja su definisana kao elektrane odobrene snage manje od 500 kW, odnosno elektrane na vetar čija je odobrena snaga manja od 3 MW, i demonstracione projekte koji su definisani kao nekomercijalni projekti iz obnovljivih izvora energije.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.


Izvor: Vebsajt Nova ekonomija, Čedomir Savković, 07.06.2023.
Naslov: Redakcija