Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O ELEKTRONSKOM FAKTURISANJU: Odgovori na najčešće postavljana pitanja


Vebinar: “Izmene na SEF-u koje su deo ažuriranja 3.1

1. Imamo nedoumice oko slanja faktura obveznicima koji nisu u sistemu PDV-a. Da li isti mogu da prime fakturu u papirnom obliku kao i do sada ili smo u obavezi da ih šaljemo elektronski? Da li za njih važi obaveza prijave na SEF? Ako je odgovor ne, kako će nama faktura biti “prihvaćena”?

Odgovor: Izdavanje faktura će biti van SEF. Kod transakcija u kojima se subjekt nalazi u ulozi dužnika u skladu sa Zakonom o PDV, a faktura nije registrovana u SEF, vrši se pojedinačna evidencija PDV.

2. Da li je moguće dodati prilog uz fakturu nakon što je faktura poslata preko SEF-a?

Odgovor: Nije moguće dodati prilog uz elektronsku fakturu koja poslata kroz SEF. Prilog možete da dostavite i na drugi način.

3. Da li je obavezno izdavanje avansnih računa za svaku uplatu iako je faktura izdata u okviru istog poreskog perioda?

Odgovor: Za svaku uplatu po predračunu kroz SEF se izdaje avansni račun.

4. Poljoprivrednici koji su nosioci registrovanog poljoprivrednog gazdinstva a nisu obveznici prihoda od samostalne delatnosti (“fizička lica”), da li mogu da budu dobrovoljni korisnici SEF-a i da li im u tom slučaju izdajemo fiskalni račun ili elektronsku fakturu?

Odgovor: Fizička lica koja nisu obveznici poreza na prihod od samostalne delatnosti u smislu zakona koji uređuje porez na dohodak građana ne ispunjavaju uslove da budu dobrovoljni korisnici sistema elektronskih faktura. Za promet na malo koji je predmet fiskalizacije ne postoji obaveza izdavanja elektronske fakture shodno članu 3. stav 2. Zakona o elektronskom fakturisanju.

5. Da li je kažnjivo ako fizičkom licu greškom izdamo fiskalni račun umesto elektronsku fakturu jer nismo imali informaciju da je obveznik sistema elektronskih faktura?

Odgovor: Za promet na malo koji je predmet fiskalizacije ne postoji obaveza izdavanja elektronske fakture shodno članu 3. stav 2. Zakona o elektronskom fakturisanju. Samo na zahtev subjekta javnog sektora, a u skladu sa članom 198a. Pravilnika o PDV, subjekt će, nakon izdavanja fiskalnog računa, izdati elektronsku fakturu, a potom izvršiti opciju “refundacija” na fiskalnom uređaju za izvršeni promet kako isti ne bi ostao dva puta fakturisan.

6. U slučaju da nemamo struju na dan kada je avansna uplata kada bi trebalo da se i izda avansni račun, šta raditi u tom slučaju jer datum nije moguće izmeniti?

Odgovor: Datum slanja fakture kroz SEF je sistemski. Korisnici mogu da izaberu datum prometa i datum dospeća. Fakturu možete izdati prvog narednog radnog dana.

7. Kakva je funkcija naknadnog prihvatanja fakture na demo okruženju? Da li se faktura koja je redovno poslata na produkciono okruženje vidi na demo verziji ili se to sve završi u testnom okruženju? Da li se onda može knjižiti i koristiti za odbitni PDV?

Odgovor: Demo verzija sistema elektronskih faktura je na raspolaganju korisnicima za upoznavanje sa funkcionalnostima SEF-a i nije povezana sa produkcijom. Dokumenta koja stižu na demo okruženje nisu validna za knjiženje.

8. Zašto javna preduzeća insistiraju da se neko ko nije obveznik SEF-a da se registruje na SEF kako bi primili njihovu fakturu, a nemaju zakonsku obavezu? Zašto javna preduzeća nemaju informaciju kako takvim pravnim licima moraju da šalju fakture u papiru?

Odgovor: Subjekti koji nisu u PDV-u i ne šalju fakture korisnicima javnih sredstava nisu u zakonskoj obavezi da koriste SEF. Više detalja u Zakonu o elektronskom fakturisanju.

9. Kako storniramo avansni račun ako za njega nije izdat konačni jer je kupac odustao i novac je vraćen?

Odgovor: Odabirom opcije “storno” na dokumentu.

10. Ne mogu da se registrujem na eID preko kvalifikovanog elektronskog potpisa. Očita ime i prezime i JMBG. Korisničko ime je već u upotrebi.

Odgovor: Obaveštenje da je korisničko ime već u upotrebi upućuje na to da je u sistemu već registrovana adresa elektronske pošte. Pretpostavljamo da se radi o situaciji u kojoj ste od ranije registrovani na eID i tada se ne radi ponovna registracija. Izaberite opciju “Prijava”. Ukoliko Vam je potrebna pomoć vezana za eID, molimo Vas da problem prijavite na sledeću adresu elektronske pošte: office@ite.gov.rs

11. Strani državljani sa preduzetničkim radnjama su registrovani sa brojem pasoša koji je unet na APR i na eID. Dobili su u međuvremenu JMBG i digitalne sertifikate sa JMBG. Sistem ih ne prepoznaje kao vlasnike radnji. Šta uraditi u tom slučaju?

Odgovor: Ukoliko su strani državljani već registrovani na eID preko kvalifikovanog elektronskog sertifikata na kome je broj pasoša, a sada koristite drugi sertifikat sa JMBG-om, potrebno je izvršiti izmenu na eID-u. Molimo Vas da problem prijavite na sledeću adresu elektronske pošte: office@ite.gov.rs

Izvor: Vebsajt eFaktura, 31.01.2023.
Naslov: Redakcija