Zastava Bosne i Hercegovine
Email Print

U PRIPREMI NOVI ZAKON O ZAŠTITI POTROŠAČA: Trgovci će imati obavezu da učestvuju u poravnanju sa kupcima, jer će u suprotnom morati da plate kaznu po prekršajnom nalogu. Više neće postojati gornja granica za vrednost spora


Novi Zakon o zaštiti potrošača, koji bi trebalo da bude usvojen do kraja godine, predviđa besplatno vansudsko rešavanja sporova nezadovoljnih kupaca u kojem će trgovci imati obavezu da učestvuju, jer će u suprotnom morati da plate kaznu po prekršajnom nalogu. Značajna novina je i da više ne postoji gornja granica za vrednost spora koji se može rešavati, dakle bez obzira na cenu proizvoda, potrošač će moći da potraži zaštitu svojih prava.

Pomoćnica ministra trgovine za zaštitu potrošača Višnja Rakić kaže da je u toku izrada Nacrta ovog zakona koji će se uskoro naći u javnoj raspravi.

- Rad tela za vansudsko rešavanje sporova finansiraće se iz budžeta i postupak je besplatan za obe strane - objašnjava Rakićeva. - Trgovci imaju obavezu da učestvuju, a ukoliko to ne učine, propisan je prekršajni nalog. Licencirani pravnici sa dvogodišnjim iskustvom u građanskom pravu baviće se ovim sporovima.

Takav način rešavanja problematike, ističe pomoćnica ministra, predstavlja veliko olakšanje za kupca koji ulaskom u ovaj proces nije uskraćen za pokretanje sudskog postupka.

Rakićeva naglašava da nisu tačne ocene o ukidanju prakse kolektivne zaštite koje su nedavno izneli predstavnici potrošačkih organizacija na sednici Nacionalnog konventa o Evropskoj uniji (NKEU) za poglavlje 28 (Zaštita potrošača i zaštita zdravlja).

- Apsolutno je netačno da izmene zakona predviđaju isključivanje kolektivne zaštite - naglasila je pomoćnica ministra. - Kolektivna zaštita potrošača, u kojoj smo do sada imali značajan uspeh, ostaje i dalje u primeni.

Inače, ovaj vid zaštite podrazumeva da udruženja za zaštitu potrošača mogu da pokrenu postupak i obrate se ministarstvu kada ima više nezadovoljnih kupaca po istom problemu, kao u slučaju ugovaranja nepravičnih odredbi u potrošačkim ugovorima. Ministarstvo razmatra taj zahtev, organizuje usmenu raspravu i donosi rešenja.

Prema planiranim izmenama zakona, potrošač prvo treba da uloži reklamaciju trgovcu, a ukoliko je on odbije može da se obrati telu za vansudsko rešavanje spora putem Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija. Nadležno telo razmatra taj predlog i ukoliko je uredan i sadrži sve potrebne podatke, traži da se trgovac izjasni, što mora da učini u roku od 15 dana. Predviđena je i usmena rasprava ako je celishodno za rešavanje spora.

Izvor: Vebsajt Novosti, E.B.Talijan, 01.10.2019.
Naslov: Redakcija