PREDLOG PRAVILNIKA O POLICIJSKIM OVLAŠĆENJIMA: Mišljenje Zaštitnika građana o Predlogu pravilnika
Zaštitnik građana podržava napore predlagača da donošenjem podzakonskog akta razradi odredbe Zakona o policiji ("Sl. glasnik RS", br. 6/2016, 24/2018 i 87/2018) kojima su propisana policijska ovlašćenja.
Istovremeno, Zaštitnik građana koristi priliku da ukaže na moguće pravce poboljšanja rešenja i dodatnog preciziranja pojedinih odredaba sadržanih u Predlogu pravilnika o policijskim ovlašćenjima, navodi se u Mišljenju Zaštitnika građana.
Član 1. Predloga pravilnika o policijskim ovlašćenjima glasi: "Ovim pravilnikom propisuje se način primene policijskih ovlašćenja, način postupanja policijskih službenika prema dovedenim i zadržanim licima, način postupanja policijskih službenika u primeni kriminalističko-taktičkih i forenzičkih metoda i sredstava, bliži način postupanja pri prijemu nađenih stvari, bliža obeležja sredstava prinude, način upotrebe sredstava prinude, način ocene opravdanosti i pravilnosti upotrebe sredstava prinude i kontrola upotrebe sredstava prinude.
Način i uslovi primene policijskih ovlašćenja prema maloletnim licima biće uređeni posebnim pravilnikom."
Zaštitnik građana predlaže da se član 1. Predloga pravilnika izmeni i dopuni, tako što će se u stavu 1. posle reči "način primene policijskih ovlašćenja" dodati reči "prema punoletnim licima", posle reči "dovedenim i zadržanim" dodati reč "punoletnim", posle reči "način upotrebe sredstava prinude" dodati reči "prema punoletnim licima" i posle reči "i kontrola upotrebe sredstava prinude" dodati reči "prema punoletnim licima", a da se stav 2. ovog člana briše. Zaštitnik građana nalazi da odredbe Predloga pravilnika o policijskim ovlašćenjima ne mogu biti pravni osnov za donošenje drugog propisa (konkretno pravilnika kojim će se urediti primena policijskih ovlašćenja prema maloletnim licima, a čije je donošenje već propisano odredbom člana 70. stav 6. Zakona o policiji). Kako se odredbe ovog pravilnika neće odnositi na maloletna lica, članom 1. potrebno je precizirati da se odredbe Predloga pravilnika odnose samo na punoletna lica.
Članom 20. stav 5. Predloga pravilnika o policijskim ovlašćenjima propisano je: "Ako je lice koje se dovodi jedini staralac nad maloletnim licem ili licem koje nije poslovno sposobno da se stara samo o sebi, obavezno se pre dovođenja obaveštava organ starateljstva". Zaštitnik građana je mišljenja da je odredbu člana 20. stav 5. potrebno dopuniti na način da se propiše da se dovođenje jedinog staraoca nad maloletnim licem ili punoletnim licem koje nije poslovno sposobno neće preduzeti dok se ne obezbedi zbrinjavanje ovih lica. Zaštitnik građana nalazi da je celishodno, radi zaštite prava i interesa dece i lica koja se nalaze pod starateljstvom, obezbediti da se dovođenje ne preduzima dok se ne obezbedi adekvatno zbrinjavanje ovih lica. Obaveštavanje organa starateljstva prvi je korak u tom procesu, tokom koga organ starateljstva treba da iznađe adekvatne i najmanje restriktivne mogućnosti zbrinjavanja (angažovanje srodnika, srodničko starateljstvo ili hraniteljstvo, smeštaj u hraniteljsku porodicu i – kao meru poslednjeg izbora – smeštaj u ustanovu) za koji je potrebno određeno vreme. Predloženom odredbom otklonio bi se rizik da dete ili punoletno lice stavljeno pod starateljstvo ostanu bez odgovarajuće brige i zaštite u periodu od obaveštavanja organa starateljstva od strane policije do obezbeđenja adekvatnog oblika zbrinjavanja. U prilog navedenom predlogu ukazujemo da je na sličan način Predlog pravilnika uredio odlaganje dovođenja lica koje obavlja poslove koji se ne smeju prekidati - do obezbeđivanja odgovarajuće zamene.
Član 22. Predloga pravilnika o policijskim ovlašćenjima glasi: "Policijski službenik će izvršiti pregled lica koje treba dovesti radi pronalaženja i oduzimanja predmeta pogodnih za napad ili samopovređivanje.
Ako lice ima vidljive povrede ili se žali na bolove, policijski službenik će mu omogućiti ukazivanje stručne medicinske pomoći.
Privremeno oduzeti predmeti predaju se organu kome se lice dovodi, odnosno vraćaju licu kada prestanu razlozi zbog kojih su privremeno oduzeti, osim ako ne predstavljaju predmete prekršaja ili krivičnog dela ili predmete čije je oduzimanje neophodno za zaštitu opšte bezbednosti".
Zaštitnik građana je mišljenja da Predlog pravilnika treba dopuniti odredbom koja postoji u važećem Pravilniku o policijskim ovlašćenjima ("Sl. glasnik RS", br. 54/2006) - član 22:,,Policijski službenik neće dovesti lice čije je kretanje znatno otežano zbog bolesti, iznemoglosti, telesne povrede ili oštećenja, kao ni lica čije zdravstveno stanje bi se zbog dovođenja pogoršalo". Ovom dopunom sprečilo bi se snižavanje dostignutog stepena ostvarivanja prava u postupcima pred policijom, posebno kada je reč o građanima iz osetljivih društvenih grupa, kao što su lica sa invaliditetom i bolesne osobe.
Član 113. Predloga pravilnika o policijskim ovlašćenjima glasi: "Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaju da važe:
1) Pravilnik o policijskim ovlašćenjima ("Sl. glasnik RS", br. 54/2006);
2) Pravilnik o tehničkim obeležjima i načinu upotrebe sredstava prinude ("Sl. glasnik RS", br. 19/2007, 112/2008 i 115/2014);
3) Uputstvo o postupanju prema dovedenim i zadržanim licima (01 broj: 7989/12-10 od 10. decembra 2012. godine), izuzev tačke 4. stav 2, kojom se pored prava zadržanog lica propisuju i dodatna prava za maloletna lica, a primenjuje se do donošenja posebnog propisa kojim se propisuje način i uslovi primene policijskih ovlašćenja prema maloletnim licima;
4) Uputstvo o postupanju prvog policijskog službenika kod obezbeđenja lica mesta (01 Broj: 10647/14 od 7. oktobra 2014. godine);
5) Obavezna instrukcija o načinu izveštavanja i ocenjivanja opravdanosti i pravilnosti upotrebe sredstava prinude (01 broj: 6082/07-2 od 27. septembra 2007. godine)".
Zaštitnik građana ukazuje da je odredbe člana 113. potrebno izmeniti tako što će se u stavu 1. tačka 1. iza reči "Pravilnik o policijskim ovlašćenjima ("Sl. glasnik RS", br. 54/2006)" dodati reči: "izuzev člana 12. stav 2. i člana 25, koji se primenjuju do donošenja posebnog propisa kojim se propisuju način i uslovi primene policijskih ovlašćenja prema maloletnim licima".
Predlogom pravilnika predviđeno je da danom stupanja na snagu Pravilnika prestaje da važi Pravilnik o policijskim ovlašćenjima ("Sl. glasnik RS", br. 54/2006) i Uputstvo o postupanju prema dovedenim i zadržanim licima (01 broj: 7989/12-10 od 10. decembra 2012. godine) izuzev člana 4. stav 2. Uputstva.
Odredbe tačke 4. podtačke 2. Uputstva o postupanju prema dovedenim i zadržanim licima (01 broj: 7989/12-10 od 10. decembra 2012. godine) odnose se na pravo maloletnog lica na branioca koji je stekao posebna znanja u oblasti prava deteta i prestupništva maloletnika i pravo maloletnog lica da o preduzimanju policijskih ovlašćenja budu obavešteni roditelji, odnosno staraoci i diplomatsko konzularni predstavnik države čiji je državljanin maloletno lica.
Važeći Pravilnik o policijskim ovlašćenjima sadrži dve odredbe o postupanju prema maloletnim licima: odredbu da se maloletno lice poziva pisanim pozivom preko roditelja ili staratelja (član 12.) i odredbu da dovođenje maloletnika policijski službenici vrše u civilnom odelu (bez uniforme) i službenim vozilima bez oznaka policije, izuzev kad se steknu uslovi za dovođenje bez pisanog naloga koje mogu izvršiti i uniformisani policijski službenici (član 25.).
Zaštitnik građana pozdravlja rešenje da se zadrže u primeni odredbe Uputstva o postupanju prema dovedenim i zadržanim licima u delu koji se odnosi na prava maloletnih lica, do donošenja podzakonskog akta kojim će se urediti primena policijskih ovlašćenja prema maloletnim licima. Međutim, Zaštitnik građana ukazuje da bi prestankom važenja Pravilnika o policijskim ovlašćenjima u celini, prestale da važe i odredbe čl. 12. i 25, čime bi prestala i obaveza policijskih službenika da prilikom primene policijskih ovlašćenja postupaju na način propisan u cilju zaštite interesu maloletnih lica. Time bi se, do propisivanja načina i uslove primene policijskih ovlašćenja prema maloletnim licima koje propisuje ministar unutrašnjih poslova, uz saglasnost ministra nadležnog za poslove pravosuđa, snizio dostignuti stepen ostvarivanja prava deteta, a postupanje prema maloletnim licima ostalo bi skoro u potpunosti neuređeno, sa aspekta primene policijskih ovlašćenja.
Izvor: Vebsajt Zaštitnika građana, 25.04.2019.Naslov: Redakcija