Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O ELEKTRONSKOM FAKTURISANJU: Odgovori na najčešće postavljana pitanja


Sa vebinara: “Primeri situacija u vezi sa korišćenjem Sistema elektronskih faktura putem API servisa i kreiranjem XML datoteka

1. Kako da se registrujem na eID?

Odgovor: Potrebno je da posedujete kvalifikovani elektronski sertifikat ili mobilnu aplikaciju da bi pristupili sistemu elektronskih faktura. Detaljne instrukcije su objavljene u Internom tehničkom uputstvu (od str. 167).

2. Kako dobiti XML tip datoteke?

Odgovor: Primere možete pronaći na linku.

3. Da li se na CRF šalje avansni račun i konačni račun ukoliko je iznos konačnog računa 0 RSD, za kupce javnog sektora?

Odgovor: Avansni račun se ne registruje u CRF-u, a konačni račun se registruje.

4. Zašto je na portalu moguće izlistati status faktura za određeni period a putem API-a ne?

Odgovor: Kao što smo napomenuli na dva održana vebinara, API ne treba da predstavlja klasičan backend sistem za klijentske sisteme. Zadatak API-ja da obezbedi dobijanje svih važnih podataka vezanih za fakture i promenu statusa faktura, tako da ni pretrage nikada neće biti mnogo naprednije. Zadatak klijentskih sistema je da kod sebe razviju sve zahtevnije logike obrade dobijenih podata od SEF-ovog izloženog API-ja.

5. Prilikom testiranja API funkcija na demo okruženju, postoje li "test" firme (nalozi) koje možemo da koristimo, kako bi proverili slanje i primanje sa svim tim tipovima firmi (korisnik javnih sredstava, privatni sektor, fizičko lice)? Npr. treba nam firma koje ima JBKJS kako bi testirali opciju slanje i u CRF.

Odgovor: Korisnik može pronaći odgovarajuće firme preko registara kao što su PU ili KJS registar (korisnik javnih sredstava) gde može doći do konkretnih podataka kompanija i iskoristiti ih na Demo okruženju, jer su mnoge od tih firmi već registrovane na Demo okruženju. Što se tiče privatnog sektora i preduzetnika, nisu svi registrovani na sistemu pa se nepostojećim ni ne mogu slati fakture. Sa druge strane ni ne znamo da li neka od takvih kompanija želi da prima fakture od N firme na Demo okruženju. Najbolja opcija bi bila kada bi se ovakav korisnik dogovorio oko testiranja sa nekom od tih tipova kompanija na Demo okruženju.

6. Od pre 10-tak dana, notifikacije na DEMO okruženju ne rade (ne šalju nam se), iako se radi subsrive svakog dana (za naredni). Imate li neke informacije da li je nešto promenjeno?

Odgovor: Nova verzija aplikacije je puštena na demo okruženje 05.12.2022. u kojoj se nalaze i neke izmene vezane za notifikacije o promeni statusa faktura. Kako bismo dali detaljniji odgovor, potrebno nam je da znamo tačan datum kada se pojavio problem. Molimo Vas da nam detaljne informacije pošaljete na podrskaefaktura@mfin.gov.rs

7. Da li se pretplata za primanje notifikacija šalje svakog dana ili je dovoljno pretplatiti se jednom?

Odgovor: Pretplata za notifikacije se radi svakog dana kako bi korisnik narednog dana dobijao notifikacije o promeni statusa faktura.

8. Kako da iz excel formata xlsx u kome su moje fakture prebacim fakturu u e-fakture xml format?

Odgovor: Potrebno je da Vaša XML datoteka bude kreirana po standardu EN 16931-1 po primerima XML-a i interno tehničkim uputstvom. Sve ove podatke možete pronaći na portalu e-Faktura na linku efaktura.gov.rs u polju Instrukcije.

9. Kako onda da učitani XML pošaljem u CRF od 16.12.2022. godine?

Odgovor: Od verziji SEF-a 3.0 postoji dugme za odabir da li se obaveza registruje u CRF ili ne pri upload-u XML datoteke.

10. Trenutno je na DEMO serveru uvedeno ograničenje maksimalnog broja poziva na 100 po minuti. Da li će to biti promenjeno pre 01.01.2023.? Neophodno je zbog testiranja.

Odgovor: Inicijalno će ograničenje biti postavljeno na maksimalno 3 API poziva u sekundi. Ostali pozivi prema određenom API će biti odbijeni sa HTTP status kodom 429. Pomenuti limit je već postavljen na DEMO okruženju Sistema e-Faktura.

11. Kako da iz PDF formata koji mi izdaje fiskalna kasa, dobijem XML fajl?

Odgovor: Takva funkcionalnost nije moguća u sistemu elektronskih faktura.

12. Da li će kompanije koje svake godine resetuju brojače dokumenata na 1 i kojima se preklapaju brojači za fakture i knjižna odobrenja imati problem sa slanjem faktura? Odnosno koji ID u xml mora biti jedinstven a koji možemo upisivati proizvoljno?

Odgovor: Nije moguće da kroz sistem elektronskih faktura šaljete fakturu sa istim brojem bez obzira koja je godina.

13. Da li je dozvoljeno slanje priloga fakture iz ERP-a (u PDF-a formatu) uz eFakturu? U praksi je tumačenje da ne bi trebalo slati fakturu u PDF u prilogu, kako se ne bi tumačilo da su izdata dva dokumenta sa obračunatim PDV (jedan račun u PDF, a drugi eFaktura). Kod velikog broja firmi sadržina XML je dovoljna. Međutim, kod komunalnih preduzeća (ali ima i drugih primera) nije moguće iskazati sve podatke u XML (očitavanja potrošnje, prethodno-novo stanje brojila i slično)? Takođe, od skoro je u primeni Uredba o uslovima isporuke i snabdevanja prirodnim gasom kojom je propisana obavezna sadržina računa za obračun potrošnje gasa.

Odgovor: Uz XML format fakture možete poslati i prilog, primer takve fakture možete pronaći na linku.

Izvor: Vebsajt eFaktura, 01.12.2022.
Naslov: Redakcija