PRAVILNIK O KRITERIJUMIMA, MERILIMA, POSTUPKU I ORGANIMA ZA VREDNOVANJE RADA SUDIJA I PREDSEDNIKA SUDOVA: Društvo sudija Srbije traži izmenu Pravilnika
Nakon obavljena dva redovna vrednovanja rada svih sudija, a podstaknuto pozivom Visokog saveta sudstva sudijama da se o ovoj temi izjasne, Društvo sudija Srbije analiziralo je Pravilnik o kriterijumima, merilima, postupku i organima za vrednovanje rada sudija i predsednika sudova ("Sl. glasnik RS", br. 81/2014, 142/2014, 41/2015 i 7/2016), te sačinilo predlog izmena i dopuna ovog akta i isti dostavilo Visokom savetu sudstva, sa pozivom na izmenu Pravilnika s obzirom na uočene nedostatke, a u skladu sa datim predlozima.
Preuzmite:
PREPORUKE
Uloga predsednika sudova je da predstavljaju sudove i kolege sudije, da osiguraju efikasno funkcionisanje suda, na taj na čin poboljšavajući njihove usluge društvu i da vrše funkcije iz svoje nadležnosti. U vršenju svojih zaduženja, predsednici sudova štite nezavisnost i nepristrasnost suda i sudija pojedinaca i u svakom trenutku moraju postupati kao čuvari ovih vrednosti i principa.
U odnosu sa medijima predsednici sudova bi trebalo da imaju u vidu interes društva da bude informisano, takođe vodeći računa o pretpostavci nevinosti, pravu na pravično suđenje i pravu na poštovanje privatnog i porodičnog života svih pojedinaca uključenih u postupke, kao i o očuvanju poverljivosti rasprava. Predsednici sudova, postupajući kao čuva ri sudske nezavisnosti, nepristrasnosti i efikasnosti, tre balo bi da i sami poštuju unutrašnju nezavisnost sudija u svojim sudovima.
Svaki upravljački model u sudu mora olakšati sprovođenje pravde i ne sme biti cilj sam sebi. Predsednici sudova se ne smeju upuštati u bilo kakve radnje koje mogu da podriju sudijsku nezavisnost i nepristrasnost.
Kako bi mogućnost uticaja političkih vlasti na predsednike sudova i sudije bila svedena na minimum i otklonjeni nedostaci prepoznati u ovoj Analizi, Društvo sudija Srbije smatra umesnim da navede sledeće preporuke za unapređenje.
Preporuke u vezi s izborom predsednika sudova
• Izbor predsednika sudova poveriti Visokom savetu sudstva i predvideti da se sama odluka o izboru donosi dvotrećinskom većinom svih članova Visokog saveta sudstva.
• U postupak izbora, odabira ili imenovanja predsednika suda uključiti i pribavljanje savetodavnog i nejavnog izjašnjavanja sudija odnosnog suda.
• Propisati kriterijume, merila i postupak na osnovu kojih Visoki savet sudstva, između ocenjenih kandidata, predlaže određenog kandidata za predsednika suda.
• Propisati minimum ispunjenosti kriterijuma stručnosti i osposobljenosti koje treba da zadovolji kandidat za predsednika suda, što je naročito važno za slučaj da se na konkurs javi samo jedan kandidat.
• Propisati dopunske kriterijume, za slučaj da je stručnost i osposobljenost kandidata podjednako ocenjena.
• Propisati obavezu Visokog saveta sudstva da standardizovano obrazloži odluku o predlaganju Narodnoj skupštini, odnosno svoju odluku o izboru kandidata za predsednika suda, naročito dovodeći je u odnos sa ostalim kandidatima koji su konkurisali.
Na ovaj način bi se omogućilo javnosti da se uveri da je izbor zasnovan na zasluzi, uzimajući u obzir kvalifikacije, integritet, sposobnost i efikasnost, odnosno da je za predsednika određenog suda zaista izabran najbolji kandidat.
Preporuke u vezi s kvalifikacijama koje se zahtevaju za predsednika suda
Kvalifikacije za izbor za predsednika suda bi trebalo da odražavaju uloge i zaduženja koje bi oni trebalo da obavljaju. Veća upravljačka zaduženja zahtevaju više upravljačkih sposobnosti i veština.
• Detaljnije propisati osobine koje treba da ima predsednik suda, između ostalih i posedovanje upravljačkih sposobnosti.
• Propisati minimum neophodnih kvalifikacija i isku stva koje sudija mora da poseduje da bi mogao da bude izabran na mesto predsednika suda.
• Organizovati odgovarajuću obuku koja bi bila obavezna pre stupanja na funkciju predsednika suda.
Preporuke u vezi s mandatom predsednika
• Zabraniti više od dva mandata u istom sudu.
Preporuke u vezi s vršenjem funkcije predsednika
• Propisati obavezu sprovođenja konkursa za izbor novog predsednika suda najkasnije šest meseci pre isteka mandata aktuelnog predsednika.
• Propisati da vršioce funkcija imenuje Visoki savet sudstva.
Preporuke u vezi s raspodelom predmeta/redosledom prijema
• Dopuniti odredbe o raspodeli predmeta korektivnim kriterijumom složenosti predmeta.
• Jasno i precizno odrediti razloge za odstupanje od redosleda prijema i godišnjeg rasporeda.
• Propisati obavezu predsednika suda da izloži konkretne razloge odstupanja od redosleda prijema predmeta.
• Predvideti da o prigovoru na godišnji raspored i raspodelu predmeta ne odlučuje predsednik neposredno višeg suda, već nezavisna komisija Visokog savet sudstva.
Preporuke u vezi s pritužbama na rad sudije
• Propisati obavezne elemente pritužbe, u čijem nedostatku bi se obraćanje stranke ili drugog učesnika postupka smatralo predstavkom. Ovo stoga što zakonske odredbe propisuju pravo na pritužbu na rad suda ako se smatra da se postupak odugovlači, da je nepravilan ili da postoji bilo kakav nedozvoljeni uticaj na njegov tok i ishod, što znači da bi se obraćanje stranke sudu koje ne sadrži ove navode trebalo smatrati predstavkom čija ocena ne bi trebalo da govori o radu sudije.
• Propisati obavezu predsednika suda da dostavi pritužbu sudiji na čiji rad se pritužba odnosi i time mu omogući da iznese primedbe na ocenu predsednika suda o njegovom radu. Ovo stoga što ocena pritužbe osnovanom čini deo podataka koje bi mogli da se unose u lični list sudije, što može uticati na status sudije i njegovo napredovanje.
• Ukoliko razlog trajanja sudskog postupka leži u okolnostima koje nisu posledica konkretnih propusta sudije, to mora biti uzeto u obzir i jasno naznačeno, a u odluci kojom se pritužba ocenjuje osnovanom mora biti jasno razgraničeno trajanje postupka koje je uzrokovano nedostatkom u sudskom sistemu od trajanja postupka uzrokovanog propustom sudije.
• Ujednačiti način ocenjivanja pritužbi imajući u vidu da su one definisane kao pritužbe na rad suda, a ne na rad sudija.
• Utvrditi kriterijume za određivanje broja sudija u sudovima koji bi bili javno objavljeni.
• Zakonom obavezati Visoki savet sudstva da svake godine utvrdi plan popunjavanja sudijskih mesta za naredne dve godine i odredi rok u kome se mora okončati postupak izbora sudija od momenta objavljivanja oglasa.
• Zakonom utvrditi i adekvatne kriterijume i mehanizme za raspodelu finansijskih i ljudskih resursa između sudova, koji bi bili jednako dostupni svim sudovima.
• Propisati institucionalnu saradnju u pogledu poslova pravosudne uprave između predsednika sudova, s jedne strane, i Visokog saveta sudstva i ministarstva nadležnog za pravosuđe, s druge strane, povremenim održavanjem zajedničkih sastanaka.
• Propisati obavezu organa koji vrše poslove pravosudne uprave da odgovore na obrazložene zahteve predsednika sudova.
• Izmeniti Pravilnik o kriterijumima, merilima, postupku i organima za vrednovanje rada sudija i predsednika sudova u delu koji se odnosi na vrednovanje rada predsednika suda na način da se:
vrednuje upravljački učinak predsednika suda uzimajući u obzir postojeće kadrovske i tehničke uslove rada i
definiše kako se na ocenu rada predsednika suda odražava ocena pritužbe kao osnovane na rad suda (a ne i na rad sudije), s obzirom da funkcionisanje suda ne zavi si isključivo od predsednika suda.
Izvor: Vebsajt Društva sudija Srbije, 10.11.2021.Naslov: Redakcija









