Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O STANOVANJU I ODRŽAVANJU ZGRADA: Do 12. decembra 2017. godine sve zgrade moraju da održe sednice, izaberu upravnike i upišu se u Registar stambenih zajednica


Bliži se kraj zakonskog roka za izbor upravnika stambenih zgrada, kako je to predviđeno novim Zakonom o stanovanju i održavanju zgrada ("Sl. glasnik RS", br. 104/2016), ali uprkos činjenici da rok ističe za manje od 10 dana, samo 15% zgrada u Beogradu je odabralo svoju "upravu". To otvara brojna pitanja: šta je razlog slabog odziva za imenovanje upravnika, šta nakon isteka roka?

Ljubinka Pejčić jedna je od oko 100 profesionalnih upravnika na teritoriji Beograda. Među prvima je dobila licencu i kaže da joj je želja da pomogne komšijama. Ipak, dodaje - očekivanja stanara su velika.

"Očekuju da mi imamo nekakav čarobni štapić i da ćemo odjednom rešiti sve njihove probleme. Pa, ne možemo da rešimo sve njihove probleme, prosto, taj fond sa kojim će raspolagati zgrada je uslov da bismo mi uopšte mogli i da radimo. Naša dobra volja - da, ali mora postojati novac kojim mi treba da sredimo tu zgradu", kaže Pejčić.

Zato stanari u prestonici neretko pitaju: šta će biti sa novcem koji su godinama unazad izdvajali za Gradsko - stambeno, koje je bilo zaduženo za održavanje jednog broja zgrada? To pitanje postavljeno je i u Ministarstvu građevinarstva, gde kažu: to je ugovorni odnos, nismo nadležni.

Ali jesu za pitanje: koliko je registrovanih stambenih zajednica i registrovanih upravnika u Srbiji nekoliko dana uoči isteka roka?

"Danas beležimo neke brojke - skoro petsto stambenih zajednica nedeljno, a to je skoro koliko je godišnje bilo ranije i u tom smislu mi znamo da smo oko 50 puta više na nedeljnom nivou registrovali stambenih zajednica nego po prethodnim propisima. Oko 385 je licenciranih profesionalnih upravnika, a upravo se organizuje novi, treći ispitni rok - decembarski, gde je prijavljeno oko 230 kandidata", izjavila je Jovanka Atanacković iz Ministarstva građevinarstva.

U resornom ministarstvu uvereni su: većina zgrada imaće upravnike do postavljenog roka. Podsećaju građane da je pred njima trostruki izbor: da izaberu upravnika iz redova vlasnika stanova ili - komšiju, da otvore registar profesionalnih i odaberu upravnika ili da dobiju "prinudnu upravu". A šta sledi nakon isteka roka? Da li će "prinudna uprava" zavladati u svim zgradama bez upravnika?

Ne, jer pre prinudne uprave, na teren mora inspekcija. Kada utvrdi da zgrada nije u registru i nema upravnika, inspekcija ostavlja rok - da se situacija popravi. Tek tada, ako stanari ne učine šta je potrebno, lokalna samouprava šalje "prinudnog upravnika", koji će voditi zgradu dok se stanari ne dogovore..."

12. decembar 2017. godine je rok, ali i test: za građane - mogu li da se organizuju i prilagode promenama koje stižu kroz slovo novog Zakona, ali i za autore istog - jesu li uspeli da srede ili dodatno zakomplikuju stvari u komšiluku?

Izvor: Vebsajt N1, Maja Đurić, 03.12.2017.
Naslov: Redakcija