Zastava Bosne i Hercegovine | Zastava Crne Gore
Email Print

PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POREZU NA DOHODAK GRAĐANA: Delimično izmenjen ‘Test samostalnosti’ u primeni od 1. marta 2020. godine


Predlog novog 'Testa samostalnosti' bliže određuje pojedine slučajeve angažovanja u odnosu na inicijalnu verziju, ali i dalje ostavlja mesta za različita tumačenja.

Na sajtu Narodne skupštine Republike Srbije objavljen je delimično izmenjen Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak građana. Iako se pojedini kriterijumi sada značajno razlikuju, jedna od najvećih novosti vezana je za početak primene novog zakona jeste to što se rok sa 1. januara pomera na 1. mart. 2020. godine.

U nastavku pročitajte delimično izmenjen "Test samostalnosti" koji sada glasi:

1. Nalogodavac ili povezano lice sa nalogodavcem određuje radno vreme preduzetniku ili preduzetniku paušalcu ili su odmor i odsustva preduzetnika ili preduzetnika paušalca zavisni od odluke nalogodavca ili povezanog lica s nalogodavcem i naknada preduzetniku ili preduzetniku paušalcu se ne umanjuje srazmerno vremenu provedenom na odmoru;

2. Preduzetnik ili preduzetnik paušalac uobičajeno koristi prostorije koje obezbedi ili obavlja poslove u mestu koje odredi nalogodavac ili povezano lice s nalogodavcem za potrebe obavljanja poslova koji su mu povereni;

3. Nalogodavac ili povezano lice s nalogodavcem vrši ili organizuje stručno osposobljavanje ili usavršavanje preduzetnika ili preduzetnika paušalca;

4. Nalogodavac je angažovao preduzetnika ili preduzetnika paušalca nakon oglašavanja u sredstvima informisanja potrebe za angažovanjem fizičkih lica ili angažujući treće lice koje se uobičajeno bavi pronalaženjem lica podobnih za radno angažovanje, a čija je usluga rezultirala angažovanjem tog preduzetnika ili preduzetnika paušalca;

5. Nalogodavac ili povezano lice s nalogodavcem obezbeđuje sopstveni osnovni alat, opremu ili druga osnovna materijalna ili nematerijalna sredstva potrebna za redovan rad preduzetnika ili preduzetnika paušalca ili finansira njihovu nabavku, osim specijalizovanih alata, opreme ili drugih specijalizovanih materijalnih ili nematerijalnih sredstava koji mogu biti neophodni u cilju izvršavanja specifičnog posla ili naloga, ili nalogodavac ili povezano lice s nalogodavcem uobičajeno rukovodi procesom rada preduzetnika ili preduzetnika paušalca, osim takvog rukovođenja koje podrazumeva davanje osnovnog naloga u vezi sa naručenim poslom i razumnu kontrolu rezultata rada ili nadzor nalogodavca, kao dobrog privrednika, nad obavljanjem posla koji je naručio;

6. Najmanje 70% od ukupno ostvarenih prihoda preduzetnika ili preduzetnika paušalca u periodu od 12 meseci koji počinje ili se završava u odnosnoj poreskoj godini je ostvareno od jednog nalogodavca ili od povezanog lica s nalogodavcem;

7. Preduzetnik ili preduzetnik paušalac obavlja poslove iz delatnosti nalogodavca ili povezanog lica sa nalogodavcem, a za tako obavljene poslove njegov ugovor o angažovanju ne sadrži klauzulu po kojoj preduzetnik ili preduzetnik paušalac snosi uobičajeni poslovni rizik za posao isporučen klijentu nalogodavca ili povezanog lica sa nalogodavcem, ukoliko takav klijent postoji;

8. Ugovor o angažovanju preduzetnika ili preduzetnika paušalca sadrži delimičnu ili potpunu zabranu preduzetniku ili preduzetniku paušalcu da pruža usluge po osnovu ugovora sa drugim nalogodavcima, izuzev delimične zabrane koja obuhvata pružanje usluga ograničenom broju direktnih konkurenata nalogodavcu.

9. Preduzetnik ili preduzetnik paušalac obavlja aktivnosti uz naknadu za istog nalogodavca ili za povezano lice s nalogodavcem, neprekidno ili sa prekidima 130 ili više radnih dana u periodu od 12 meseci koji počinje ili se završava u odnosnoj poreskoj godini, pri čemu se obavljanjem aktivnosti u jednom radnom danu smatra obavljanje aktivnosti u bilo kom periodu tokom radnog dana između 00 i 24 časa.

- Šta nove izmene donose? -

Evo i prve verzije Zakona o izmenama i dopunama zakona o porezu na dohodak građana i tzv. "Testa samostalnosti" kako bi i sami uporedili najveće i najznačajnije izmene u čitavom predlogu. Stavke 1, 4, 6 i 7 ostale su nepromenjene, a izmene se odnose na:

 U 2. stavki poništen deo koji se tiče materijala, alata, opreme ili drugih materijalnih ili nematerijalnih sredstava koji se sada nalazi u stavki broj 5 čime su razdvojeni oprema i prostor za rad kao posebne stavke.

 3. stavkom poništen je deo koji se tiče toga da nalogodavac uobičajeno rukovodi procesom rada preduzetnika ili preduzetnika paušalca.

 U stavki broj 5, bliže je definisana upotreba specijalizovanih alata, opreme ili drugih specijalizovanih materijalnih ili nematerijalnih sredstava koje nalogodavac obezbeđuje preduzetniku za rad. Takođe, izbačen je deo o zajedničkom radu sa drugim preduzetnicima ili preduzetnicima paušalcima.

 U 8. stavki dodat je deo o delimičnoj zabrani koja obuhvata pružanje usluga ograničenom broju direktnih konkurenata nalogodavcu, što u suštini znači da pojedini ugovori sa non-compete klauzulom neće nužno morati da padnu na ovom kriterijumu.

 9. stavka bliže je definisala radni dan, dodavanjem dela o tome da se obavljanje aktivnosti u jednom radnom danu smatra obavljanje aktivnosti u bilo kom periodu tokom tog radnog dana između 00 i 24 časa.

Po svemu sudeći, iako su pojedine izmene uvažene (čime je Ministarstvo finansija pokazalo da je spremno na kritiku i na diskusiju povodom osetljive teme koja dotiče mnoge), ostaje pitanje kako bi se predlog zakona mogao primenjivati u praksi i kakve bi njegove dugoročne posledice mogle biti na domaću IT industriji, ali i na druge industrije koje su revoltirane izmenama i zanemarivanjem njihovih slučajeva.

Izvor: Vebsajt Netokracija, Marko Mudrinić, 4.11.2019.
Izvod iz vesti, Naslov: Redakcija