Zastava Bosne i Hercegovine

U PRIPREMI NACRT ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O ZAŠTITI POTROŠAČA: Udruženja potrošača daju predloge za poboljšanje Zakona


Ministarstvo unutrašnje i spoljne trgovine objavilo je da počinje rad na izmenama Zakona o zaštiti potrošača ("Sl. glasnik RS", br. 88/2021), i da zainteresovani mogu svoje predloge, sugestije i komentare da pošalju do 14. septembra putem veb -aplikacije eKonsultacije.

Predstavnici udruženja potrošača i eksperti ističu da je važeći Zakon potrebno “popraviti” u brojnim oblastima, od kolektivne zaštite i procesa medijacije između kupaca i trgovaca do daljeg usklađivanja naše regulative sa evropskim standardima.

Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) Goran Papović kaže da je među prioritetima te organizacije poboljšanje propisa u vezi sa vansudskim rešavanjem sporova, odnosno medijacije između potrošača i trgovaca, koji se, kako je istakao, nije pokazao efikasnim u praksi.

“Ono što se dešava je da, recimo, potrošač želi da tuži trgovca zbog nekvalitetnih patika koje su mu prodate. Trgovac se odazove pozivu na medijaciju, ali kaže da ne želi da reši spor tim putem već poruči potrošaču da ga tuži sudu. Potom angažuje advokata, ročišta budu odložena nekoliko puta i spor zastari, ali onda nastane obaveza suda za naknadu troškova advokatima, koju u suštini plaćaju poreski obveznici”, objašnjava Papović.

Predsednik NOPS kaže i da će, između ostalog, tražiti da u Zakon o zaštiti potrošača uđe i odredba o mogućnosti pokretanja kolektivne tužbe koje su, kako naglašava, od izuzetnog značaja u svim slučajevima kada se na tržište plasira veća količina nekvalitetnih ili nebezbednih proizvoda, kao i kada se putem naplate usluga ošteti veliki broj potrošača.

Predsednik Udruženja za zaštitu potrošača “Efektiva” Dejan Gavrilović potvrđuje da će se ta organizacija uključiti u rad na izmenama Zakona - “bili pozvani od strane ministarstva ili ne”, kao i da pripremaju čitav spisak predloga.

“Jedan od ključnih predloga za izmene Zakona je poboljšanje kolektivne zaštite potrošača, i to tako da sva udruženja potrošača dobiju pravo da pokrenu kolektivne sporove, a ne samo ona evidentirana kod Ministarstva trgovine”, kaže Gavrilović.

Što se tiče potrošačkih sporova, ocenjuje da treba povećati hitnost i efikasnost postupanja i definisati konkretne rokove za njihovo odvijanje.

Prioritet “Efektive” je i da budu proširena ovlašćenja tržišne inspekcije u vezi sa direktnim kažnjavanjem prekršilaca, s tim da je, kako ističe, u tom slučaju potrebno promeniti i druge zakone.

“Kod zaštite potrošača zaista postoji ‘milion stvari’ koje treba poboljšati, a posebno kada je reč o obeležavanju proizvoda i obaveštenjima o promenama gramaže i slično”, naglašava Gavrilović.

Da domaća regulativa u oblasti zaštite potrošača treba da se menja iako je još “svež” aktuelni zakon, usvojen 2021. godine ocenio je i osnivač Centra za evropske politike (CEP) Nebojša Lazarević u maju, a povodom izmena evropskih Direktiva o nepoštenim poslovnim praksama i o pravima potrošača.

“Kroz precizniju definiciju prava potrošača i jasnije procedure za rešavanje sporova može se postići veća efikasnost i pravičnost u zaštiti potrošača. Unapređenje mehanizama je takođe neophodno - treba omogućiti uspostavljanje efikasnijih i transparentnijih mehanizama za ostvarivanje prava potrošača. To uključuje uspostavljanje sistema za prijavljivanje i rešavanje potrošačkih tužbi, olakšavanje pristupa pravnim sredstvima putem kolektivnih tužbi i jačanje uloge nadležnih institucija za zaštitu potrošača”, istakao je tada Lazarević.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.


Izvor: Vebsajt Biznis, Milica Rilak, 02.09.2023.
Naslov: Redakcija