Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O ZAŠTITI POTROŠAČA : Odgovori na pitanja potrošača


Nedavno mi se dogodilo da je majstor koga sam angažovao za rekonstrukciju kupatila, ispostavio račun za 40.000 dinara veći od dogovorene cene. Kako mi je rekao, nije znao da ima problema s odvodom i cevima i nije mogao da pretpostavi da će to više koštati. Ovo nije zanemarljiva razlika u ceni, pa me interesuje koja su moja prava. Da li majstor koji ima registrovanu radnju mora da ima cenovnik usluga i da li je dužan da taj cenovnik pokaže kada dođe na intervenciju. Koliko ja znam, cena koja je dogovorena, trebalo bi da bude i jedina, osim u slučaju da je tokom radova došlo do komplikacija, o kojima je, valjda, trebalo mene da obavesti i pita me, kao vlasnika stana, da li pristajem na veće troškove. Da li sam u pravu?

ODGOVOR:

Najpre, majstor koji ima radnju mora da na vidnom mestu istakne cenovnik usluga, a onaj koji dolazi na vaš poziv mora da vam pokaže cenovnik usluga pre nego što otpočne s radom. To ste u pravu. Kada majstor koga ste vi odabrali obavi posao i vi pristanete da platite cenu za koju smatrate da je neuobičajeno visoka - nemate osnova da se bilo kome žalite, što ne znači da ne možete da reklamirate uslugu ukoliko je loše obavljena. Važno je da znate da tokom obavljanja radova morate da pitate sve što vas zanima (u vezi opravke) i insistirate da, pre nego izvrši i neke dodatne radove, majstor pita vas da li se slažete (svaki dodatni rad se sigurno plaća). Upravo to se vama dogodilo, majstor je dogovorio cenu usluge, ali je bez pitanja uradio i dodatne poslove, kako ne bi doveo u pitanje ceo posao.

Morate da proverite da li ste s njim ugovorili sve detalje cene usluge i materijala, da li je u tu cenu uključeno i odnošenje šuta, čišćenje stana posle radova... Ostalo je nejasno na osnovu čega ste se dogovorili za određenu cenu i da li ste ipak platili ceo iznos ili ne. Kada je reč o angažovanju majstora, važno je da se unapred dogovore svi detalji, pa i to da li naplaćuje dolazak na kućnu adresu, da li se cena razlikuje u zavisnosti od doba dana itd.

Kada kupe neki uređaj, nameštaj ili druge kabastije proizvode za opremanje stana, potrošači u Srbiji često imaju problem kako da roba što pre stigne na kućnu adresu. Trgovci često odgovornost prebacuju na proizvođače, tvrde da robe trenutno nema u magacinu, da su rokovi proizvođača duži, ali kupci ne bi trebalo da prihvataju ta obrazloženja. Zakon o zaštiti potrošača i u ovom slučaju jasno definiše koje su obaveze kupca i trgovca, pa ne bi bilo loše unapred se informisati o njima.

ODGOVOR:

U Sektoru za zaštitu potrošača pri Ministarstvu trgovine kažu da je najvažnije da kupci sačuvaju račun na kome bi trebalo da bude naveden rok isporuke. Prodavac je dužan, navode, da kupcu isporuči robu u roku od 30 dana od dana kupovine. Ukoliko roba nije isporučena u predviđenom roku, potrošač ima pravo na raskid ugovora i povraćaj novca. Trgovac je dužan da vrati novac u roku od tri dana od kada je ugovor raskinut.

Prodavac je dužan da robu dostavi na adresu potrošača i da na računu ili drugoj ispravi o ugovoru napiše rok isporuke robe. Urednom dostavom se ne smatra dostava robe ispred kuće ili stana potrošača, navode u Sektoru za zaštitu potrošača Ministarstva trgovine.

Izvor: Vebsajt Politika, 30.10.2019.
Naslov: Redakcija