Zastava Bosne i Hercegovine

PRAVILNIK O PODELI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA I TEHNIČKIM USLOVIMA ZA VOZILA U SAOBRAĆAJU NA PUTEVIMA: U periodu od 1. novembra do 1. aprila vozila moraju biti opremljena zimskom opremom ako se zbog vremenskih uslova na kolovozu nalazi sneg, led ili poledica. Kazne se kreću od 10.000 do 20.000 dinara za fizička lica, 60.000 do 800.000 dinara za pravna lica, a za preduzetnike ta kazna iznosi između 30.000 i 200.000 dinara


Od 1. novembra do 1. aprila vozači u Srbiji u obavezi su da na svojim vozilima imaju sve četiri zimske gume, ukoliko je na kolovozu sneg, led ili poledica.

Ipak, svaki stručnjak iz ove oblasti, savetovaće vam da bez obzira na to što o snegu i ledu sada sigurno ne razmišljate, s obzirom na ta kakvo je vreme, ne odlažite predugo ovu obavezu, jer ako vas padavine iznenade, možete da platite debelu kaznu.

Vulkanizerska usluga demontaže letnjih i montaže zimskih guma, u zavisnosti od modela i veličine auta, koštaće vas između 1.500 i 2.500 dinara.

Cene novih pneumatika kreću se između 4.300 dinara za "punta", do 500 evra, za ekskluzivnije automobile, te tako, ukoliko morate i da kupite sve četiri gume, u zavisnosti od modela auta koji vozite, to vas može koštati od oko 17.000 dinara, do 2.000 evra.

Sve dok na kolovozu nema snega i leda, zapravo niste u obavezi da montirate zimske gume, iako je vožnja po hladnijem vremenu ipak bezbednija uz zimske pneumatike. Ali, česta je pojava da vozači ne zamene gume pre 1. novembra, jer bude lepo vreme, a kada počne da pada sneg, stvore se gužve kod vulkanizera, i dođu u situaciju da danima voze sa letnjim gumama. Time, naravno rizikuju svoju bezbednost, ali i drugih učesnika u saobraćaju, kao i da ih policija kazni.

Za korišćenje letnjih umesto zimskih guma na putu prekrivenom snegom, ledom ili poledicom, kazne se kreću od 10.000 do 20.000 dinara za fizička lica, 60.000 do 800.000 dinara za pravna lica, a za preduzetnike ta kazna iznosi između 30.000 i 200.000 dinara.

U slučaju da dođe do nezgode, izazvane upravo time što vozilo nije imalo zimske gume, a što se tretira kao tehnički neispravno vozilo, kazne su još i veće. Tako u slučaju nezgode u kojoj nema povređenih i došlo je do manje materijalne štete, vozač koji je kriv moraće da plati između 20.000 i 40.000 dinara, ili da odsluži kaznu od 45 dana zatvora.

Ako je neko pretrpeo lakše telesne povrede, uzročnik nesreće biće kažnjen sa do 3 godine zatvora, dok u slučaju težih povreda ta kazna iznosi između 1 i 8 godina zatvora. Ako dođe do smrti, propisana je kazna zatvora od 2 do 12 godina.

Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja savetuje da bez obzira na to da li u pomenutom periodu kada su zimske gume obavezne bude ili ne bude snega, svakako koristite zimske gume i ukoliko je suvo vreme, kako vas padavine ne bi iznenadile.

Valja imati u vidu i da letnji pneumatik gubi svojstva na niskim temperaturama, od sedam stepeni naniže.

- Ako su na kolovozu sneg, led ili poledica, a automobil nema sva četiri zimska pneumatika na kojima je dubina šare bar četiri milimetra, vozilo se kategoriše kao tehnički neispravno - objašnjava on.

Letnje gume, na temperaturi ispod sedam stepeni, gube svoju najvažniju karakteristiku - dobro prijanjanje na asfalt, a njihov zaustavni put prilikom kočenja je i do dva puta duži od propisanog traga koji ostavljaju zimski pneumatici, tako da - ne rizikujte.

Veća dubina kanala na šarama guma za zimu glavni je razlog za što čak i najjeftiniji zimski pneumatici imaju četiri puta bolje prijanjanje nego letnji, podseća se u saopštenju i dodaje da su šare zimskih guma tako oblikovane da sprečavaju zadržavanje snega i pojavu akvaplaninga.

Agencija napominje i da su zimski pneumatici bolji za upotrebu čak i kada su kolovozi suvi, ako su temperature niže od sedam stepeni, kao i da je konstrukcija metalnog kostura zimske gume tvrđa i otpornija na mehaničke udare.

Pneumatike starije od pet godina potrebno je detaljno kontrolisati jednom godišnje, odnosno najbolje prilikom redovne promene sa letnjih na zimske i obrnuto.

U navedenom kalendarskom periodu, izvan naseljenih mesta, obavezno je (u prtljažniku) imati lance ili druga sredstva za povećanje trakcije.

Kada je sneg na kolovozu, lanci se montiraju na pogonske točkove i to na onim saobraćajnicama gde je označena obavezna upotreba. U naseljenim mestima, vozila ne moraju biti opremljena lancima. U zimskoj opremi autobusa i teretnih vozila obavezna je i lopata.

Izvor: Vebsajt Blic, 31.10.2019.
Naslov: Redakcija