Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O BEZBEDNOSTI SAOBRAĆAJA NA PUTEVIMA: Vozači električnih trotineta moraju da nose kacigu i prsluk, u ušima ne smeju imati slušalice i mogu se kretati pešačkim ili biciklističkim stazama


Zakon o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima ("Sl. glasnik RS", br. 76/2023 - dalje: Zakon) po prvi put regulišu električne trotinete na ulicama. Prema Zakonu, vozači električnih trotineta moraće da nose kacigu i prsluk, u ušima ne smeju imati slušalice i kretaće se pešačkim stazama ili biciklističkim stazama.

Neki od njih, u zavisnosti od broja godina, moći će da učestvuju u saobraćaju na samom kolovozu.

Nova ekonomija je uradila anketu na društvenoj mreži Fejsbuk, u kojoj su pitali čitaoce da li podržavaju ideju da vozači trotineta treba da nose kacige i žute prsluke.

Većina odgovora je bila pozitivna, dok su neki istakli da danju nema smisla nositi prsluke, ali da bi vozači trebalo da imaju osvetljenje napred i pozadi kao i katadioptere (crvena svetla) sa strana.

“Za prsluk i nisam ali kaciga da. Biće im jasno prvi put kada padnu, a pašće sigurno”, napisao je jedan od čitalaca.

Neki od komentara su i da vozači treba da imaju i zvonce, dok postoje i oni koji kažu da “treba pustiti ljude da uživaju u vožnji”.

Profesor na Saobraćajnom fakultetu u Beogradu Boris Antić rekao je nedavno da treba insistirati na većem broju staza za bicikle i trotinete, ali da nije dobro to što su biciklisti izričito protiv zaštitnih kaciga.

Dodao je i da je Pariz proterao električne trotinete sa trotoara, a da u Londonu nikada nisu ni bili dozvoljeni.

Kako je ukazao, trebalo je da električni trotineti rasterete saobraćaj, međutim ljudi koji su koristili automobile nisu prešli na trotinet, već su to samo pešaci učinili.

Predstavnik udruženja “Sigurne staze” iz Bora i master inženjer saobraćaja Igor Velić smatra da novi Zakon demotiviše vozače električnih vozila da budu prisutni u saobraćaju.

Dodao je da su, kada je u pitanju mera obaveznog nošenja kaciga i prsluka, u zemljama kao što su Australija i Amerika ukinuta ova zaštitna oprema jer se pokazalo da ljudi manje koriste ova prevozna sredstva baš zbog takvih pravila.

“Bezbednost biciklista i trotinetaša raste ako njih ima više u saobraćaju jer se vozači samim tim navikavaju da oni postoje u saobraćaju i da se pazi na njih. Čak su i preporuke Evropske federacije biciklista da se to ne radi. Priča za uvođenje kaciga i prsluka postoji već 20 godina. Kazne ne rešavaju problem”, rekao je on.

Vozači električnih trotineta će moći da voze samo trotinete koji imaju određenu kubikažu i težinu, što znači da neki već postojeći više neće moći da se nađu na ulicama u Srbiji.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.


Izvor: Vebsajt Nova ekonomija, Katarina Pantelić, 02.10.2023.
Naslov: Redakcija