Zastava Bosne i Hercegovine

MINISTARSTVO TRGOVINE PREDSTAVILO ONLAJN PLATFORMU „PAMETNO I BEZBEDNO”: Vodič za za bezbednu kupovinu preko interneta


Pandemija virusa korona je i u Srbiji potvrdila potrebu za razvojem elektronske trgovine, kao i celokupne digitalne ekonomije na globalnom planu. Kako je u našoj zemlji onlajn trgovina u konstantnom usponu, Ministarstvo trgovine je predstavilo onlajn platformu „Pametno i bezbedno” na kojoj se nalaze vodiči za kupce koji vrlo jednostavno, čak i ako nikada nisu kupovali preko interneta, mogu da se informišu o svim detaljima i da pritom ostanu zaštićeni.

Kako je izjavila Tatjana Matić, državni sekretar za telekomunikacije pri Ministarstvu trgovine, cilj ove akcije koja se sprovodi za podsticanje sigurne elektronske kupovine je da se podigne poverenje građana u ovaj vid trgovine. Vodiči su, objasnila je, pripremljeni da pruže informacije koje otklanjaju sumnje i bezbednosne zamke onlajn trgovine.

- Oni građane upućuju na neophodne korake prilikom ovog vida kupovine, kao što su provera prodavaca, uslovi transakcije, zaštita digitalnih uređaja, čuvanje podataka… Vodiči takođe daju praktična uputstva o načinima onlajn plaćanja, ali i konkretna objašnjenja o pravima potrošača, odnosno obavezama trgovaca koji su regulisani novim Zakonom o trgovini ("Sl. glasnik RS", br. 52/2019) i izmenama i dopunama Zakona o elektronskoj trgovini ("Sl. glasnik RS", br. 41/2009, 95/2013 i 52/2019). Između ostalog, vodiči podsećaju i na mogućnost da se građani u roku od 14 dana predomisle i vrate robu uz povraćaj novca - rekla je državna sekretarka. Istraživanja koja su nedavno sprovedena su pokazala da građani koji kupuju preko interneta kao glavne prednosti navode uštedu vremena, mogućnost lakšeg upoređivanja ponuda, dostavu na kućnu adresu, zdravstvenu bezbednost…

- Onlajn kupovina je kao i svaka druga kupovina, ali da biste uživali u njoj potrebno je da se držite određenih pravila. Pre bilo koje kupovine, potrebno je, proveriti prodavce i biti siguran da su registrovani i pouzdani. Održavajte zaštitu uređaja sa kojih kupujete i ne koristite javne bežične internet mreže koje nemaju zaštitu za kupovinu i plaćanje na internetu. Važno je da se upoznate sa svojim pravima koja vas štite kao potrošača, a posle kupovine sačuvajte sve mejlove i podatke o porudžbini u slučaju da vam zatrebaju kao dokazi prilikom reklamacije. Pratite transakcije na svom računu i pažljivo pročitajte sve uslove pre nego što ih prihvatite, a naročito obratite pažnju na sve detalje koje se tiču cene, troškova, načina plaćanja, uslova i rokova isporuke. Tražite oznake poverenja na sajtu prodavca i plaćajte bezgotovinski - elektronskim putem, navode se osnovni detalji sa kojima bi svaki budući onlajn kupac morao da se upozna.

Kako da, recimo, proverite prodavca i bezbedno kupujete onlajn?

- Potrošači vrlo često nisu svesni da robu kupuju od onih koji nisu registrovani da obavljaju trgovinu. Iako takve ponude nekada deluju veoma primamljivo, iza njih se često kriju problemi. Kod takve kupovine neće dobiti račun i neće imati kome da se obrate ako nisu zadovoljni kupljenim proizvodom ili uslugom ili ako žele da ga reklamiraju i vrate. Suština je da kada kupuju od onlajn prodavca koji je registrovan u Srbiji, uživaju sva prava garantovana domaćim zakonima. To obuhvata i najvažnije pravo - da kupljenu robu vrate u roku od 14 dana od trenutka preuzimanja bez ikakvog obrazloženja i da im novac bude vraćen. Ova zakonska odredba je primenjiva samo kada se kupuje od registrovanog prodavca. Ako kupuju od fizičkog lica, odnosno od lica koje nije registrovano za trgovinu, nemaju ovo pravo i rizikuju da budu prevareni - kažu u Ministarstvu trgovine.

Kada je reč o kupovini iz inostranstva, navode, potrebno je posvetiti dodatnu pažnju istraživanju prodavca, s obzirom na to da te podatke ne mogu proveriti uvidom u zvanične domaće registre. Na primer, ukoliko im stranica nije poznata odranije, potrebno je malo se više informisati i saznati da li je reč o pouzdanom trgovcu. Njegov kredibilitet može se potvrditi i podacima koje sam objavljuje na svojoj stranici, ali je važno detaljno se informisati o svim uslovima koje nudi posebno u slučaju reklamacije. U slučaju da kupac nije zadovoljan, na primer, proizvod nije stigao ili nije odgovarajući, tada najveću sigurnost pruža to što je roba plaćena karticom zbog mogućnosti povraćaja sredstava i mehanizma zaštite koju nude banke i kartični sistemi.

- Važno je da znate da prava koja kao kupac možete ostvariti prilikom kupovine iz inostranstva mogu biti ograničena, zavise od propisa drugih zemalja, ili konkretnih garancija koje pruža prodavac ili internet platforma koja posreduje u trgovini - navode u Ministarstvu trgovine.

Prema međunarodnom pravu, u spornim situacijama primenjuje se pravo države u kojoj je registrovan prodavac. Dakle, kada kupujete od prodavca iz inostranstva, ne uživate pravnu zaštitu koju donose propisi i institucije Srbije, ne možete se pozivati na odredbe domaćih zakona, niti žaliti inspekcijskim organima u Srbiji, navode u resornom ministarstvu.

Od bezgotovinskih metoda plaćanja svakako je najpopularnije plaćanje platnim karticama. Na ovaj način se može platiti roba i u domaćim i stranim internet prodavnicama. Smernice za bezbedno korišćenje kartice su skoro iste kao kod kupovine u prodavnici. Uz kartičarsku tehnologiju i servise koji se neprestano unapređuju, onlajn plaćanja su bezbedna, sigurna i jednostavna. Plaćanje platnom karticom pruža i dodatnu jedinstvenu zaštitu, a to je mogućnost opoziva plaćanja (storno). Ona vas štiti u slučaju da ste prilikom kupovine na internetu bili izloženi nekom problemu (recimo naručili ste i platili, a proizvod vam nije isporučen, ili vam je naplaćen veći iznos troškova i sl.)

Izvor: Politika, Jelica Antelj i Ivana Albunović, 03.08.2020.
Naslov: Redakcija