UPUTSTVO ZA SPROVOĐENJE HIGIJENSKO-SANITARNIH MERA U MALOPRODAJNIM I VELIKO-PRODAJNIM OBJEKTIMA U POPLAVLJENIM PODRUČJIMA SRBIJE
Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija obratilo se Ministarstvu zdravlja, kao i Institutu za javno zdravlje Srbije "Dr Milan Jovanović Batut" sa zahtevom za dostavljanjem uputstva koje bi se odnosilo na higijensko-sanitarne mere, koje trgovci moraju da preduzmu pre otpočinjanja rada maloprodajnih i veleprodajnih objekata na poplavljenim područjima.
U uputstvu su nabrojane aktivnosti i mere koje je neophodno da vlasnici preduzmu da bi pripremili objekte za sticanje opštih higijensko-sanitarnih uslova i da bi maloprodajni i veliko-prodajni objekti, magacini i skladišta, mogli da otpočnu sa radom nakon poplave.
Uputstvo za sprovođenje higijensko-sanitarnih mera u maloprodajnim i velikoprodajnim objektima u poplavljenim područjima Srbije
Da bi maloprodajni i velikoprodajni objekti, magacini kao i skladišta, mogli da otpočnu sa radom nakon poplave, neophodno je da vlasnici preduzmu aktivnosti i mere, kojima će pripremiti objekat za sticanje opštih higijensko-sanitarnih uslova, kao što je to bio slučaj pre poplave.
Kod svakog objekta ovog tipa, koji je bio zahvaćen poplavnom vodom, neophodno je:
• koristiti ličnu zaštitnu opremu (čizme, radna odela/kombinezone, rukavice, maske i drugo) za obavljanje bilo kakve aktivnosti unutar objekta;
• proveriti građevinsko i tehničko stanje objekta, to jest bezbednost objekta;
• dobro izvetriti sve prostorije, najmanje pola sata pre početka čišćenja unutrašnjosti objekta, pa izvršiti pregled inventara u objektu i utvrditi šta je bilo u dodiru sa poplavnom vodom;
• bezbedno ukloniti čvrste i druge otpadne materije, sve predmete i materijale koji se ne mogu oprati i dezinfikovati (tepihe, prostirke, tapacirani nameštaj, nameštaj od iverice, predmete od penaste gume i memorijske pene, kože i krzna, knjige, papirne proizvode i slično) u kontejnere za smeće, ili na trotoar i druge javne površine (ukoliko nema kontejnera ili su prepunjeni), kako bi radnici komunalnih preduzeća mogli da ih odnesu na predviđenu lokaciju;
• na isti način ukloniti sve gipsane ploče i izolaciju, koje su natopile poplavne vode;
• sprovesti detaljno čišćenje i pranje podova, zidova, tavanica, radijatora, sanitarija i slično, kao i inventara iz objekta, koji nije pretrpeo oštećenja i može se očistiti i dezinfikovati (nameštaj od punog drveta, tvrde plastike, metala, sa ili bez staklenih površina);
• ukloniti, na higijenski način, svu hranu koja je bila poplavljena. Poplavljene frižidere, zamrzivače, mikrotalasne uređaje, šporete i dr, koji su se koristili prilikom obavljanja delatnosti, a koji su dugo bili pod vodom, prvo grubo očistiti, potom oprati vodom i deterdžentom, a zatim dezinfikovati.
Pre uključenja u struju ispitati da li su navedeni aparati tehnički ispravni. Preko dežurne službe nadležnih inspekcija (sanitarne, veterinarske ili fitosanitarne), pribaviti mišljenje o proizvodima koji nisu bili poplavljeni, ali su bili pod uticajem vlage;
• preko mesne zajednice ili štaba za vanredne situacije, pozvati stručnu ekipu za sprovođenje dezinfekcije, dezinsekcije i deratizacije, tražiti potvrdu da je to učinjeno i po dolasku inspektora potvrdu dostaviti kao dokaz;
• sačekati obaveštenje nadležnih o tome da li su se stekli uslovi za povezivanje objekta na vodovodnu i kanalizacionu mrežu, i za napajanje električnom energijom;
• obavestiti nadležnu inspekciju da nakon preduzetih aktivnosti i mera, obavi pregled objekta i utvrdi opšte higijensko-sanitarne uslove za korišćenje prostorija, uređaja i opreme, kao i status lica koja podležu sanitarnom nadzoru;
• hemijski otpad i lekove prikupiti, obeležiti i čuvati na sigurnom mestu u objektu, u posebno obeleženim vrećama. Preko mesne zajednice ili štabova za vanredne situacije o tome obavestiti specijalizovane ekipe za odnošenje ove vrste otpada;
• objekat zaštititi od prodora insekata, ptica i glodara.
Izvor: Vebsajt Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija, 4.6.2014.