Zastava Bosne i Hercegovine

PRAVILNIK O DEKLARISANJU, OZNAČAVANJU I REKLAMIRANJU HRANE: Deklarisanjem i označavanjem hrane i korišćenjem oznake "bez GMO" moglo bi krajnjeg potrošača dovesti u zabludu da sva hrana koja nije označena navedenom oznakom predstavlja GMO hranu, odnosno hranu koja je dobijena od GMO, što nije slučaj na tržištu Republike Srbije


Kada kupujemo proizvode važni su nam cena, kvalitet ali i sadržaj. Sve to treba spakovati u kratku i efektnu reklamu. Ipak, ponekad se pretera, pa reklama umesto da pohvali sopstveni proizvod, unese pometnju i strah. Postavlja se pitanje koje karakteristike proizvoda se podrazumevaju, a koje treba naglasiti?

Već 17 godina na pijaci prodaje jaja, a kupce, kaže, privlači i zadržava isključivo kvalitetom. Jaja su domaće proizvodnje, nema ništa iz uvoza, nema ništa GMO. Kvalitet presudan, mušterije zadovoljne.

U marketima, međutim, robu, pre svega prodaje reklama. Tako je jedan trgovinski lanac, jaja pokušao da plasira natpisom da ne sadrže GMO. U resornom Ministarstvu objašnjavaju da to nije dozvoljeno.

Deklarisanjem i označavanjem hrane i korišćenjem oznake: "bez GMO" moglo bi krajnjeg potrošača dovesti u zabludu da sva hrana koja nije označena navedenom oznakom predstavlja GMO hranu, odnosno hranu koja je dobijena od GMO, što nije slučaj na tržištu Republike Srbije i što nije smisao propisa kojima se uređuje bezbednost hrane.

Ova zabrana različito se tumači.

"Možemo na neki način da kažemo da je takva odluka ili takva inicijativa od strane Ministarstva opravdana. Ja mislim da je odluka Ministarstva pomalo ishitrena, čak i pogrešna", smatra Miljan Premović, stručnjak za marketing.

U zavisnosti od toga da li se bave marketingom ili štite potrošače.

"Možemo reći da bi isti efekat na potrošače imala informacija da kupovinom jednog proizvoda proizvođač garantuje da on nije otrovan. I sad to može da implicira da su drugi proizvodi, konkurentski otrovni, odnosno da sadrže GMO, a da ovaj proizvod koji se reklamira to ne sadrži", smatra Denis Perinčić iz Republičke Unije potrošača.

Premović kaže da ovakvo obeležavanje proizvoda nije zabranjeno, jer ono nije usmereno ka nelojalnoj konkurenciji, nego ka potpunom informisanju potrošača.

"To znači da je ovde u pitanju sistemski pristup i oni su na taj način garantovali potrošačima da jaja koja su proizvod određenih kokošaka i itd. nisu bila u dodiru sa GMO hranom. Ovo je jedini način da se potrošači zaštite od prodora GMO hrane kroz lanac ishrane", navodi Premović.

Prema propisima EU postoji obaveza da se GMO proizvodi obeleže nalepnicom, dok isticanje da ne sadrže genetski modifikovane organizme. Pa u Austriji npr. oznaku "bez GMO" čak sto odsto mleka i jaja.

Izvor: Vebsajt RTS, Nikolina Rakić, 04.04.2018.
Naslov: Redakcija