SET NACRTA PRAVOSUDNIH ZAKONA: Saopštenje Društva sudija Srbije povodom predstojećih izmena sudskih zakona
Povodom javne rasprave o pravosudnim zakonima započete 12. decembra 2022. godine, prispelog nastavka mišljenja Venecijanske komisije Saveta Evrope CDL-AD(2022)043 broj 1112/2022 od 16/17. decembra 2022. godine i netačnih tumačenja Mišljenja Venecijanske komisije prilikom pojedinih reakcija,
Društvo sudija Srbije izdaje sledeće
S A O P Š T E Nj E
1. Suprotno uobičajenoj praksi da ne kvalifikuje svoja mišljenja kao pozitivna ili negativna, Venecijanska komisija konstatovala je u samom Mišljenju (stav 8) da su zakoni “generalno dobro strukturirani, jasno napisani i da pokrivaju sve suštinske tačke koje je trebalo pokriti” i ponovila je da “ostaje na snazi ukupna pozitivna ocena revidiranih nacrta zakona i opšte preporuke”.
2. Društvo sudija pozdravlja činjenicu što je inkluzivan i konstruktivan način rada, primenjen prilikom promene Ustava, nastavljen i prilikom rada na zakonima.
3. Društvo sudija pozdravlja i unapređenja sadržana u nacrtima zakona, od kojih su pojedina načinjena već na osnovu sugestija domaće stručne javnosti iznetih tokom prezentacija radnih verzija zakona u septembru 2022. godine, a pojedina u skladu sa sugestijama iz Mišljenja Venecijanske komisije broj 1088/2022 CDL-AD(2022)030 od 21/22 oktobra 2022. godine, među kojima su i rešenja iz:
Zakona o uređenju sudova, prema kojima:
- prigovoru sudije na odluku predsednika suda o godišnjem rasporedu odlučuje Visoki savet sudstva, umesto predsednika višeg suda,
- postoji novouspostavljena dužnost predsednika suda da obavesti i sudiju o osnovanosti pritužbe na njegov rad
- Sudski poslovnik donose zajednički Visoki savet sudstva i ministar pravde, umesto dosadašnje isključive nadležnosti ministra pravde za donošenje tog akta
- postoji unapređeno razgraničenje nadležnosti za vršenje poslova pravosudne uprave između Visokog saveta sudstva i Ministarstva pravde
- postoji unapređen i konkretizovan sistem nadzora i jasno razgraničene nadležnosti u nadzoru vršenja poslova pravosudne uprave
Zakona o sudijama, prema kojima:
- sudija ima pravo na naknadu plate za vreme odsustvovanja sa rada i na naknadu troškova u slučaju propisanom zakonom ili drugim propisom, kao i pravo na naknadu za neiskorišćeni godišnji odmor, pod istim uslovima i u istom obimu prava kao i ostali zaposleni u sudu
- sudija više ne može biti upućen u sud višeg stepena, čime se eliminiše “nelojalna konkurencija” prilikom izbora za taj sud i Visoki savet sudstva podstiče da blagovremeno planira i vrši izbor sudija
- sudija ima pravo na zaštitu od neprimerenih uticaja
- postoji znatno veća transparentnost u postupku izbora sudija
- kandidati koji nisu izabrani za sudiju imaju novouspostavljeno pravo na pravni lek (žalba Ustavnom sudu) protiv odluke Visokog saveta sudstva
- sistem vrednovanja rada sudija, koji ne sme da ometa meritornu ocenu sudskih odluka u oceni dokaza i tumačenju propisa, veoma je unapređen jer postavlja osnove za realnu procenu rada sudija, dakle i za unapređenje rada sudija, i time što se:
- prestaje sa robovanjem “kultu statistike” koje je uzrokovalo pojavu da se rešavaju lakši predmeti i prave zaostaci u rešavanju složenih sporova, odnosno da se površno pristupa rešavanju takvih sporova
- uzimaju u obzir uslovi u kojima konkretan sudija radi
- uspostavljaju sledeći kriterijumi sudijskog rada:
- stručno znanje i sposobnost njegove primene
- sposobnost analitičkog mišljenja i rešavanja pravnih pitanja
- sposobnost za donošenje odluke u primerenom roku
- veština vođenja rasprave i saslušavanja
- sposobnost usmenog i pismenog izražavanja i argumentovanja
- sposobnost organizovanja sudijskog posla
- sposobnost obavljanja zadatka rukovodećeg mesta ako je sudija imenovan na takvo mesto
- preuzimanje dodatnog posla i zaduženja
- isključuje mogućnost da osnov za pozivanje sudije na odgovornost budu strukturalni nedostaci u sudstvu (nedovoljan broj sudija i sudskog osoblja u sudu, povećan priliv predmeta u sudu, nezadovoljavajući prostorni i tehnički uslovi za rad ili drugi objektivni razlozi koji onemogućavaju efikasno postupanje sudije)
Zakona o Visokom saveta sudstva, prema kojima:
- Savet samostalno raspolaže sredstvima budžeta koja su opredeljena za rad Saveta i sredstvima za tekuće rashode sudova, osim rashoda za sudsko osoblje, uključujući i sredstva za plate sudija
- Vlada ne može, bez saglasnosti Saveta, obustaviti, odložiti ili ograničiti izvršenje budžeta Saveta
- Sredstva za rad i funkcionisanje Saveta obezbeđuju se u republičkom budžetu, na predlog Saveta, s tim što:
- ako ministar finansija ima primedbe na dostavljeni predlog budžeta, organizuju se konsultacije sa Savetom radi postizanja saglasnosti
- ukoliko se ne postigne saglasnost između ministra finansija i Saveta, uspostavlja se dužnost:
- ministarstva finansija - da konačan predlog budžeta Saveta, bez izmena, uključi u nacrt zakona o budžetu
- Vlade - da takav predlog, bez izmena, uključi u predlog zakona o budžetu, s tim što Vlada u tom slučaju, u obrazloženju predloga zakona o budžetu, navodi razloge zbog kojih smatra da predlog budžeta Saveta nije prihvatljiv
- pravo na predstavljanje kandidata za člana Saveta iz reda sudija, s obzirom na dosadašnja iskustva, precizno je uređeno, kao i s tim u vezi prava na:
- plaćeno odsustvo
- naknadu putnih troškova za predstavljanje u sedištu apelacionog suda
- neposredno predstavljanje sudijama i u drugom sudu
- su uspostavljeni standardi predstavljanja kandidata propisivanjem:
- utvrđivanja rasporeda predstavljanja u sedištu apelacionog suda
- obaveštavanja sudija o tome
- dužnosti predsednika suda da dozvoli prisustvo sudijama na predstavljanju
- dužnosti izborne komisije da, uz saglasnost kandidata, organizuje video snimanje i tako dobijeni video zapis objavi na internet stranici Saveta.
- sudiji-kandidatu za člana Saveta omogućeni su pravni lekovi zbog povrede izbornog prava (prigovor Savetu i žalba Upravnom sudu)
- novouspostavljeni institut “istaknuti pravnik koga bira Narodna skupština” (postoje četiri takva člana od ukupno 11 članova Saveta) uređen je:
- propisivanjem sledećih uslova za izbor, odnosno uslova nepodobnosti za kandidovanje:
- opšti uslovi za rad u državnom organu
- stečeno visoko obrazovanje na licenciranom pravnom fakultetu
- iskustvo i znanje od značaja za rad pravosuđa
- dostojnost za obavljanje funkcije člana Saveta
- da ne ispunjava opšte uslove za starosnu penziju
- da ne obavlja sudijsku ili javnotužilačku funkciju
- da nije vršio neprimeren uticaj na rad sudije, suda ili nosioca javnotužilačke funkcije i javnog tužilaštva
- da u javnom istupanju nije zastupao stav koji ugrožava nezavisnost sudstva ili samostalnost javnog tužilaštva
- propisivanjem postupka izbora članova Saveta iz reda istaknutih pravnika koji odlikuje izuzetna transparentnost u radu:
- kako nadležnog skupštinskog odbora, koji:
- objavljuje biografije kandidata koji ispunjavaju uslove za izbor i
- raspored razgovora sa njima na internet stranici Narodne skupštine
- razmatra prijave i podnete dokaze i obavlja razgovor s kandidatima na javnoj sednici, uz učešće opšte i stručne javnosti, koji se direktno prenosi putem medija
- usvaja predlog dvostrukog broja kandidata kvalifikovanom, natpolovičnom većinom od ukupnog broja članova odbora
- organizuje javno slušanje radi predstavljanja kandidata, na kojem učestvuju predstavnici opšte i stručne javnosti i
- tako i tzv. petočlane komisije (koju čine predsednik Narodne skupštine, predsednici Ustavnog i Vrhovnog suda, Vrhovni javni tužilac i Zaštitnik građana) koja se “aktivira” ako Narodna skupština ne izabere sve članove Saveta iz reda istaknutih pravnika dvotrećinskom većinom, tako što bira preostale članove između svih kandidata koji ispunjavaju uslove za izbor, u roku od 30 dana od dana isteka roka za izbor člana Saveta od strane Narodne skupštine, koja:
- razmatra prijave svih kandidata koji ispunjavaju uslove za izbor
- obavlja razgovor sa kandidatima na javnoj sednici, koji se direktno prenosi putem medija
- obrazlaže odluku o izboru člana Saveta
- objavljuje svoju odluku o izboru člana Saveta u “Službenom glasniku RS” i na internet stranici Narodne skupštine i Saveta.
4. Istovremeno, Društvo sudija očekuje da će tokom javne rasprave biti razmatrana neophodnost i iskristalisana konkretna zakonska unapređenja, tako što će u predloge zakona:
- biti uneta konkretna garancija za realizaciju proklamovanog principa da je plata sudija garancija nezavisnosti sudija, bez koje se ne može obezbediti kvalitetna osnova za izbor sudija, naročito prilikom predstojeće najveće generacijske smene u istoriji srpskog sudstva, propisivanjem da: osnovica sudijske zarade ne može biti manja od prosečne neto zarade zaposlenog u Republici Srbiji prema poslednjem objavljenom podatku organa nadležnog za poslove statistike pre usvajanja predloga budžeta za narednu godinu
- biti preciznije uređena veoma široka zabrana sudiji da “politički deluje na neki drugi način” tako što bi:
- bilo propisano da se zabrana političkog delovanja odnosi, između ostalog, na izlazak na izbore na listi političke stranke, koautorstvo ili potpisivanje političkih manifesta, proglasa i slično ili
- u obrazloženje predloga zakona bili uneti ovakvi primeri ili istumačena ova odredba na ukazani način
- biti unapređeno novouspostavljeno rešenje (koje proizlazi iz ustavne novele) prema kome četiri nesudska (laička) člana Saveta ne smeju biti homogena grupa političkih istomišljenika, već moraju biti politički neutralni društveni predstavnici koji nisu bili aktivni u politici izvesno vreme pre kandidovanja, odnosno dobrodošlo proširenje pojma dostojnosti koje “implicira odsustvo snažnog političkog uticaja” biti precizirano zakonom na taj način:
- a) što će skupštinski odbor za pravosuđe kvalifikovanom većinom usvajati predlog Narodnoj skupštini za izbor članova Saveta iz reda istaknutih pravnika i
- b)što se ne mogu smatrati podobnim kandidatima odnosno dostojnim članovima (i stoga ne bi mogli da budu kandidati za člana Saveta iz reda istaknutih pravnika) dotadašnji izabrani funkcioneri ili članovi Vlade ili članovi političkih partija sa rukovodećom ulogom niti njihovi bliski srodnici, supružnici ili partneri.
Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.
Naslov: Redakcija