Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O BEZBEDNOSTI SAOBRAĆAJA NA PUTEVIMA: Neophodno zakonsko regulisanje statusa električnih trotineta


Lepi dani doveli su do povratka električnih trotineta na beogradske ulice, iako ovo prevozno sredstvo, uprkos ranijim najavama, i dalje nije zakonski regulisano.

Dakle, ni onima koji ga koriste, ali ni onima koji se svakodnevno susreću s njim, nije jasno da li je dozvoljeno voziti električne trotinete, često i neprilagođenim brzinama po trotoarima, da li bi ih trebalo koristiti samo po biciklističkim stazama, odnosno da li je njihova budućnost na ulicama pored drugih motorizovanih sredstava.

Međutim, zakon koji bi regulisao kretanje električnih trotineta još se ne nazire.

- Ne mogu da predvidim kada će zakon biti donet, ali ni to da li će stari eventualno biti dopunjen novim pravilima. Načelno postoje dve koncepcije kako rešiti ovu "pojavu"- rekao je Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.

Prioritet u ovom trenutku je definisanje statusa trotineta.

- Tehnologija napreduje, s vremenom se, svedoci smo, pojavljuju novi i brži modeli, a njegov status je i dalje isti, maltene u rangu dečjeg trotineta. To umnogome koči donošenje zakona - objašnjava Okanović.

U igri je nekoliko opcija.

- Prvi predlog je da trotinet, kao i bicikl, može da ide biciklističkom stazom ili kolovozom, i to bliže desnoj ivici.

Druga varijanta mnogo više odgovara vlasnicima trotineta.

- Po njemu bi se trotineti kretali isključivo trotoarom, zajedno sa pešacima.

Čijem kretanju je namenjen trotoar i ko na njemu ima prednost, pešak ili vozilo, pita se Okanović.

- Moj stav je da trotinet nikako ne treba da se kreće trotoarom. Zamislite situaciju u kojoj izlazite iz ulaza svoje zgrade, a da pritom pre nego što stupite na trotoar morate da pogledate levo ili desno kako biste se uverili da vas neće udariti vozač na trotinetu - dočarava Okanović.

Ovom tvrdnjom jasno upozorava da bi pomenuta odluka promenila dosadašnju funkciju trotoara.

- Trotoar je namenjen pešacima, i to ne sme da se menja - zaključuje Okanović.

U proteklih godinu dana već je zabeležena čitava serija incidenata u kojima su učestvovali električni trotineti, gde je bilo i povređenih sugrađana.

- Kompromis bi mogao da bude strogo ograničavanje brzine kretanja na 8 km/h, ali to neće biti lako ustanoviti, a udarac pešaka bi se mogao voditi kao akt izazivanja opšte opasnosti - kaže Okanović.

Aktuelno zakonodavstvo je prilično neodređeno.

- U našem zakonu električni trotinet ima isti status kao i običan, iako između njih postoji razlika. Noviji modeli mogu da idu i brzinom do 50 km/h - kaže Okanović.

Izvor: Vebsajt Blic, Miloš Škrbić, 27.02.2020.
Naslov: Redakcija