NACRT ZAKONA O JAVNIM PREDUZEĆIMA: PORED REPUBLIKE, AUTONOMNE POKRAJINE I LOKALNE SAMOUPRAVE I GRADSKE OPšTINE ćE MOćI DA BUDU OSNIVAčI FIRMI KOJE OBAVLJAJU DELATNOST OD OPšTEG INTERESA, S TIM šTO ćE NA ODREđENOM GEOGRAFSKOM PODRUčJU, SAMO JEDNO JAVNO PREDUZEćE MOćI DA OBAVLJA TAKVU DELATNOST
Ministarstvo privrede, kao ovlašćeni predlagač, izradilo je Nacrt zakona o javnim preduzećima (u daljem tekstu: Nacrt zakona).
U uvodnim odredbama,Nacrtom zakona se kao predmet zakona predviđa uređenje položaja javnih preduzeća i drugih oblika organizovanja koji obavljaju delatnost od opšteg interesa, a naročito osnivanje, poslovanje, upravljanje, imovina i druga pitanja od značaja za njihov položaj. Takođe, predviđena je i zabrana korišćenja imovine, aktivnosti, imena i vizuelnog identiteta javnog preduzeća u svim aktivnostima vezanim za političke stranke i izborne kampanje, kao i svaka druga upotreba javnih preduzeća u političke svrhe, te zabrana oglašavanja bez saglasnosti osnivača u slučaju kada javno preduzeće nema konkurenciju na tržištu.
Odredbama Nacrta zakona precizno je definisana i delatnost od opšteg interesa koja obuhvata delatnosti u oblasti:
1) rudarstva i energetike;
2) saobraćaja;
3) telekomunikacija;
4) izdavanja službenog glasila Republike Srbije i izdavanja udžbenika;
5) nuklearnih objekata;
6) naoružanja i vojne opreme;
7) korišćenja, upravljanja, zaštite, uređivanja i unapređivanja dobara od opšteg interesa i dobara u opštoj upotrebi, kao što su vode, putevi, mineralne sirovine, šume, plovne reke, jezera, obale, banje, divljač, zaštićena područja i drugo;
8) upravljanja otpadom;
9) komunalnim i drugim oblastima.
Kada je u pitanju pojam javnog preduzeća,Nacrtom zakona se precizira da je to preduzeće koje obavlja delatnost od opšteg interesa, a koje osniva Republika Srbija, autonomna pokrajina, jedinica lokalne samouprave ili gradska opština. Pored javnog preduzeća, Nacrtom zakona je predviđeno da delatnost od opšteg interesa može da obavlja i društvo kapitala čiji je jedini vlasnik javno preduzeće, odnosno Republika Srbija, autonomna pokrajina, jedinica lokalne samouprave, gradska opština ili zavisno društvo čiji je jedini vlasnik to društvo kapitala, kao i društvo kapitala i preduzetnik kome je nadležni organ poverio obavljanje delatnosti od opšteg interesa.
Odredbama Nacrta zakona precizno su uređeni cilj osnivanja, osnivanje i poslovanje javnog preduzeća. Kao cilj osnivanja javnog preduzeća,Nacrt zakona navodi:
1) obezbeđivanje trajnog obavljanja delatnosti od opšteg interesa i redovno zadovoljavanje potreba korisnika proizvoda i usluga;
2) razvoj i unapređivanje obavljanja delatnosti od opšteg interesa;
3) obezbeđivanje tehničko - tehnološkog i ekonomskog jedinstva sistema i usklađenosti njegovog razvoja;
4) sticanje dobiti;
5) ostvarivanje drugih interesa utvrđenih odredbama Nacrta zakona.
Takođe, odredbama Nacrta zakona precizno su definisani:
1) osnivanje javnog preduzeća;
2) sadržina akta o osnivanju javnog preduzeća koji donosi osnivač;
3) upis u registar;
4) ispunjenost uslova za obavljanje delatnosti od opšteg interesa, a u pogledu tehničke opremljenosti, kadrovkse osposobljenosti, bezbednosti i zdravlja na radu, zaštite i unapređenja životne sredine i drugih uslova propisanih zakonom;
5) upravljanje i raspologanje imovinom javnog preduzeća i društva kapitala, kao i oblike imovine i osnovnog kapitala;
6) osnivačka prava i ulaganje kapitala, što omogućava javnom preduzeću da osnuje društvo kapitala ili da ulaže u njega;
7) odgovornost za obaveze javnog preduzeća;
8) organi javnog preduzeća, u koje spadaju nadzorni odbor i direktor;
9) komisija za reviziju javnog preduzeća, njeni članovi i nadležnosti;
10) opšti akti, u koje spadaju osnivački akt, statut i drugi opšti akti;
11) raspodela dobiti javnog preduzeća i društva kapitala;
12) odnos prema osnivaču, što podrazumeva donošenje programa poslovanja, njegovu sadržinu i praćenje realizacije programa poslovanja;
13) ovlašćenja osnivača javnog preduzeća i društva kapitala u slučaju poremećaja poslovanja, koja obuhvataju promenu unutrašnje organizacije, razrešenje organa koje osnivač imenuje i imenovanje privremenih organa, ograničenje u pogledu prava raspolaganja pojedinim sredstvima u javnoj svojini i druge mere određene zakonom kojim se određuju delatnosti od opšteg interesa i osnivačkim aktom;
14) obezbeđivanje zaštite opšteg interesa;
15) javnost u radu javnog preduzeća i društva kapitala;
16) ostvarivanje prava na štrajk u okviru javnog preduzeća i društva kapitala;
17) privredna društva od strateškog značaja za Republiku Srbiju.
Kada su u pitanju organi javnog preduzeća odredbama Nacrta zakona se precizira da su organi javnog preduzeća nadzorni odbor i direktor. Odredbama Nacrta zakona koje se odnose na nadzorni odbor precizno se uređuju:
1) sastav nadzornog odbora;
2) imenovanje predsednika i članova nadzornog odbora;
3) uslovi koje mora da ispunjava lice koje se imenuje za predsednika i člana nadzornog odbora;
4) uslovi koje mora da ispuni nezavisan član nadzornog odbora;
5) uslovi koje mora da ispuni predstavnik zaposlenih u nadzornom odboru;
6) trajanje mandata, kao i razrešenje predsednika i članova nadzornog odbora;
7) nadležnosti nadzornog odbora;
8) naknada predsednika i članova nadzornog odbora.
Kada je u pitanju direktor javnog preduzeća, odredbama Nacrta zakona se precizno definišu:
1) imenovanje direktora javnog preduzeća u zavisnosti od osnivača javnog preduzeća;
2) uslovi koje mora da ispunjava lice koje se imenuje za direktora javnog preduzeća;
3) ovlašćenja i nadležnosti direktora javnog preduzeća.
Prema odredbama Nacrta zakona, u javnim preduzećima se može imenovati izvršni direktor koji za svoj rad odgovara direktoru i koji svoj rad obavlja u okviru ovlašćenja koje mu je poverio direktor. Odredbama Nacrta zakona je precizirano da se broj izvršnih direktora određuje statutom, kao i da javno preduzeće ne može imati više od sedam izvršnih direktora. Takođe, Nacrtom zakona se precizno definiše:
1) da direktor i izvršni direktor imaju pravo na zaradu, kao i pravo na stimulaciju;
2) postupak za imenovanje direktora putem javnog konkursa;
3) prestanak mandata direktora istekom perioda na koji je imenovan, ostavkom i razrešenjem;
4) suspenzija direktora javnog preduzeća;
5) imenovanje vršioca dužnosti direktora i period obavljanja funkcije vršioca dužnosti direktora.
Odredbama Nacrta zakona predviđene su i kaznene odredbe za prekršaje odgovornog lica u javnom preduzeću.
Konačno, u prelaznim i završnim odredbama predviđeno je:
1) da osnivači javnog preduzeća usklade osnivačka akta sa odredbama Nacrta zakona u roku od šest meseci od dana njegovog stupanja na snagu;
2) da javna preduzeća i društva kapitala svoja opšta akta usaglase sa odredbama Nacrta zakona i osnivačkim aktom u roku od 90 dana od dana usklađivanja osnivačkih akata sa odredbama Nacrta zakona;
3) da se u javnim preduzećima u oblasti informisanja kod kojih nije izvršena svojinska transformacija do dana stupanja na snagu Nacrta zakona, odredbe Nacrta zakona primenjuju do njihove vlasničke transformacije.
Takođe, predviđeno je:
1) razrešenje članova nadzornih odbora i predstavnika osnivača u skupštini društva kapitala, koji ne ispunjavaju zakonom propisane uslove, u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu Nacrta zakona i imenovanje novih članova nadzornog odbora i predstavnika u skupštini društva kapitala;
2) raspisivanje javnog konkursa u skladu sa odredbama Nacrta zakona za javna preduzeća i društva kapitala u kojima direktor nije izabran po javnom konkursu u skladu sa odredbama Zakona o javnim preduzećima ("Sl. glasnik RS", br. 119/2012, 116/2013 - autentično tumačenje i 44/2014 - dr. zakon);
3) da javni konkursi raspisani po odredbama Nacrta zakona moraju biti okončani najkasnije u roku od godinu dana od dana stupanja na snagu Nacrta zakona;
4) da direktori koji su izabrani na javnom konkursu u skladu sa odredbama Zakona o javnim preduzećima nastavljaju sa radom do isteka svog mandata.
Kada su u pitanju podzakonski akti, predviđeno je:
1) da će se do donošenja podzakonskog akta o imenovanju direktora javnog preduzeća primenjivati Uredba o merilima za imenovanje direktora javnog preduzeća čiji je osnivač Republika Srbija ("Sl. glasnik RS", br. 102/2013);
2) da će se do donošenja podzakonskog akta, odnosno obrasca za kontrolu obračuna i isplate zarada primenjivati Uredba o načinu i kontroli obračuna i isplate zarada u javnim preduzećima ("Sl. glasnik RS", br. 27/2014);
3) da će se donošenja akta o uređivanju postupka privremne obustave prenosa pripadajućeg dela poreza na zarade i poreza na dobit preduzeća jedinicama lokalne samouprave primenjivati Uredba o postupku privremene obustave prenosa pripadajućeg dela poreza na zarade i poreza na dobit pravnih lica autonomnoj pokrajini, pripadajućeg dela poreza na zarade gradu Beogradu, odnosno prenosa transfernih sredstava iz budžeta Republike Srbije jedinici lokalne samouprave ("Sl. glasnik RS", br. 49/2013).
Takođe, u prelaznim i završnim odredbama predviđeno je da danom stupanja na snagu odredaba Nacrta zakona prestaje da važi Uredba o merilima i kriterijumima za razvrstavanje javnih preduzeća ("Sl. glasnik RS", br. 20/2013), da nadzor nad primenom odredaba Nacrta zakona vrši ministarstvo nadležno za poslove privrede i da odredbe Nacrta zakona stupaju na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Sl. glasniku RS".
Izvor: Redakcija, Dragana Aleksić, 03.02.2016.








