Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O ZAŠTITI POTROŠAČA: Potrošači imaju pravo na zamenu električnog proizvoda


Kupcima u Srbiji često se dešava problem sa neispravnim električnim aparatima. Posebnu glavobolju imaju kada za proizvod treba da izvrše reklamaciju, jer uglavnom ne znaju kome da se obrate – servisu ili prodavcu?

U Zakonu o zaštiti potrošača ("Sl. glasnik RS", br. 88/2021 – dalje: Zakon) navodi se da potrošač može da izjavi reklamaciju prodavcu radi ostvarivanja svojih prava definisanih zakonom.

Prodavac je dužan da na prodajnom mestu vidno istakne obaveštenje o načinu i mestu prijema reklamacija, kao i da obezbedi prisustvo lica ovlašćenog za prijem reklamacija u toku radnog vremena.

“Prodavac je dužan da bez odlaganja, a najkasnije u roku od osam dana od prijema reklamacije, pisanim ili elektronskim putem odgovori potrošaču na izjavljenu reklamaciju. Odgovor mora da sadrži odluku da li prihvata reklamaciju, izjašnjenje o zahtevu potrošača i konkretan predlog i rok za rešavanje reklamacije. Rok ne može da bude duži od 15 dana, odnosno 30 dana za tehničku robu i nameštaj, od dana podnošenja reklamacije. Prodavac je dužan da postupi u skladu sa odlukom, predlogom i rokom za rešavanje reklamacije, ukoliko je dobio prethodnu saglasnost potrošača”, stoji u Zakonu.

Kupci u Srbiji često nisu dovoljno informisani o svojim pravima i od prodavca ne traže zamenu električnog proizvoda, iako na to imaju pravo.

Prodavac je dužan da isporuči robu koja je saobrazna ugovoru. Ako isporučena roba nije saobrazna ugovoru, potrošač koji je obavestio prodavca o nesaobraznosti ima pravo da zahteva od prodavca da otkloni nesaobraznost, bez naknade, opravkom ili zamenom, odnosno da zahteva odgovarajuće umanjenje cene ili da raskine ugovor u pogledu te robe.

Prema rečima predstavnika Udruženja za zaštitu potrošača “Efektiva”, saobraznost znači da je trgovac dužan da potrošaču isporuči robu koja ima svojstva potrebna za redovnu upotrebu robe iste vrste, kao i da odgovara opisu koji je dao trgovac i da ima svojstva robe koju je trgovac pokazao potrošaču kao uzorak ili model.

Saobraznost znači i da po kvalitetu i funkcionisanju odgovara onome što je uobičajeno kod robe iste vrste i što potrošač može osnovano da očekuje s obzirom na prirodu robe i javna obećanja o posebnim svojstvima robe.

“Potrošač ima pravo da zahteva zamenu, odgovarajuće umanjenje cene ili da raskine ugovor zbog istog ili drugog nedostatka saobraznosti koji se posle prve opravke pojavi, a ponovna opravka je moguća samo uz izričitu saglasnost potrošača. Uzimajući u obzir prirodu robe i svrhu zbog koje je potrošač nabavio, opravka ili zamena mora se izvršiti u primerenom roku bez značajnih neugodnosti za potrošača i uz njegovu saglasnost”, navode iz nadležnog ministarstva.

U slučaju da prodavac odbija da kupcu servisira ili zameni električni proizvod u zavisnosti od predmeta reklamacije ili prigovora, opravke, servisiranja ili zamene, potrošač može da se obrati Udruženjima za zaštitu prava potrošača. Takođe, postoje mogućnosti prijave tržišnoj inspekciji, vansudskog rešavanja sporova, kao i sudsko rešavanje spora.

U Srbiji je registrovano više od 500 firmi koje se bave delatnošću popravke elektronskih aparata za široku upotrebu. Na dobro poslovanje sektora nije značajno uticala kriza jer je u 2020. dobit iznosila 913.472.000 dinara, dok su u prošloj 2021. zaradili 952.895.000 dinara.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.

Izvor: Vebsajt Biznis, Ljiljana Begović, 28.12.2022.
Naslov: Redakcija