UREDBA O USLOVIMA I NAČINU SPROVOĐENJA SUBVENCIONISANE KUPOVINE NOVIH VOZILA KOJA IMAJU ISKLJUČIVO ELEKTRIČNI POGON, KAO I VOZILA KOJA UZ MOTOR SA UNUTRAŠNJIM SAGOREVANJEM POKREĆE I ELEKTRIČNI POGON (HIBRIDNI POGON): Potpisuju se prvi ugovori za kupovinu automobila na struju
Prvi ugovori za dodelu subvencija građanima za nabavku vozila na elektro i hibridni pogon biće potpisani ove nedelje, rečeno je u Ministarstvu zaštite životne sredine.
"Ministarstvu zaštite životne sredine do sada je podneto ukupno 45 zahteva, od čega je 10 odobreno jer je dokumentacija bila potpuna, dva rešenja su postala pravosnažna i ove nedelje će biti potpisani prvi ugovori sa građanima", navode u resornom Ministarstvu.
Automobili na električni pogon mogu u Srbiji da se registruju, a procedura je ista kao i kada su u pitanju obični automobili.
Međutim, ne mogu da se registruju oni automobili koji su prepravljeni da idu na struju.
Do sada su na više lokacija u Srbiji postavljeni električni punjači za vozila, na primer, pet brzih punjača na naplatnim stanicama kod Preševa, Šida, Subotice, Dimitrovgrada i Beograda.
Ministarstvo je ove godine izdvojilo milion evra za subvencije za ekološka vozila.
Nova hibridna i električna vozila mogu se kupiti i za manje od 20.000 evra otkako je Vlada Republike Srbije sredinom marta odlučila da subvencioniše njihovu kupovinu sa 250 do 5.000 evra.
Naime, Vlada je donela Uredbu o uslovima i načinu sprovođenja subvencionisane kupovine novih vozila koja imaju isključivo električni pogon, kao i vozila koja uz motor sa unutrašnjim sagorevanjem pokreće i električni pogon (hibridni pogon) ("Sl. glasnik RS", br. 27/2020), na osnovu koje država pomaže kupovinu mopeda i lakih tricikala na ovaj pogon sa 250 evra, hibridne automobile sa 2.500 evra, plag-in hibride sa 3.500 evra, a električna vozila sa 5.000 evra. To je jedna od vladinih mera za zaštitu vazduha od zagađenja zbog koje su takozvana ekološka vozila znatno pristupačnija na tržištu.
Recimo, cena pojedinih hibridnih putničkih, ali i električnih dostavnih automobila sada pada ispod 20.000 evra. Primera radi, sa državnom subvencijom od 2.500 evra hibridna "tojota jaris" košta 17.750 evra, pošto joj je puna cena 20.250 evropskih novčanica. Takođe, cena novih električnih dostavnih vozila sada je gotovo za četvrtinu niža pošto, recimo, najpovoljniji "reno kangu" sa PDV-om košta 25.500 evra, ali kada mu se oduzme taj porez od 20 odsto i uračuna subvencija od 5.000 evra, može se kupiti za 15.100 evra.
Iz Asocijacije uvoznika vozila i delova pozdravili su vladinu odluku i naveli da je to dobar korak ka promovisanju hibridnih i električnih vozila koja će sad kupcima biti znatno privlačnija. Ipak, da bi ova subvencija u potpunosti imala efekta, neophodna je i adekvatna infrastruktura, odnosno punjači za vozila koji se trenutno nalaze tek na nekoliko lokacija. Zato očekuju da najčešći kupci budu firme.
Uslov za subvenciju kupovine novih hibridnih vozila je i emisija ugljen-dioksida, pa tako na državnu pomoć od 2.500 evra mogu računati samo kupci "hibrida" koji proizvodi manje od 100 grama CO2 po kilometru.
Subvencija za plag-in hibridna vozila iznosi 3.500 evra. Plag-in hibridna vozila imaju svoje punjive baterije koje im produžavaju autonomiju, smanjuju potrošnju goriva, kao i emisiju izduvnih gasova. Autonomija kod takvih vozila traje nekoliko desetina kilometara, a kada nestane struje, funkcionišu kao tradicionalni hibridi.
Izvor: Vebsajt RTV i Espreso, 30.06.2020.Izvod iz vesti, Naslov: Redakcija









