ZAKON O POSTUPKU UPISA U KATASTAR NEPOKRETNOSTI I VODOVA: Notari su jedinstveni šalter za poslove prometa nepokretnosti
Građani od 1. jula 2018. godine prilikom kupovanja nepokretnosti – stana, placa, zemljišta, mogu da kod javnog beležnika uknjiže svoju nekretninu i uvedu je u poresku evidenciju na licu mesta, bez odlaska u nadležne službe Katastra i Poreske uprave.
Javni beležnici otpočinju elektronsku dostavu isprava koje se odnose na poslove prometa na nepokretnostima, i to nadležnoj službi za katastar nepokretnosti, Poreskoj upravi i poreskim administracijama lokalnih samouprava - opština i gradova.
Do sada su građani, nakon zakazane posete kancelariji javnog beležnika radi obavezne potvrde pravnog posla, morali neposredno da odlaze na šaltere Poreske uprave, opštinske ili gradske uprave, kao i šalter nadležne službe katastra nepokretnosti.
Kancelarije javnog beležnika preuzele su obavezu da primerke isprava - ugovora o kupoprodaji, ugovora o poklonu i drugo, umesto građana u elektronskom obliku dostavljaju nadležnim službama putem aplikacije "Promet nepokretnosti" i time je kancelarija javnog beležnika postala dovoljna tačka za pristup građana u vezi sa svim obavezama koje se odnose na overu ugovora o prometu nepokretnost.
Nova aplikacija za promet nepokretnosti za javne beležnike - "Promet nepokretnosti" koju je izradilo Ministarstvo pravde, koristi podatke i šifarnike Republičkog geodetskog zavoda (RGZ) i podatke o prometu nepokretnosti putem veb servisa automatski šalje aplikaciji e-šalter.
Pored toga što pojednostavljuje usluge prometa nepokretnosti građanima, nova aplikacija omogućava državnim organima da podatke dobiju istog dana u mašinski čitljivom jeziku, te se proces automatizuje i štedi se vreme na obradi predmeta u Katastru.
Aplikacija u potpunosti podržava obavezu elektronske dostave koju javni beležnici imaju od 1. jula, prema Zakonu o postupku upisa u katastar nepokretnosti i vodova ("Sl. glasnik RS", br. 41/2018).
Izvor: Vebsajt Ministarstva pravde, 30.06.2018.