Zastava Bosne i Hercegovine | Zastava Crne Gore
Email Print

FORMIRANJE CENE ZA KUĆNE POPRAVKE: Pozivanjem majstora potrošači zaključuju ugovor, iako za to nije predviđena pismena forma. Ako ste ugovorili okvirnu cenu, ona kasnije može da bude maksimalno 15 odsto veća. Ovo se odnosi samo na majstore koji posluju legalno - imaju registrovanu firmu u APR-u. U slučaju da uslugu obavi neregistrovan majstor, male su šanse da se nadoknadi eventualna šteta ili reši bilo kakav drugi spor bez sudskog postupka pokrenutog protiv fizičkog lica


Majstori koji dolaze po pozivu građana da obave kućne popravke ne bi smeli da naplate više od 15 odsto od prethodno okvirno ugovorene cene.

Angažovanje majstora iz oglasa, a bez preporuke, donosi rizik. Posebno ako se pre toga niste raspitali da li ima registrovanu firmu. Prema iskustvu Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) to je prvo što bi građani morali da urade jer su žalbe na loše i neprofesionalne usluge, a posebno visoke cene, sve učestalije.

Ovu informaciju nije imao Beograđanin, koji se nedavno javio redakciji "Potrošača" i ispričao loše iskustvo sa majstorom.

Radovi u poplavljenom kupatilu (zbog pucanja cevi u komšijskom stanu) trebalo je da ga koštaju 35.000 dinara. To je bio iznos koji je dogovoren sa majstorom. Međutim, po završetku radova ispostavljen mu je drugačiji, znatno viši račun.

Rekao mi je da je bilo i dodatnih problema sa cevima. Nisam bio kod kuće kada je radio tako da nisam to mogao i da proverim. Na kraju je rekao da je račun više od 50.000 dinara. Bio sam zbunjen, ali sam platio – objašnjava on i dodaje da je naknadno postao svestan da je preplatio uslugu i da je prevaren. – Postoji li način da nadoknadim štetu i kome da se obratim? – pita se.

Pravni savetnik NOPS-a kaže da pozivanjem majstora potrošači zapravo zaključuju ugovor, iako za to nije predviđena pismena forma. Ako ste ugovorili okvirnu cenu, ona kasnije može da bude maksimalno 15 odsto veća. Ali ovaj propis odnosi se samo na majstore koji posluju legalno. To znači da ima registrovanu firmu u APR-u ili posluje kao preduzetnik, kaže Mladan Alfirović iz NOPS-a.

Time što je prihvatio korigovanu cenu i platio majstoru, ovaj potrošač nema pravo žalbe. S obzirom na to da je kvar nastao zbog havarije u komšijskom stanu, može da tuži komšiju i traži nadoknadu štete – objašnjava Alfirović.

U slučaju da uslugu obavi neregistrovan majstor, male su šanse da se nadoknadi eventualna šteta ili reši bilo kakav drugi spor bez sudskog postupka pokrenutog protiv fizičkog lica – navode u NOPS-u.

Postoji još nekoliko zakonskih obaveza koje serviser mora da ispuni pre pružanja usluga. Recimo, ako je ugovoreno da majstor koristi svoj materijal (čiji kvalitet nije ugovoren), dužan je da upotrebi materijal srednjeg kvaliteta.

Majstor, takođe, mora da dobije i saglasnost onoga ko je naručio posao ako nešto dodatno treba da uradi. Ako to u primerenom roku nije moguće, dodatni rad može da se obavi samo ako je njegova cena neznatna u odnosu na ugovorenu. Međutim, ako je majstor bio izričit da je proračun tačan, kasnije ne može da zahteva povećanje cene. Potrošač nije dužan da plati cenu pre pregleda i odobrenja izvršene usluge.

Izvor: Vebsajt Politika, Ivana Albunović i Jelica Antelj, 29.04.2017.
Naslov: Redakcija