Zastava Bosne i Hercegovine
Email Print

ZAKLJUČAK VLADE 05 BROJ 53-2928/2020 O INFORMISANJU STANOVNIŠTVA O STANJU I POSLEDICAMA ZARAZNE BOLESTI COVID-19 IZAZVANE VIRUSOM SARS-COV-2 U USLOVIMA PROGLAŠENOG VANREDNOG STANJA: Vlada RS povukla Zaključak


Vlada Republike Srbije povukla je Zaključak Vlade 05 broj 53-2928/2020 o informisanju stanovništva o stanju i posledicama zarazne bolesti COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2 u uslovima proglašenog vanrednog stanja ("Sl. glasnik RS", br. 48/2020 - dalje: Zaključak).

Predsednica Vlade Republike Srbije istakla je da je Srbija uradila sve kako bi naši građani bili tačno i pravovremeno informisani i kako nijedna informacija ne bi bila sakrivena od javnosti, ali da će povući nedavno usvojen Zaključak kako se ne bi bacila senka na sve na čemu je država mukotrpno radila.

Iako verujem da ovaj zaključak štiti sve građane, medicinske radnike i porodice od lažnih vesti i neproverenih informacija, da se ne bi bacila senka na sve što smo mukotrpno radili, Vlada je povukla ovaj Zaključak, ponovila je ona.

Premijerka je rekla da veruje da će država zbog toga mnogo više vremena provesti u borbi sa lažnim vestima, koje se, kako je istakla, svakodnevno plasiraju.

Borićemo se više, biće nam potreban dodatni napor, naglasila je Brnabić i ocenila da ovo vanredno stanje u Srbiji zaista jeste ratno stanje.

Vlada Republike Srbije usvojila je Zaključak kojim se obaveštavanje javnosti centralizuje, a svima koji objave informacije koje se odnose na lečenje ove bolesti, a koje su saopštila "neovlašćena lica" preti sankcijama koje važe za period vanrednog stanja.

Obaveštenja o preduzetim zdravstvenim merama i drugim informacijama koje se odnose na lečenje bolesti COVID- 19 izazvane virusom SARS- CoV-2, data javnosti od strane neovlašćenih lica, ne mogu se smatrati tačnim i proverenim, uz mogućnost primene propisa koji se odnose na odgovornost i pravne posledice za širenje dezinformacija u periodu vanrednog stanja – navodi se u Zaključku Vlade.

Za obaveštavanje javnosti o stanju i posledicama zaraze zadužen je isključivo Krizni štab za suzbijanje zarazne bolesti COVID- 19, na čijem je čelu predsednica Vlade. Sva obaveštenja javnosti daje predsednica Vlade ili lica koja ovlasti Krizni štab.

Gradonačelnici, predsednici opština i lokalni štabovi za vanredne situacije zadužuju se da sve informacije u vezi stanja i posledica zarazne bolesti COVID- 19 izazvane virusom SARS- CoV-2 na svojim teritorijama "usmeravaju isključivo" ka Vladinom Kriznom štabu, koji će "obezbediti da se izvrše neophodne provere u preduzmu odgovarajuće mere na pravovremenom i tačnom informisanju javnosti".

Ka Vladinom Kriznom štabu se, takođe, "usmeravaju" i "sve medicinske informacije u delu mera koje sprovode zdravstvene ustanove, zdravstveni radnici ili pravna lica koja obavljaju zdravstvenu delatnost", i to posredstvom instituta i zavoda za javno zdravlje.

Vlada je u obrazloženju zaključka navela da je njegovo donošenje uslovljeno "rizikom od širenja informacija u vezi sa merama koje se preduzimaju na sprečavanju širenja ove zarazne bolesti i potrebom da građani budu pravovremeno i potpuno informisani o ovoj bolesti, jer je njihova saradnja od neprocenjivog značaja za zaustavljanje širenja zaraze i efikasno postupanje sistema zdravstvene zaštite".

Zaključak Vlade da je za sve informacije u vezi sa koronavirusom isključivo zadužen Кrizni štab, kojim rukovodi premijerka ili lica koje ovlasti Krizni štab, naišao je na osudu pojedinih strukovnih udruženja i pravnih stručnjaka. Oni poručuju da takav Zaključak nije u skladu sa Ustavom, da nije u potpunosti jasan i da može da preraste u cenzuru.

"Nije u skladu sa Ustavom, nije u skladu sa Zakonom o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja ("Sl. glasnik RS", br. 120/2004, 54/2007, 104/2009 i 36/2010), nije ni u skladu sa Zakonom o javnom informisanju i medijima ("Sl. glasnik RS", br. 83/2014, 58/2015 i 12/2016 - autentično tumačenje)... Ovo zaista može da preraste u cenzuru, a mislim da smo kao društvo to prevazišli i da smo se dogovorili da tako nešto ne treba da postoji čak i u vreme vanrednog stanja", kaže Tamara Filipović iz NUNS-a.

U Nemanjinoj 11 odlučili su da svi lokalni zvaničnici i lekari informacije o koronavirusu šalju isključivo i samo Kriznom štabu. Zaključak o centralizaciji informisanja sadrži i upozorenje u tački 5.

"Obaveštenja o preduzetim zdravstvenim merama i drugim informacijama, data javnosti od strane neovlašćenih lica ne mogu se smatrati tačnim i proverenim. Postoji mogućnost primene propisa koji se odnose na odgovornost i pravne posledice za širenje dezinformacija", navela je Vlada Srbije.

"Šta je sporno sa članom 5? Prvo što ne predviđa na jasan i nedvosmislen način koje su to potencijalne sankcije za iznošenje dezinformacija, a generalno je problem sa Zaključkom Vlade što na ovaj način vrši monopolizovanje informacija i sprečava posredno slobodan protok informacija", navodi advokat Miloš Stojković.

Nedostatak slobodnog protoka informacija posebno će se osetiti na lokalu ocenjuju u Građanskim inicijativama.

"Ljudima trebaju informacije pogotovo, na lokalu, baš od tih ljudi koji su proglašeni kao neovlašćeni. Naša istraživanja pokazuju da je prema lokalnim medijima i lokalnim institucijama upućen veliki broj zahteva za informacijama ali na ovaj način to ne može da funkcioniše", navodi Maja Stojanović iz Građanske inicijative.

Novinarska udruženja su od Vlade zatražila da im se doneti zaključak pojasni.

Transparentnost Srbija je saopštila da niko ne bi mogao da snosi štetne posledice ako se desilo da je prekršio zabranu iz zaključka Vlade o informisanju stanovništva o stanju i posledicama Covid-19, koji je posle samo dva dana ukinut.

"Bilo da je Vlada stvarno nameravala da uvede cenzuru ili da je reč o nedovoljno promišljenom pokušaju da se suzbije širenje dezinformacija, ostaje činjenica da se pitanja koja se tiču Ustava i zakona ne mogu uređivati kroz zaključke Vlade, čak ni u vanrednom stanju", navela je ova organizacija.

TS ukazuje da su, prema Zakonu o zaštiti stanovništva od zaraznih bolesti ("Sl. glasnik RS", br. 15/2016) "informisanje stanovništva i zdravstvenih radnika" obavezni da vrše "zavodi, odnosno instituti za javno zdravlje" i ta obaveza se ne može ukinuti zaključkom Vlade.

Suštinski, kako je navedeno u saopštenju, problem je u tome što se Zaključkom sprečavaju da građanima daju informacije upravo oni koji po prirodi stvari poseduju informacije ili mogu da provere njihovu tačnost – rukovodioci i drugi zaposleni u zdravstvenim institucijama.

"Za vreme vanrednog stanja Vlada može da donosi uredbe, kojima uređuje pitanja koja su iz zakonske materije, pa čak i da ograniči pojedina ustavna prava (na primer slobodu kretanja). Međutim, ni tada nije ovlašćena da kroz zaključke uređuje pravne odnose drugačije nego što su oni uređeni propisima", istakla je Transparentnost Srbija.

Takođe se navodi da bi mera Vlade ugrozila i sprovođenje Zakona o slobodnom pristupu informacijama.

"S obzirom na to da se pravo na pristup informacijama može ograničiti jedino zakonom, kada bi se građanin obratio zahtevom za pristup informacijama na primer Kliničkom centru u Nišu ili gradonačelniku Valjeva, oni ne bi mogli da pravno valjano uskrate informaciju pozivajući se na zaključak Vlade. Samim tim, ni ovlašćena lica ovih ustanova i lokalnih samouprava ne bi smeli da trpe štetne posledice zbog svog postupanja po zakonu", ukazala je TS.

U saopštenju se kaže i da građani imaju pravo da brže pristupe informacijama u ovim vanrednim okolnostima.

Izvor: Vebsajt Danas, N1 i RTV, 02.04.2020.
Izvod iz vesti, Naslov: Redakcija