Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O ELEKTRONSKOM FAKTURISANJU: Odgovori na najčešće postavljana pitanja


REGISTRACIJA/PRIJAVA NA EID i SEF

1. Registrovala sam se na sistem putem lozinke jer nisam imala elektronski sertifikat pre par godina kada je napravljen profil. Da li mogu da se registrujem opet putem kvalifikovanog elektronskog sertifikata?

Odgovor: Kada korisnik ima od ranije nalog na eID-u nije potrebna registracija. Prilikom pristupa portalu birate opciju “Prijava”, zatim “Prijava kvalifikovanim elektronskim sertifikatom”. Sistem će prepoznati Vaš JMBG unet prilikom registracije.

2. Ne mogu da se prijavim jer sam se registrovala putem korisničkog imena i ne mogu da skinem mobilnu aplikaciju.

Odgovor: Molimo Vas da se obratite Kontakt centru povodom dodatnih informacija.

3. Da li strani državljanin (nerezident) može da se registruje korisničkim imenom i lozinkom?

Odgovor: Nerezidenti se na eID registruju putem kvalifikovanog elektronskog sertifikata. Ukoliko Vam je potrebna dodatna pomoć, obratite se Kontakt centru SEF-a.

4. Ako imam kvalifikovani elektronski sertifikat, da li mogu da uradim i registraciju putem aplikacije ConsentID za slučaj da treba da pristupim sistemu a nemam sertifikat kod sebe i da li je ista procedura kao i kada nemam sertifikat?

Odgovor: Prilikom prijave na eID možete izabrati bilo koji od navedena dva načina (kvalifikovanim elektronskim sertifikatom ili mobilnom aplikacijom).

5. Registrovala sam se putem kvalifikovanog elektronskog sertifikata, međutim ne mogu da se prijavim, uporno izlazi stanica sa razlozima da nije dobar čitač, a dobar je jer sam se prethodno uspešno registrovala. Šta da radim?

Odgovor: Molimo Vas da se obratite Kontakt centru povodom dodatnih informacija.

6. Na koji način zakonski zastupnik nerezident može da promeni korisničko ime na eID portalu?

Odgovor: Prilikom registracije kvalifikovanim elektronskim sertifikatom zakonski zastupnik nerezident može da promeni navedenu adresu elektronske pošte na sertifikatu. Ukoliko je potrebno promeniti adresu elektronske pošte posle urađene registracije, molimo Vas da zahtev uputite na office@ite.gov.rs

7. Kada je novi korisnik dodat od zakonskog zastupnika, od tog momenta on se dalje loguje za rad sa svojim sertifikatom?

Odgovor: U situacijama kada korisnici koje je zakonski zastupnik dodao na SEF pristupaju neposrednom okruženju sistema elektronskih faktura, potrebno je imaju lični kvalifikovani elektronski sertifikat ili aktivnu mobilnu aplikaciju ConsentID.

8. Registrovao sam se i ne mogu da se prijavim. Sve sam probao.

Odgovor: Molimo Vas da se obratite Kontakt centru povodom dodatnih informacija.

9. Prilikom registracije na eID putem kvalifikovanog elektronskog sertifikata postoji deo gde je potrebno uneti adresu elektronske pošte. Pitanje je da li unosimo lični mejl ili mejl registrovan na APR-u (odnosno mejl firme)?

Odgovor: Preporuka je da unesete ličnu adresu elektronske pošte.

10. Koji su parametri i kako ih je najlakše dobiti na ConsentID?

Odgovor: Detaljno uputstvo možete pronaći na linku.

11. Kako se vadi kvalifikovani elektronski sertifikat i šta on zapravo znači?

Odgovor: Putem kvalifikovanog elektronskog sertifikata potvrđujete svoj elektronski identitet (na osnovu JMBG, broja pasoša ili EBS-a). Izdavaoci kvalifikovanog elektronskog sertifikata su sledeći: MUP Republike Srbije, Privredna komora Srbije, Halcom, E-Smart Systems, Pošta Srbije.

12. Koje je rešenje za grešku kada uporno izlazi stranica sa razlozima da nije dobar čitač itd.?

Odgovor: Molimo Vas da se obratite Kontakt centru povodom dodatnih informacija.

13. Kako dobiti kvalifikovani elektronski sertifikat?

Odgovor: Molimo Vas da se obratite izdavaocu kvalifikovanog elektronskog sertifikata. Izdavaoci kvalifikovanog elektronskog sertifikata su sledeći: MUP Republike Srbije, Privredna komora Srbije, Halcom, E-Smart Systems, Pošta Srbije.

KORIŠĆENjE SISTEMA ELEKTRONSKIH FAKTURA

1. Da li se preko SEF-a šalju i INO fakture (izdate firmama u inostranstvu)?

Odgovor: Sistem elektronskih faktura trenutno je namenjen unutrašnjem prometu u Republici Srbiji. Nije moguće kreirati fakturu ka inostranim kompanijama koje nemaju mogućnost registracije na SEF. Fakturisanje prema klijentima iz drugih zemalja radiće se na isti način kao do sada. Ova mogućnost će biti dostupna posle integracije SEF-a sa PEPPOL platformom. Informacije o navedenim fakturama unosiće se u Zbirnu/Pojedinačnu evidenciju PDV-a.

2. Greškom smo za tip subjekta izabrali Drugo umesto Preduzetnik. Da li je to problem i kako to ispraviti?

Odgovor: Subjekti privatnog sektora se mogu registrovati putem odabira tipa subjekta Drugo. U tom slučaju, SEF podatke provera u PIB registru Poreske uprave. Vaš nalog je validan.

3. Ne možemo da napravimo fakturu, sistem nam prijavljuje error page. Šta da radimo?

Odgovor: Molimo Vas da se obratite Kontakt centru povodom dodatnih informacija.

4. Možete li da pošaljete link gde se nalaze snimci vebinara jer na portalu ne mogu da ih nađem?

Odgovor: Snimci vebinara su dostupni u sledećoj sekciji: https://www.efaktura.gov.rs/tekst/345/vebinari.php

5. Koja je razlika između demo i radnog okruženja? Kada se registrujemo na koji?

Odgovor: Demo okruženje sistema elektronskih faktura dostupno je svim korisnicima i na ovom okruženju je moguće testirati sve funkcionalnosti SEF-a. Procedura registracije na demo okruženje je ista kao i na produkciono. Takođe, i na demo okruženje je potrebno dodati nove korisnike jer se uneti podaci ne prenose sa produkcije SEF-a.

6. Planiramo da sa SEF-om radimo putem API-a, dakle ne direktno na portalu. Da li zaposleni koji budu radili sa izlaznim ili ulaznim fakturama moraju da se registruju na SEF kao i kada bi pristupali direktno SEF-u?

Odgovor: Kada je potrebno da korisnici pristupe neposrednom okruženju SEF-a, oni moraju da budu dodati kao korisnici i da se prijavljuju preko kvalifikovanog elektronskog sertifikata ili mobilne aplikacije.

7. Kada se nekom dodeli ovlašćenje da ima pristup za klijenta, ne stižu nam na mejl notifikacije da je stigla faktura - da li to može da se namesti ili ne? Za našu firmu stižu notifikacije na mejl svaki put kada stigne račun.

Odgovor: Potrebno je da se u Podešavanjima unese adresa elektronske pošte kojoj i Vi možete da pristupite.

8. Kada se registrujemo na SEF, da li je softver u kome već radimo, fakturišemo i unosimo ulazne račune, na neki način povezan sa e-fakturom ili je to pitanje za njih?

Odgovor: U navedenoj situaciji potrebno je da svoj program povežete sa SEF-om putem API servisa. Detaljnije informacije su na linku.

9. Avansni račun je izdat pre mesec dana, a faktura će biti sredinom leta. Kako to povezati?

Odgovor: U navedenoj situaciji, fakturu ćete povezati sa avansnim računom kroz SEF tako što ćete u polje “avansni račun” uneti broj tog računa. U formu koja će se prikazati na fakturi unećete iskorišćeni iznos avansa. Detaljnije informacije su dostupne u Internom tehničkom uputstvu.

10. Da li je obavezno fakture javnog sektora registrovati na CRF?

Odgovor: Fakture koje se šalju direktnim budžetskim korisnicima se šalju u CRF.

11. Kako kreirati predračune?

Odgovor: Predračuni nisu deo sistema elektronskih faktura. Predračune šaljete putem mejla ili u papirnom obliku.

12. U CRF se šalju samo fakture korisnicima javnog sektora, ako sam dobro razumela?

Odgovor: Fakture koje se šalju direktnim budžetskim korisnicima se registruju u Centralnom registru faktura.

13. Kada izdajemo konačan račun, a prethodno je izdat avansni, da li ga izdajemo na ukupan iznos i da li će sistem automatski povući avans?

Odgovor: Sistem elektronskih faktura neće povući iznos avansa. U formu koja će se otvoriti prilikom dodavanja avansnog računa, sami unosite iznos koji Vam je potreban u polje sa odgovarajućom PDV kategorijom.

14. Ako sam registrovala nalog kao sportsko udruženje, a koleginica je rekla da treba da samo udruženje, da li to mogu sada da ispravim?

Odgovor: Prilikom registracija sportskog udruženja kao Tip subjekta birate “sportsko udruženje” i unosite matični broj.

Izvor: Vebsajt eFaktura, 23.12.2022.
Naslov: Redakcija