Zastava Bosne i Hercegovine

NACRT ZAKONA O VOLONTIRANjU: Izveštaj o sprovedenoj javnoj raspravi


Odbor za privredu i finansije je, na predlog Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, na sednici održanoj dana 22. decembra 2021. godine utvrdio Program javne rasprave o Nacrtu zakona o volontiranju.

Javna rasprava o Nacrtu zakona sprovedena je u periodu od 24. decembra 2021. godine do 13. januara 2022. godine, a tekst Nacrta zakona bio je postavljen na internet stranici Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja i na portalu e-uprave. U toku javne rasprave primedbe, predloge i sugestije, zainteresovana lica dostavljala su pisanim putem na adresu Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, Nemanjina 22-26 ili putem elektronske pošte na adresu: javna.rasprava@minrzs.gov.rs.

U toku javne rasprave održana su tri javna predstavljanja, i to:

  • 27. decembra 2021. godine u Beogradu, Bulevar Mihajla Pupina 2, u Palati Srbija, sala 129.;
  • 28. decembra 2021. godine u Nišu, Deli prostor, ul. Davidova 2a;
  • 29. decembra 2021. godine u Novom Sadu, Omladinski centar OPENS, Bulevar Despota Stefana 5.  

Na stručnim skupovima u toku javne rasprave učestvovali su i dali svoje primedbe i sugestije predstavnici sledećih organizacija i institucija: Krovne organizacije mladih Srboje (KOMS), Saveza udruženja omladinskih radnih akcija (SOROS), Ministarstva omladine i sporta, Udruženja građana “Regeneracija”, UNICEF-a, Misije OEBS u Srbiji, Saveza omladinskih udruženja iz Novog Sada OPENS, Novosadskog volonterskog servisa, Novosadskog omladinskog foruma, ŠOSO “Milan Petrović”, Pedagoškog društva Vojvodine, Youth Fest-a,

Svoje pisane predloge i sugestije dostavili su elektronskim putem sledeće organizacije: Republički sekretarijat za javne politike, Ministarstvo pravde, Krovna organizacija mladih Srbije (KOMS), Unija poslodavaca Srbije (UPS), Mreža za politike prema drogama u Jugoistočnoj Evropi (DPNSEE), Ministarstvo pravde, OPENS, Udruženje građana za demokratiju i građansko obrazovanje “Građanske inicijative”, NIS a.d. Novi Sad, Američka privredna komora u Srbiji (APK)

Nakon sprovedene javne rasprave, 24.01.2022. godine, održan je sastanak Radne grupe za volontiranje, na kome su razmatrane odredbe koje su bile predmet najvećeg broja predloga, primedaba i sugestija i u vezi sa kojima je Radna grupa zauzimala stavove.

Ministarstvo je, nakon sprovedene javne rasprave i konsultacija u okviru Radne grupe, sagledalo mogućnost integrisanja iznetih primedaba, predloga i sugestija u tekst navedenog Nacrta zakona, s ciljem unapređenja zakonskih rešenja.

Predlozi i sugestije sa javne rasprave su razvrstane na sledeći način.

  1. 1.    Prihvaćeni i usaglašeni predlozi učesnika javne rasprave i ugrađeni u Nacrt zakona oko kojih su se saglasili i članovi Radne grupe, na sastanku održanom posle javne rasprave, i to:

-          U članu 3. stav 1. definicija volontiranja je precizirana i dopunjena tako da umesto reči: “Volontiranje je organizovano, dobrovoljno ulaganje vremena, znanja i veština” stoje reči: “Volontiranje je organizovano, dobrovoljno ulaganje vremena, znanja, rada i veština”, na predlog KOMS i SOROS.

-          Član 3. stav 5. kojim se propisuje promovisanje volontiranja među decom i mladima prebačen je u Načela volontiranja u član 12 - Načelo dobrovoljnosti, solidarnosti i promovisanja volontiranja, na predlog UPS.

-          Član 3. stav 8. dopunjen je i preciziran tako da glasi: “Volontiranje privrednog društva, preduzetnika i javnog preduzeća (u daljem tekstu: privredni subjekt) je volontiranje koje privredni subjekt, koji posluje s ciljem sticanja dobiti, organizuje, odnosno sprovodi samostalno uključivanjem volontera iz zajednice ili svojih zaposlenih, ili u saradnji sa organizatorima volontiranja iz člana 8. ovog zakona, u skladu sa ovim zakonom”, na predlog RSJP i NIS.

-          Član 5. stav 1. preciziran je tako što je brisana reč “ovim”, na predlog UPS.

-          Član 6. je preciziran i usaglašen sa Krivičnim zakonikom, na predlog Ministarstva pravde.

-          Član 8. stav 1. izvršena je promena redosleda i grupisanja organizatora volontiranja, na predlog Ministarstva za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog, na sastanku Radne grupe posle javne rasprave.

-          U član 8. st. 2. i 3. su brisani na predlog KOMS, Udruženja “Građanske inicijative”, OPENS i RSJP.

-          U članu 9. stav 1. brisana je tačka 1), na predlog UPS, NIS, APK i RSJP.

-          U članu 9. dodati su st. 6. i 7. kojima se precizira učešće privrednog subjekta u organizovanju volontiranja od strane organizatora volontiranja iz člana 8. ovog zakona, kao i njihov međusobni odnos i status i prava zaposlenih tog privrednog subjekta, na predlog APK.

-          U članu 11. uređeno je osnivanje Nacionalnog tela za razvoj volontiranja, njegova uloga i sastav, dok će se podzakonskim aktom Ministarstva bliže urediti nadležnost, sastav, način izbora i rada Nacionalnog tela, čime su prihvaćeni predlozi KOMS, Udruženja “Građanske inicijative”, SOROS, OPENS.

-          Član 12. dopunjen je, preciziran i usklađen sa članom 3., na predlog UPS, SOROS, KOMS.

-          U članu 22. definisana je isplata džeparca a posebno džeparca kada je određen budžetom projekta u skladu sa programima Evropske unije i međunarodnim programima, na predlog UPS, Građanske inicijative”, KOMS i OPENS.

-          U članu 32. stav 2. deo odredbe koji se odnosi na formiranje Nacionalnog tela za razvoj volontiranja, je prebačen u član 11, na predlog OMS, Udruženja “Građanske inicijative”, SOROS, OPENS.

-          Član 34. kaznene odredbe dopunjene su i precizirane, u skladu sa prethodno izvršenim izmenama u tekstu Nacrta zakona.

  1. Predlozi učesnika javne rasprave oko kojih nije postignuta saglasnost:

-          U članu 3.da se doda novi stav kojim se uređuje “kolektivno volontiranje”, radi uključivanja omladinskih radnih akcija u Zakon, na predlog SORAS. Ovaj predlog nije prihvaćen iz razloga što je ocenjeno da definicija volontiranja obuhvata kolektivne vidove volontiranja i samim tim organizovanje i učešće mladih u radnim akcijama, što je i stav članova Radne grupe.

-          U članu 3. stav 6. da se “Ad hok volontiranje” preimenuje u “jednokratno volontiranje”, ili “povremeno volontiranje”, na predlog OPENS. Ovaj predlog nije prihvaćen jer su članovi Radne grupe stava da nijedan od ponuđenih predloga nije adekvatan, a da se termin u Nacrtu zakona već ustalio u praksi i postojećem zakonodavstvu.

-           U članu 3. stav 6. da se “Ad hok volontiranje” definiše kao volontiranje koje ne traje duže od 10 časova mesečno, na predlog KOMS. Nakon kraće diskusije i iznošenja argumenata za predloženo rešenje svi članovi Radne grupe, uključujući i predstavnike KOMS, su se saglasili da ostane predloženo zakonsko rešenje.

-          Član 6. predlog da seovaj član, kojim se propisuju smetnje za volontiranje sa korisnicima volontiranja koji pripadaju ranjivim grupama, briše, na predlog KOMS, DPNSEE. Nakon kraće diskusije i iznošenja argumenata za predloženo zakonsko rešenje, svi članovi Radne grupe, uključujući i predstavnike KOMS, su se saglasili da ostane predloženo zakonsko rešenje.

-          Član 8. da se u stavu 1. brišu tač. 7) 8) i 9), kojim se predviđa da organizatori volontiranja u skladu sa ovim zakonom mogu biti crkva ili verska organizacija, sindikat ili politička stranka i udruženje poslodavaca i druga udruženja, je na predlog SORAS. Ovaj predlog nije prihvaćen jer ne stoji obrazloženje predlagača da bi ove organizacije mogle da koriste volontiranje u svrhu nacionalne, verske ili političke pripadnosti, imajući u vidu da je u članu 4. Nacrta zakona propisano da se te aktivnosti ne smatraju volontiranjem.

-          U članu 9. da se doda novi stav kojim se predviđa mogućnost da privredni subjekt prilikom organizovanja volontiranja može da uključi i lica koja nisu zaposlena kod njega. Ovaj predlog SORAS nije prihvaćen jer je takva mogućnost već propisana u stavu 1. istog člana.

-          U članu 21. da se dopuni pravom volontera “da razvija društvenu komunikaciju, druželjubivost, privrženost zajednici, odgovornost, radne navike i solidarnost sa ostalim volonterima, naročito kod kolektivnog volontiranja”, na predlog SORAS -a. Ovaj predlog nije prihvaćen jer ne predstavlja prava volontera, već razvijanje svojstava i osobina koje su već obuhvaćene načelima volontiranja u Nacrtu zakona.

-          U članu 21. stav 2. da se briše reč: “penzijsko”, na predlog UPS, što nije u skladu sa važećim propisima u oblasti penzijskog i invalidskog osiguranja.

-          Član 25. stav 1. da se obaveze organizatora volontiranja dopune novom tačkom sa obavezom prijave u evidenciju organizatora volontiranja i vođenja evidencije o volonterima i volonterskim aktivnostima, na predlog SORAS-a. Ovaj predlog nije prihvaćen iz razloga što je ova obaveza organizatora volontiranja propisana u članu 32. Nacrta zakona.

Nakon razmatranja svih primedbi i predloga, uvažavajući interese svih strana, predložiće se kompromisno rešenje kojim će se u najvećoj meri izaći u susret svim navedenim zahtevima i uskladiti sa uporednim zakonodavstvom i međunarodnim standardima.

Izvor: Vebsajt Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, 25.01.2022.
Naslov: Redakcija