Zastava Bosne i Hercegovine
Email Print

ZAKON O ZAŠTITI POTROŠAČA: Ukoliko se na obući ili odeći pojavi nesaobraznost (odšije se, odlepi se đon i sl.) u prvih šest meseci od kupovine, po zakonu se smatra da je proizvod prodat s navedenim nedostatkom. Trgovci reklamacije najčešće odbijaju uz obrazloženje da je obuća neadekvatno nošena i održavana i da ima mehanička oštećenja


Svaki drugi par obuće kupljen na našem tržištu, pa čak i onaj renomiranih proizvođača, potrošači reklamiraju zbog nekog nedostatka. Ovo je i jedan od najvećih potrošačkih problema u Srbiji, a to pokazuje i ogroman broj pritužbi koje već godinama stižu do Nacionalne organizacije za zaštitu potrošača NOPS. Razlog je, kažu, to što prilikom uvoza proizvoda ne postoje utvrđeni standardi kojima bi se propisao odgovarajući kvalitet. Kupci se žale, a trgovci najčešće odbijaju te reklamacije uz obrazloženje da "obuća ima mehaničko oštećenje, neadekvatno je korišćena ili održavana". Od tog trenutka, kažu u NOPS-u, potrošači ulaze u začarani krug dokazivanja da se nesaobraznost na proizvodu nije dogodila njihovom krivicom, nego da je očigledno kvalitet loš.

Oni nam se zatim obrate, pa udruženje pregovara s trgovcem, pokušava da reši spor, dostavlja im se dokumentacija, obuća šalje na ekspertizu… Naravno, potrošačima ovo sve zvuči previše komplikovano, pa najčešće odustanu od svega, mada ima i onih koji idu i na sud – kaže Mladen Alfirović, pravni savetnik NOPS-a.

Ističe da se ova organizacija godinama zalaže za strožu kontrolu, definisanje i usvajanje standarda kvaliteta koji bi bili obavezujući za trgovce.

Ipak se ništa ne preduzima. Verujem da to samo konkurencija može da reši, jer bi prisustvo vodećih evropskih trgovačkih lanaca sportske odeće i obuće koji nude zadovoljavajući kvalitet sigurno promenilo ovo stanje – kaže Alfirović i dodaje da u kontinuitetu savetuju potrošače kako da reše problem odbijenih reklamacija, ali da to nije dovoljno.

Šta bi kupci koji nisu zadovoljni odgovorom na podnetu reklamaciju trebalo da znaju i kako da reše problem, objašnjavaju u ovoj organizaciji. Kako kažu, sve zavisi od toga koliko je vremena prošlo od kupovine. Ukoliko se na obući ili odeći pojavi nesaobraznost (odšije se, odlepi se đon i sl.) u prvih šest meseci od kupovine, po Zakonuo zaštiti potrošača ("Sl. glasnik RS", br. 62/2014, 6/2016 - dr. zakon i 44/2018 - dr. zakon) se smatra da je proizvod prodat s navedenim nedostatkom.

Dakle, ukoliko se oštećenje uočeno u prvih šest meseci od kupovine reklamira i reklamacija se odbije, trgovac ima obavezu da takvu odluku stručno obrazloži i dokaže da je potrošač (nestručnim rukovanjem, neadekvatnim održavanjem i sl.) odgovoran za nedostatak. "Stručno rukovanje" obućom i odećom podrazumeva njihovu redovnu, uobičajenu upotrebu i da nije došlo do mehaničkog oštećenja na istoj, dok "adekvatno održavanje" podrazumeva održavanje i čišćenje obuće u skladu s deklaracijom – objašnjava pravni savetnik NOPS-a.

Kako ističe, najveći broj trgovaca obuću i odeću (navodno) prosleđuje u ustanove koje se bave izdavanjem stručnih mišljenja (najčešće "Jugoinspekt", "Tekstilinspekt", CIS, "Profilab"), i na taj način obrazlažu svoju negativnu odluku, mada, kaže Alfirović, iskustvo pokazuje da obuća često i ne stigne do bilo kakve ustanove, već se odgovori i obrazloženja formiraju na licu mesta, u maloprodajnom objektu.

Ova stručna mišljenja nisu obavezujuća za prodavca i ne mora da postupi po njima, ali je bitnije to da nijedna od navedenih ustanova nije akreditovana za kontrolu kvaliteta obuće i odeće iako ova mišljenja najčešće daju tehnolozi koji poznaju proizvodni proces. Oni pretpostavljaju uzrok oštećenja, ali to je samo jedna informacija u procesu rešavanja reklamacije – ističe on.

Od tog trenutka na potrošača prelazi obaveza dokazivanja da on nije kriv zbog nedostatka. Najpouzdaniji dokaz svakako je sudsko veštačenje, ali se kupci najčešće obraćaju nekom od udruženja za zaštitu prava potrošača koja dalje preduzimaju korake u skladu sa zakonom, bilo da je reč o dogovoru s trgovcem ili pokretanju sudskog spora.

U NOPS-u kažu da u našoj zemlji ne postoji akreditovana laboratorija koja je sertifikovana za kontrolu kvaliteta odeće, obuće i tekstila, zbog čega godinama insistiraju da se to promeni.

Kad se odeća ili obuća reklamiraju posle šest meseci od kupovine, prodavac nema obavezu da obrazlaže svoju odluku i dovoljno je da napiše da se reklamacija odbija. Teret dokazivanja uzroka nedostatka odmah prelazi na potrošača i proces se dalje nastavlja kao i u prethodnom slučaju – objašnjava Mladen Alfirović.

Tržišna inspekcija ne rešava problem potrošača. Njihova nadležnost je da provere formalnosti propisane zakonom, kao što su način odgovora na reklamaciju, poštovanje procedure u vezi s reklamacijama, ali i rokovima za odgovor i rešavanje reklamacije. Iako oni ne rešavaju problem potrošača direktno, često upravo propust koji konstatuje inspekcija predstavlja pomoć udruženju potrošača za lakše rešavanje spora sa trgovcem.

Izvor: Vebsajt Politika, Jelica Antelj, 28.10.2020.
Naslov: Redakcija