Zastava Bosne i Hercegovine

NACRT ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O BEZBEDNOSTI SAOBRAĆAJA NA PUTEVIMA: Za vožnju u naseljenom mestu brzinom između 70 i 80 kilometara na sat predviđena je novčana kazna u iznosu od 10.000 dinara, ali bez negativnih poena ili oduzimanja dozvole. Nacrt zakona predviđa i nekoliko promena kada su u pitanju vozači motocikala, koje će uglavnom biti strože od dosadašnjih


Vozači koji voze između 70 i 80 kilometara na sat u naselju neće više dobijati nijedan negativni poen niti ostajati bez dozvole, već će za kaznu morati "samo" da plate 10.000 dinara, odnosno 5.000 ako plate u roku od osam dana.

Ovo je jedna od najdiskutabilnijih novina u Nacrtu zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima koji bi trebalo do kraja godine da bude usvojen u Narodnoj skupštini Republike Srbije. To praktično znači da će vozači u naselju moći da voze i do 30 kilometara na sat brže nego što je dozvoljeno (50 km/h), a da pritom prođu samo sa novčanom kaznom. Podsećanja radi, prema važećem Zakonu o bezbednosti saobraćaja na putevima ("Sl. glasnik RS", br. 41/2009, 53/2010, 101/2011, 32/2013 - odluka US, 55/2014, 96/2015 - dr. zakon i 9/2016 - odluka US - dalje: Zakon), za prekoračenje brzine od 21 do 50 kilometara na sat u naselju predviđeni su novčana kazna od 6.000 do 20.000 dinara, četiri kaznena poena i zabrana upravljanja vozilom od najmanje mesec dana. Izmenom i dopunom Zakona uvela bi se novčana kazna od 10.000 dinara za prekoračenje brzine od 21 do 30 kilometara na sat u naselju, što znači da će saobraćajna policija biti znatno blaža prema većini neodgovornih vozača.

U MUP-u su se odlučili na takav potez zbog velikog broja vozača koji su, recimo na mostovima, kažnjavani negativnim poenima i oduzimanjem dozvole zbog prekoračenja brzine, iako realno nisu ugrozili saobraćaj.

Profesor na Saobraćajnom fakultetu Milan Vujanić ističe da će takva odluka pretvoriti vozače u ubice pešaka na ulicama.

Prema Nacrtu zakona, vozači koji u naselju prekorače dozvoljenu brzinu za 31 do 50 kilometara na sat, odnosno voze iznad 80, biće kažnjeni novčano od 10.000 do 20.000 dinara, dobiće četiri kaznena boda i zabranu upravljanja vozilom u trajanju od najmanje mesec dana.

- Nauka je dokazala da prilikom sudara pri brzini od 80 kilometara na sat nema preživelih pešaka, a da pri brzini od 50 kilometara na sat, koliko je kod nas ograničenje u gradu, gine 40 odsto pešaka. Zato je, recimo, u Japanu ograničenje brzine u naselju 40 na sat, a u Parizu 30 kilometara na sat - naglašava Vujanić.

Kako kaže, sa životom pešaka ne bi smelo da bude kompromisa.

- Da bismo smanjili broj poginulih u saobraćaju, moramo sve vozače koji prekorače dozvoljenih 50 kilometara na sat kažnjavati kako novčano tako i negativnim bodovima i oduzimanjem dozvole - uveren je Vujanić.

Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja smatra da su novine u kažnjavanju prekoračenja brzine nastale iz sistemski nepravilnog tumačenja postojećeg Zakona.

- I u aktuelnom Zakonu pod naseljem se podrazumeva izgrađen prostor sa objektima. To znači da, primera radi, mostovi nisu naselje i na njima bezbednost nije ugrožena kad vozači voze brže od propisanih 50 kilometara na sat, samo ne smeju da voze brže od 80. Ali opet ih je zbog toga saobraćajna policija često kažnjavala. S druge strane, mnogo veća opasnost je kada, recimo, vozač ide 80 na sat u Ulici Dimitrija Tucovića u Beogradu, gde imate pešake i stambene objekte - objašnjava Okanović.

Nacrt zakona predviđa i nekoliko promena kada su u pitanju vozači motocikala, koje će uglavnom biti strože od dosadašnjih.

Tako bahati motociklisti više neće moći nekažnjeno da divljaju na jednom točku jer će im saobraćajna policija zbog takve vožnje, koja će biti tretirana kao nasilnička, oduzimati dozvolu i slati ih u zatvor, dok će sankcija za nenošenje kacige biti tri puta skuplja - 15.000 dinara.

Predsednik Asocijacije za bezbednost motociklista Vladimir Jevtić ističe da trenutni Zakon ne prepoznaje termin "upravljanje na jednom točku".

- Reč je o maloj grupi motociklista koji unižavaju ugled svih vozača dvotočkaša. Zbog toga je neophodno u nasilničku vožnju uvrstiti i upravljanje motociklom, mopedom, triciklom na jednom točku - objašnjava Jevtić, i dodaje da je tako u zemljama u regionu. Inače, prema važećem Zakonu, vozač zbog nasilničke vožnje može dobiti kaznu od 15 do 17 kaznenih poena, 60 dana zatvora i zabranu upravljanja vozilom od najmanje devet meseci.

Visokorizičnim ponašanjem odavno se smatra i vožnja motocikla bez kacige.

- Za nenošenje odgovarajuće kacige na propisan način Zakonom je trenutno predviđena kazna od 5.000 dinara. Poređenja radi, u Hrvatskoj ta kazna iznosi 1.000 kuna, odnosno oko 125 evra, koliko košta homologovana "ful fejs" kaciga. Da bi se promenila svest vozača, jedna kazna treba da košta koliko i jedna kaciga, odnosno oko 15.000 dinara - naglašava Jevtić. On dodaje da Nacrt zakona podrazumeva i isključenje iz saobraćaja vozača, odnosno putnika koji ne nosi kacigu na motociklu.

Izvor: Vebsajt Blic, 28.09.2017.
Naslov: Redakcija