Zastava Bosne i Hercegovine

PRAVILNIK O NAČINU VRŠENJA KONTROLE I NEPOSREDNOG REGULISANJA SAOBRAĆAJA NA PUTEVIMA I VOĐENJU OBAVEZNIH EVIDENCIJA O PRIMENI POSEBNIH MERA I OVLAŠĆENJA: Vozilo se oduzima od lica koje je zatečeno u prekršaju i po zakonu može biti trajno oduzeto bez obzira na to kome pripada


Od kako je usvojen novi zakon, noćna mora vozača jeste mogućnost da im policija oduzme vozilo zbog određenih, ponovljenih prekršaja. To može da bude jedan ili dva, koji imaju iza sebe, ali postoji mogućnost i trajnog oduzimanja.

Odluka o oduzimanju vozila doneta je septembra prošle godine, kada su objavljene izmene i dopune Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, ali njena primena nije bila moguća pre nego što je Ministarstvo unutrašnjih poslova 23. februara donelo novi Pravilnik o načinu vršenja kontrole i neposrednog regulisanja saobraćaja na putevima i vođenju obaveznih evidencija o primeni posebnih mera i ovlašćenja ("Sl. glasnik RS", br. 11/2024).

Time su se stekli svi neophodni uslovi da policija zaista nekome oduzme automobil, što su odmah potom neki vozači i doživeli, najpre u Leskovcu, a zatim u više različitih gradova širom Srbije.

U MUP-u kažu da je procedura oduzimanja vozila jednostavna.

- Kada naš službenik na terenu zaustavi vozača koji je počinio neki od težih saobraćajnih prekršaja, proverava se da li je prethodno već pravosnažno osuđivan zbog najmanje dva takva prekršaja. Ukoliko jeste, ispunjen je uslov da mu privremeno oduzmemo vozilo i to se sprovodi odmah - kaže Slaviša Lakićević, načelnik Uprave saobraćajne policije MUP-a Srbije.

On je objasnio da policija potom podnosi predlog za pokretanje prekršajnog postupka protiv odgovornog vozača pred nadležnim prekršajnim sudom, a konačnu odluku o tome da li će vozilo biti vraćeno ili vlasniku i da li će biti vraćeno donosi sud.

Olivera Ristanović, predsednica Prekršajnog suda u Beogradu rekla je da se već vidi promena kod vozača nakon početka primene novih mera, ali da će vreme pokazati da li je to urodilo plodom.

- Nisam siguran da će se značajno smanjiti broj onih koji predstavljaju opasnost u saobraćaju, ali mi se čini da je sama najava mogućnosti da nekome vozilo bude trajno oduzeto dala određene efekte. Mi smo imali mnogo puta situacije da najteže prekršaje čine baš oni kojima je vozačka dozvola već oduzeta jer ta kaznena mera nije dovoljna - istakla je Ristanović.

Policija od učinioca težeg prekršaja koji je poslednjih dve godine pravosnažno osuđivan za teže prekršaje iz ove oblasti, može privremeno oduzeti predmet koji je bio upotrebljen za izvršenje tog prekršaja.

"Osuđivan" može biti shvaćeno kao da je neko više puta osuđen, ali i samo jednom, pa je to izazvalo poprilične nedoumice i različita tumačenja.

Lakićević, kaže da nije tačno da vozač mora biti dva puta pravosnažno osuđen da bi ispunio uslov da mu se privremeno oduzme vozilo.

- Dovoljno je da bude osuđen za najmanje dva teža prekršaja, na primer, da vozi bez vozačke dozvole i sa preko 1,2 promila alkohola u krvi, i da bude pravosnažno osuđen za ta oba prekršaja. To može biti i jedna presuda, ne moraju da budu dve. Oni koji prethodno nisu radili takve stvari, nemaju čega da se plaše, jer ova mera uperena protiv onih koji ove opasne prekršaje ponavljaju - pojasnio je Lakićević.

A šta je sa trajnim oduzimanjem vozila?

- U Zakonu o prekršajima ("Sl. glasnik RS", br. 65/2013, 13/2016, 98/2016 - odluka US, 91/2019, 91/2019 - dr. zakon i 112/2022 - odluka US) piše da sud može proceniti da se vozilo trajno oduzme od nesavesnog vozača koji je učinio neke od najtežih saobraćajnih prekršaja. Svaki od sudija će u predmetu koji ima pred sobom i prema svakom okrivljenom pojedinačno ceniti sve ono što može da utiče na to da predmet izvršenja prekršaja bude trajno oduzet ili da bude vraćen vlasniku - kaže Ristanović.

Ona je objasnila kako je to moguće budući da je automobil skupa stvar i nečije vlasništvo, bilo da je u pitanju fizičko ili pravno lice, a imajući u vidu da Ustav Republike Srbije garantuje pravo svojine.

- Nije ovo bio prvi propis koji sudije prekršajnih sudova primenjuju prilikom oduzimanja predmeta izvršenja prekršaja. Oduzimali smo na stotine vozila zbog kršenja zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju, 2006. godine donet je Pravilnik o načinu oduzimanja, čuvanja i postupanja sa privremeno oduzetim vozilom koje je upotrebljeno za izvršenje prekršaja ili privrednog prestupa ("Sl. glasnik RS", br. 71/2006). Taj propis postoji već 18 godina, tako da u načelu ovo sad nije ništa novo - govori ona.

Nema vraćanje pre presude

U Zakonu o bezbednosti saobraćajana putevima ("Sl. glasnik RS", br. 41/2009, 53/2010, 101/2011, 32/2013 - odluka US, 55/2014, 96/2015 - dr. zakon, 9/2016 - odluka US, 24/2018, 41/2018, 41/2018 - dr. zakon, 87/2018, 23/2019, 128/2020 - dr. zakon i 76/2023), koji je u osnov za oduzimanje vozila, piše da privremeno oduzimanje može trajati najduže do okončanja postupka pred nadležnim sudom.

To nameće pitanje na osnovu čega će sud odlučivati, kom učiniocu težeg saobraćajnog prekršaja će vozilo vratiti odmah, a ko će morati da čeka da se sudski postupak okonča, što u praksi može trajati i do dve godine, ukoliko sud ima više predmeta.

- Da li će uopšte biti vraćeno ili će biti trajno oduzeto, to će sud je odlučiti pre svega na osnovu težine prekršaja koje je okrivljeni dospeo u takvu situaciju i težine prekršaja koje je počinio u prethodne dve godine - govori Ristanović.

Ističe da među onim prekršajima koje zakon smatra težim ima i nekih koji su manje teški, zato bi sudije, kaže ona, u svakom trenutku trebalo da imaju na umu kakvog okrivljenog imamo ispred sebe.

Postavlja se i pitanje kakve će se odluke donositi u situacijama kada oduzeto vozilo pripada nekom drugom, a vozio ga je bahati vozač. Predsednica Prekršajnog suda u Beogradu kaže da je zakon jasan i da se vozilo oduzima od lica koje je zatečeno u prekršaju i po zakonu može biti trajno oduzeto bez obzira na to kome pripada.

- To kako će vlasnik kasnije nadoknaditi štetu od lica kom je to vozilo iznajmio ili pozajmio, to je stvar ta dva lica koja mogu biti predmet nekog drugog postupka, a ne prekršajnog postupka. Apsolutno je nebitno ko je vlasnik - govori Ristanović.

Ovakav odgovor je možda mnogima neočekivan, ali bi trebalo da zabrine sve one koji imaju običaj da svoje vozilo nekome pozajmljuju, pogotovo ako znaju da je reč o osobi koja grubo krši saobraćajne propise i zbog toga je već odgovarao.

Za šta se sve oduzima vozilo

  1. A saobraćajni "grehovi" zbog kojih možete ostati privremeno bez svog četvorotočkaša, ako ste već dva puta pravosnažno osuđeni zbog nekog od njih, su ovi:
  2. Vožnja bez položene jedne kategorije
  3. Vožnja bez vozačke dozvole, koja je oduzeta zbog nakupljenih kaznenih poena
  4. Vožnja pod dejstvom alkohola za više od 1,2 promila
  5. Odbijanje alkotesta ili testiranje na drogu
  6. Vožnja za vreme privremenog isključenja vozača iz saobraćaja
  7. Vožnja vozila koje je isključeno iz saobraćaja
  8. Vožnja tokom izrečene mere zabrane upravljanja vozilom
  9. Prekoračenje brzine za više od 70 km/h u naselja
  10. Prekoračenje brzine za više od 80 km/h van naselja
  11. Prekoračenje brzine za više od 50 km/h na sat u zoni usporenog saobraćaja
  12. Prekoračenje brzine za više od 60 km/h u zoni škole ili zoni "30"
  13. Vožnja noću na neosvetljenom putu bez jednog uključenog svetla na vozilu.
  14. Ako vozač ne zaustavi vozilo ispred pešačkog prelaza, na kome se nalazi najmanje jedan pešak kada je crveno na semaforu, ili mu je znakom saobraćajaca prolaz zabranjen
  15. Ako vozač koji vozi dete mlađe od 12 godina ne zaustavi vozilo pred pružnim prelazom, a rampa je spuštena ili se spušta
  16. Ako učesnik saobraćajne nezgode u kojoj je neko povređen, odnosno poginuo, ili je nastala velika materijalna šteta, nije zaustavio vozilo, odnosno nije obavestio policiju i ostao na mestu nezgode do završetka ubeđivanja
  17. Ako instruktor vožnje obavlja praktičnu obuku iako mu je zabranjeno da vozi
  18. Prevoz deteta mlađeg od 12 godina na mestu vozača
  19. Preticanje ili obilaženje vozila koje se zaustavlja ili se zaustavilo radi propuštanja pešaka na pešačkom prelazu
  20. Preticanje kolone koja je pod pratnjom
  21. Ako vozač ne propusti vozila pod pratnjom ili se ne pridržava naredbi iz tih vozila
  22. Prevoz deteta mlađeg od 12 godina na mestu koje nije predviđeno za sedenje
  23. Vožnja električnog trotineta na auto-putu ili moto-putu i prevoženje druge osobe mlađe od 14 godina
  24. Nasilnička vožnja: prolazak kroz najmanje dva crvena svetla za manje o 10 minuta; preticanje kolone vozila preko pune linije; postupanje vozača koje je u gruboj suprotnosti sa pravilima saobraćaja, odnosno, prilikom kojeg vozač ne pokazuje obzir prema bezbednosti ostalih učesnika u saobraćaju.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.


Izvor: Vebsajt Blic, 29.03.2024.
Naslov: Redakcija